Ny blæser på et Tyan kort
Fra : Gubs

Dato : 21-07-05 10:50

Hej i gruppen

Nu er det vist på tide at få skiftet min blæser på mit Tyan kort, men kan
man det, eller skal der noget helt nyt til ? Grunden er at der sidder en ret
stor køleprofil på fra fødsel, og i den sidder blæseren, se her
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/tyan-tachyon-9700pro.html
Jeg ved ikke hvordan den køleprofil er kommet på, for mig ser det ud som om
det er et helt stykke, og så kan jeg ikke få den af, på grund af de
komponenter der er monteret, men det er da muligt den profil er delt i to,
men jeg kan bare ikke se hvor. Skal den profil af, og byttes til noget
andet, hvad skal man så putte på i stedet for ?

Gubs

Fra : Mads

Dato : 21-07-05 13:23

On Thu, 21 Jul 2005 11:49:33 +0200, "Gubs" <nogo31@hotmail.com> wrote:

> [...]
>men jeg kan bare ikke se hvor. Skal den profil af, og byttes til noget
>andet, hvad skal man så putte på i stedet for ?

Du kan evt. skifte hele klumpen ud med enten en Zalman heatpipe køler
som er passiv og 100% lydløs, eller en Zalman VF700.
Ingen af dem koster alverden.

Der følger forøvrigt små heatsinks med til RAM kredsene hvis du køber
VF700

mvh Mads

--
Mvh Mads

"Gode diskussioner ødelægges tit af folk,
der ved hvad de taler om"

Fra : Gubs

Dato : 21-07-05 14:24

> [...]
>
> --
> Mvh Mads
>
> "Gode diskussioner ødelægges tit af folk,

Takker for svar og link

Det er jo ikke så dyrt som jeg først troede, så det bliver nok den lydløse
udgave, så er det vel fremtids sikret
Er det noget du selv har prøvet på et kort magen til ?
Er det lige til at gå til med at pille af, eller skal man i gang med fryser,
hammer og mejsel for at få blæseren af ?

Gubs

Fra : Hans

Dato : 21-07-05 15:12

Gubs wrote:
> Er det lige til at gå til med at pille af, eller skal man i gang med
> fryser, hammer og mejsel for at få blæseren af ?

Svaret er på det link du selv gav, da det tydelig kan ses der sidder tre
clips som skal klemmes sammen på bagsiden og trykkes ud.

Hans

Fra : Gubs

Dato : 21-07-05 18:39

> Svaret er på det link du selv gav, da det tydelig kan ses der sidder tre
> clips som skal klemmes sammen på bagsiden og trykkes ud.
>
> Hans

Dohh, det er da godt vi har nogle med et ordentligt syn, og ikke som mig der
er ved at være stære blind

Gubs

Fra : Hans

Dato : 21-07-05 20:13

Gubs wrote:

> Dohh, det er da godt vi har nogle med et ordentligt syn, og ikke som
> mig der er ved at være stære blind

Ja ja - Vent du nu bare. Det kan være, at det er den type clips som kræver
stand på et ben og tre skruetrækkere.

Hans

Fra : Mads

Dato : 21-07-05 15:30

On Thu, 21 Jul 2005 15:23:40 +0200, "Gubs" <nogo31@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Er det lige til at gå til med at pille af, eller skal man i gang med fryser,
>hammer og mejsel for at få blæseren af ?

Nej, jeg har ikke prøvet på et Tyan kort som dit, så jeg aner
desværre ikke hvordan den køler er monteret.

Den ligner dog lidt køleren på mit nye Radeon X800 kort og
den sad fast med 4 meget små skruer.
Nu sidder der så en Zalman VF700 istedet. Den siger bestemt
ikke ret meget.

Fra : Finn og Angela

Dato : 21-07-05 22:37

"Gubs" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men jeg kan bare ikke se hvor. Skal den profil af, og byttes til noget
> andet, hvad skal man så putte på i stedet for ?

Profilen er delt i 2 (den overlapper sig selv i toppen). Jeg tvivler på du
finder en blæser der kan erstatte den originale. Du kan gøre 2 ting:

1: Afmontere blæseren (holdes på plads af 3 små skruer, muligvis på
oversiden ellers se "2") og give den en dråbe symaskineolie i lejet (som
regel dækket af et rundt stykke tape). Så kører den igen.

2:Skifte køler, f.eks til denne:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=119764 (har den selv på samme
kort - meget effektiv, billig støjsvag, leder den varme luft ud af
kabinettet - men irriterende at kontakten til høj/lav blæserhastighed sidder
omme bag kabinettet (man kan selvfølgelig bikse noget sammen, så den kan
forlænges til front, men..havde været bedre hvis den var temp. reguleret).
Alternativt denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117539 som også
får gode bedømmelser - eller noget helt tredje (Edbprisers udvalg af
Gpukøling:
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=253&Parent=25&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction578=0&Sorted578=&Submit.x=20&Submit.y=4

At få køleprofilen af burde være ret nemt, når du løsner de 3 hvide holdere
(tryk "modhagerne" på bagsiden sammen med en pincet/lille fladtang og tryk
dem forsigtigt gennem printet - det eneste, der nu holder profilerne på
plads er kølepasta og varmeledende tape/gummi på rammene). En ny køler vil
ikke køle rammene (og dog, Zalman 700 vil formentlig blæse noget (varm) luft
forbi dem, men normalt er det ikke et problem (1: den originale varmeledende
"gummi" er ikke verdens bedste varmeleder, 2: Mindes en test, hvor man mente
at det at ram og grafikprocessor delte køleprofil havde modsat effekt af den
tilsigtede)).

Hvis du læser engelsk er her et forum for (effektiv og støjsvag) Vga-køling:
http://forums.silentpcreview.com/viewforum.php?f=19

Finn