Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kommentarer ønskes
Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-07-05 11:21

Inspireret lidt af Ole og Max og deres brug af 'Diffuse Glow'effekten i PS
har jeg leget med et par skovbilleder.

http://jan.boegh.net/Album/Grafik/slides/_DSC7588.html

og

http://jan.boegh.net/Album/Grafik/slides/_DSC7600_Solstrejf.html

Man skal jo søge, for at finde

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 21-07-05 12:06

In article <42df7747$0$41876$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> http://jan.boegh.net/Album/Grafik/slides/_DSC7600_Solstrejf.html
>

> Man skal jo søge, for at finde

Ja jeg har også selv leget med den og det var sgu et godt tip som jeg
fik af max. Har nu ikke helt fået den til at funge endnu men det kommer
nok.

Den eneste anke jeg har er at den skal bruges ret diskret synes jeg.
Effekten giver sådan et lidt romantisk skær, med et strejf af "80'er
blomsterpige i hvide gevandter på en sommereng", ahh det billede i mit
hoved er sgu nok svært at kommunikere ud ;0), men romantisk på den corny
måde.

På billedet af bregnen er det lige ved at "kamme over" efter min smag.
Det er egentligt flot men lidt for meget.

Synes det fungerer bedre på skoven.

Men ok det kommer nok også helt an på i hvilken sammenhæng billedet
bruges.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 21-07-05 12:12

On Torsdag 21 juli 2005 12:21, Jan Bøgh wrote:

> Inspireret lidt af Ole og Max og deres brug af 'Diffuse Glow'effekten i PS
> har jeg leget med et par skovbilleder.
>
> http://jan.boegh.net/Album/Grafik/slides/_DSC7588.html

Udmærket, men der er godt nok meget luft omkring den plante...

> http://jan.boegh.net/Album/Grafik/slides/_DSC7600_Solstrejf.html

Ser ud til at have fået for meget diffuse glow i normal mode.

--
Jonas Kongslund

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-07-05 14:52

Jan Bøgh skrev:
> Inspireret lidt af Ole og Max og deres brug af 'Diffuse Glow'effekten i PS
> har jeg leget med et par skovbilleder.
>
> http://jan.boegh.net/Album/Grafik/slides/_DSC7588.html

1 min mere og den er lige i mit øje: Der skal forbehandling til inden DG
(lysne/evt.+- kontrast)
Og så kør en stooor cirkel dodge mellemtoner over skygge (der gemmer sig
noget, kan jeg se) - så tror jeg den er hjemme

> og
>
> http://jan.boegh.net/Album/Grafik/slides/_DSC7600_Solstrejf.html

Jo da, bestemt, men du mangler et catch-point

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-07-05 15:29

Ole Larsen wrote:

> [...]
> Og så kør en stooor cirkel dodge mellemtoner over skygge (der gemmer
> sig noget, kan jeg se) - så tror jeg den er hjemme

Det er faktisk forbehandlet ret kraftigt - med burn-værktøjet. I
virkeligheden er bregnen ikke vældigt meget lysere end baggrunden - men det
er den blevet
Men forstår jeg dig ret, når du vil den anden vej?

> Jo da, bestemt, men du mangler et catch-point

Ja, den er jeg så selv lidt mere loren overfor. Jeg har en ide om noget, der
gerne skulle få hevet den flimrende fornemmelse, strejflyset kan have i
skarp sol under løvet, men jeg synes heller ikke selv det virker her.
Til gengæld er jeg ofte lidt i tvivl om catch-pointet. Det samme gjorde sig
gældende i
http://jan.boegh.net/Album/Den%20Store%20Verden/Italien2005/slides/_DSC7247%20-%20Regn%20ved%20Abb.%20Monte%20Cassino.html
hvor den samme problematik er til stede.
I virkeligheden tror jeg godt jeg kan lide flader - på en eller anden måde
er der noget meditativt over den slags billeder. Og netop da jeg gik i den
skov her, gjorde jeg alt for at slippe for noget som helst, der brød
mønstret.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-07-05 16:14

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> er den blevet
> Men forstår jeg dig ret, når du vil den anden vej?

Hvilken vej man går er nok ligegyldig, men med dodge-mellemtone i
skyggerne får men en ekstra dimension dér, synes jeg. Det er ofte der,
jeg bruger tiden.

> [...]
> er der noget meditativt over den slags billeder. Og netop da jeg gik i den
> skov her, gjorde jeg alt for at slippe for noget som helst, der brød

Jo - og måske har du ret. Når jeg taler om catch-pont er det nok fordi
jeg elsker effekter og somme tider detaljer der fanger undervejs. Men
der er én ting i det du siger, jeg føler trang til at kommentere: Jeg
synes "aldrig" at den stemning/følelse, man oplever - kan gengives på
billede.

http://home.tiscali.dk/muggler/2005-07-04-68ab.jpg

Jeg gik helt bevidst efter de store kontraster i sollyset/skyggerne.
Nederste blade er mørkt grønne, øverste rødlige. Stod og ventede på at
vinden ville bevæge de øverste blade og skød så forskellige lukkertider
og i PS vidste jeg på forhånd hvad jeg ville prøve.
Men at det kom til at se sådan ud, havde jeg aldrig forestillet mig.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-07-05 16:48

Ole Larsen wrote:

> Hvilken vej man går er nok ligegyldig, men med dodge-mellemtone i
> skyggerne får men en ekstra dimension dér, synes jeg. Det er ofte der,
> jeg bruger tiden.

Jeg er så nødt til at spørge: Er dodge-værktøjet det, der lysner (har kun en
dansk udgave af PS, hvilket ind imellem giver visse problemer)?

> der er én ting i det du siger, jeg føler trang til at kommentere: Jeg
> synes "aldrig" at den stemning/følelse, man oplever - kan gengives på
> billede.

Lidt expressionisme er ikke af vejen
Jeg synes selv jeg har den rigtige feeling her:
http://jan.boegh.net/Album/Grafik/slides/_DSC7616_Lys.html
Til geengæld kan jeg så ikke lide billedet!

> [...]
> vinden ville bevæge de øverste blade og skød så forskellige
> lukkertider og i PS vidste jeg på forhånd hvad jeg ville prøve.

Du har så ifh til mig det problem, at du laver dine effekter i felten. I
dette tilfælde kunne jeg godt have tænkt mig at der havde været en ganske
svag skarp kerne i højlysene. Havde højlysuskarpheden været lavet i PS kunne
man have et skarpt lag nedenunder, så blot antydningsvis kunne få lov at
skinne igennem.

> Men at det kom til at se sådan ud, havde jeg aldrig forestillet mig.

Det er jo altid spændende - og en gang i mellem pisseirriterende.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-07-05 17:19

Jan Bøgh skrev:
..

> Jeg er så nødt til at spørge: Er dodge-værktøjet det, der lysner (har kun en
> dansk udgave af PS, hvilket ind imellem giver visse problemer)?

Ja, lysne

> Lidt expressionisme er ikke af vejen
> Jeg synes selv jeg har den rigtige feeling her:
> http://jan.boegh.net/Album/Grafik/slides/_DSC7616_Lys.html
> Til geengæld kan jeg så ikke lide billedet!

Men det ville ikke genere mig det mindste at ændre de farver, og så ?

> Du har så ifh til mig det problem, at du laver dine effekter i felten.

Langt fra - noget af det - gammel vane fra den kemiske tid. Men det er
da ikke et problem - det er en oplevelse )
> [...]
> man have et skarpt lag nedenunder, så blot antydningsvis kunne få lov at

Ja, måske er der det på et af de andre

> Det er jo altid spændende - og en gang i mellem pisseirriterende.

Ja og tak for det....

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-07-05 16:24

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> er der noget meditativt over den slags billeder. Og netop da jeg gik i den
> skov her, gjorde jeg alt for at slippe for noget som helst, der brød

Og alligevel - jeg tog den lige ind, og baggrunden er ikke til at den
skal med - sorry

Fra : Erling Hansen

Dato : 21-07-05 15:49

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote:

> Inspireret lidt af Ole og Max og deres brug af 'Diffuse Glow'effekten i PS
> [...]
På bregnen synes jeg du burde være lidt mere gennemført - det ser
sjusket ud på sådan et ambitiøst billede, at der er halve bladstumper og
lidt 'mudder' i hjørnerne. Om igen. - Men idéen er ok.
Mvh
Erling

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-07-05 20:58

Jan Bøgh wrote:

> http://jan.boegh.net/Album/Grafik/slides/_DSC7588.html

Hmm... der er godt nok meget dødt billede rundt om motivet, har du
overvejet en beskæring...

> http://jan.boegh.net/Album/Grafik/slides/_DSC7600_Solstrejf.html

Tja... effekten er jo meget sjov, men selve motivet mangler noget
der kan gøre det interessant og seværdigt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-07-05 08:39

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hmm... der er godt nok meget dødt billede rundt om motivet, har du
> overvejet en beskæring...

Ja, eller så skulle jeg have haft bregnen i højre side i stedet. Men jo, jeg
hart overvejet beskæring, det må jo så komme, hvis jeg laver et 'rigtigt'
billede ud af det. Det er mest at betragte som en efprøvning af nogle
teknikker - så en anden har påpeget, er arbejdet omkring kanter slet ikke
grundigt nok. God nok til at udforske teknikker, alt for ringe til
fremstilling af et værk.

> Tja... effekten er jo meget sjov, men selve motivet mangler noget
> der kan gøre det interessant og seværdigt...

Forstået. Jeg har bare en svaghed for billeder med store flader, billeder
uden fix-punkter.

vh
Jan

--