Hvepsebo i hækken
Fra : Dan

Dato : 21-07-05 12:08

Hejsa,

Jeg har et hvepsebo i min hæk.

Som sådan generer de mig ikke, men de forhindrer mig i at klippe hæk!

Hvordan får jeg dem væk???

Jeg har ledt, men kan ikke finde nogen skadedyrsbekæmper på
Struer/Holstebro-egnen, og må desværre nok selv forsøge at få dem væk!

Men, hvordan???

TIA,

Dan

Fra : Wagner

Dato : 21-07-05 12:31

"Dan" <No_Sp@m.Net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har ledt, men kan ikke finde nogen skadedyrsbekæmper på
> Struer/Holstebro-egnen, og må desværre nok selv forsøge at få dem væk!

Vent til i aften. Tag en plastikpose og svøb om boet. Snør stramt med det
samme. Skaf dig af med posen ved at smide den i et fastbrændselsfyr eller
lgn.
Wagner

Fra : Dan

Dato : 21-07-05 13:59

Ikke muligt, da hvepseboet sidder inde i selve hækken og er særdeles svært
at komme til...

Dan

Fra : O. Hansen

Dato : 21-07-05 12:33

"Dan" <No_Sp@m.Net> wrote in message
> [...]

[...klip]
> Jeg har et hvepsebo i min hæk.
[klip...]

Der har lige været en masse indlæg om emnet i denne gruppe. Du skal sprøjte
insektgift ind i boet, når det er mørkt og hvepsene er gået helt til ro.

vh Ove Hansen

Fra : Dan

Dato : 21-07-05 13:59

Ja, jeg har læst alle disse indlæg, men dette er lidt anerledes, da
hvepseboet er inde i hækken og særdeles svært at komme til.

Men, jeg vil prøve, men ret beset hjælper det vel ikke ret meget, hvis man
ikke får ram på dronningen, eller?

mvh.,

Dan

Fra : CC

Dato : 21-07-05 13:52

Dan skrev

> Jeg har et hvepsebo i min hæk.
>
> Som sådan generer de mig ikke, men de forhindrer mig i at klippe hæk!
>
> Hvordan får jeg dem væk???

Find en spraydåse med brændbart indhold og brug denne som flammekaster, ved
at holde fx. en lighter foran. Disse dåser kan nemt lave en kontrolleret
flamme på ca. 30 - 50 cm, så kan du brænde hvepseboet af uden af stikke ild
på hækken. (Det er sku svært, at få en pose omkring en hvepsebo, der sidder
midt i en hæk)

Har prøvet 2 gange med stor succes (sidst på dagen - inden det bliver
mørkt). Den ene gang var det mors hårlak der gik til, og 2. gang var det en
spraydåse mod fluer. Begge gange klippede jeg en par gren væk, så der var
mere frit udsyn til boet.
Havde vandslangen i nærheden men fik ikke brug for den. Hvepseboets
papirtynde vægge futter hurtigt af. resten af boet røg i en plastpose og i
skralderen.

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-05 20:31

> [...]
> ved at holde fx. en lighter foran. Disse dåser kan nemt lave en
> kontrolleret flamme på ca. 30 - 50 cm, så kan du brænde hvepseboet af uden

Og risikere at miste nogen fingre eller en hånd. God ide !

Mvh. Allan

Fra : CC

Dato : 21-07-05 21:15

"Allan Møller" skrev i

> Og risikere at miste nogen fingre eller en hånd. God ide !
>

> Mvh. Allan

Hvis der sker et tilbageslag i sådan en dåse tror jeg faktisk, at dåsen vil
ekspoldere og du mister hånden.
Men min erfaring har vist, at flammen først begynder ca. 1-2 cm fra dysen,
så jeg kan ikke se problemet.

Såfremt du syntes det er en dårlig idé, så anbefal fx. at skift spraydåsen
ud med en ukrudtsbrænder, gasbrænder til tagpap eller slæbe en ilt/acetylen
flaske ud til hækken.

Fra : Peter T.

Dato : 21-07-05 20:44

CC ristede følgende runer:

> [...]
> lave en kontrolleret flamme på ca. 30 - 50 cm, så kan du brænde
> hvepseboet af uden af stikke ild på hækken.

Kontrolleret flamme? Har du hørt hvad din lokale brandmand mener om dit
smarte trick?

--
Peter T. - Jeg er herre over usenet. Mit ord er jeres lov.

Er du ny på usenet? Så gør os gamle garvede rotter en tjeneste og læs:

Fra : CC

Dato : 21-07-05 21:16

"Peter T skrev

> [...]
> Peter T. - Jeg er herre over usenet. Mit ord er jeres lov.
>
> Er du ny på usenet? Så gør os gamle garvede rotter en tjeneste og læs:

Nix - Han skal jo også kun slukke branden såfremt der går ild i hækken

Fra : Harry Lund

Dato : 21-07-05 17:35

Jeg har læst alle indlæg. Og må sige højt og lydelig : Lad dog disse hvepse
være,medmindre de generer dine børn!"!!"
Hvepse er en naturlig bestandel af vores fælles fauna.
Når du vil udrydde et hvepsebo ( som vel at mærke IKKE generer dig eller
din familie ) sålad dem dog være.
Gå på biblioteket og lær noget om hvepse; de er nogle hyggelige fyre hvis
man er COOL.
Hvepse lever ikke så længe.Når de har bygget BO og lukket cellerne såkan du
tage helle boet ( i december ) og bære det væk til destruktion.
Venlig hilsen
Natur- vennen.

Fra : V. Hansen

Dato : 21-07-05 18:14

"Harry Lund" <harrylund@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> du
> tage helle boet ( i december ) og bære det væk til destruktion.

Ja lad os hver især bidrage til lidt mere fred i verden, krig er der nok af.

mvh
Vibeke

Fra : Dan

Dato : 21-07-05 18:59

Hej Harry,

Jeg er principielt 100% enig med dig, og lader mig normalt ikke generer af
hvepse.

Jeg er, som du selv siger COOL, også selvom de lander både på mit bord, min
tallerken eller på mig selv.
Du har ganske ret: De gør ingenting, hvis du ikke gør dem noget.

Men situationen er denne gang at hvepsene forhindrer mig i at klippe min hæk
og det irriterer mig - jeg gider ikke have en halv klippet hæk stående helt
til næste år!

Hvis bare de ville lade mig klippe den hæk, så skal jeg nok lade dem være!

Så, hvis jeg ikke må rydde boet, hvordan forklarer jeg dem så, at jeg nok
skal lade deres bo være, hvis bare jeg må klippe min hæk?!?

Dan

Fra : Kitty

Dato : 21-07-05 21:10

> [...]

helt
> til næste år!
>
> Hvis bare de ville lade mig klippe den hæk, så skal jeg nok lade dem

hmm - hvad med at klippe hækken om aftenen hvor hvepsene er inaktive, og

klippe de to-tre meter inden og efter boet med en alm hæksaks (uden motor)
så du ikke vækker dem? Der er vist også noget med at man kan spraye med en
vandforstøver så de tror det regner, så skulle de blive indendøre

Vil du meget gerne af med dem, så er det ret effektivt at lægge godt med
myregift på deres "landingsplads". De slæber det så selv med ind i boet og
en dag eller to senere er de døde - sådan slap jeg af med mine
(utilgængelige) hvepse.

Fra : Anette

Dato : 22-07-05 12:15

Dan wrote:

> Så, hvis jeg ikke må rydde boet, hvordan forklarer jeg dem så, at jeg
> nok skal lade deres bo være, hvis bare jeg må klippe min hæk?!?

Hmmm - det er muligt jeg spørger dumt, men kan man ikke inaktivere hveps på
samme måde som biavlere inaktiverer bier? Altså med såen en "zink-tudekande"
med røg?

Hvis man kan, må det kunne lade sig gøre at snige sig til at klippe hækken
med en anden person holder "kanden med røg" hen under boet...eller?

/ Anette

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-07-05 09:58

I news:42df81f7$0$85745$edfadb0f@dread16.news.tele.dk <Dan>
<No_Sp@m.Net> skrev:

> Hejsa,
>

> Jeg har et hvepsebo i min hæk.

Jeg har jævnligt samme problem. Pludseligt må du smide hækkeklipperen og
løbe for livet.

Jeg gør følgende:

Ved tusmørketid gennemvæder jeg et gammelt viskestykke med benzin og
anbringer det i hækken under boet. Jeg plejer at bruge et riveskaft til
operationen.

Næste dag er hvepsene væk. De kan ikke lide benzindampene. Der skal IKKE
sættes ild til, så ødelægger du jo hækken.

Det virker hvergang. Nemt og ufarligt :)

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk

Fra : Dan

Dato : 26-07-05 07:25

Virker ikke

En fuldstændig gennemvædet klud lige under boet, kun 5 cm fra
indgangshullet, og de er der stadig

Prøver med gift i aften....

Dan

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-07-05 10:40

I news:42e5d767$0$37135$edfadb0f@dread16.news.tele.dk <Dan>
<No_Sp@m.Net> skrev:

> Virker ikke

Beklager :(
Det har virket for mig i alt 5 gange i de sidste år.
Måske er hvepsene her syd for Frederikssund særligt følsomme, eller det
_skal_ måske være Q8 ;)

> En fuldstændig gennemvædet klud lige under boet, kun 5 cm fra
> indgangshullet, og de er der stadig

Fuldstændig som jeg har gjort.

> Prøver med gift i aften....

Så ka' de lære det, ka' de :)

Fra : Dan

Dato : 27-07-05 21:19

> _skal_ måske være Q8 ;)

Dumme mig - jeg brugte Hydro-Texaco

> Så ka' de lære det, ka' de :)

Tja, det eneste gift, jeg endnu har fundet, har været på spray-dåde, som man
skulle sprøjte direkte op i hvepseboets hul !!!
Og, inden jeg får strukket min arm igennem hækken ind til boet, så er jeg
ikke i tvivl om, at hvepsene nok skal få stukket mig MANGE gange!
Ikke en smart løsning!

Findes der ikke en anden løsning?

TIA,
Dan

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-07-05 08:48

On Wed, 27 Jul 2005 22:19:16 +0200, "Dan" <No_Sp@m.Net> wrote:

>Findes der ikke en anden løsning?
>
>TIA,
>Dan

Stik ild i kluden, en hæk der gror brænder ikke så let, og det
tager jo kun et øjeblik før boet er væk.
hilsen Ebbe

Fra : Dan

Dato : 28-07-05 09:44

> Stik ild i kluden, en hæk der gror brænder ikke så let, og det
> tager jo kun et øjeblik før boet er væk.

Jo, men det bliver jo ikke så let at slukke ilden, med 1000vis af vrede
hvepse flyvende omkring!

Dan

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-07-05 10:09

On Thu, 28 Jul 2005 10:44:27 +0200, "Dan" <No_Sp@m.Net> wrote:

>Jo, men det bliver jo ikke så let at slukke ilden, med 1000vis af vrede
>hvepse flyvende omkring!
>

>Dan

Der flyver ingen hvepse rundt. De gange jeg har været med til
det, har vi ventet til det var mørkt, og så haft en lommelygte
med så vi kunne holde den brændende benzinvædede klud direkte
under boet. så var ALLE hvepse stegt.
mvh Ebbe