|
| Etbenede endurocykler? Fra : LasseChristensen |
Dato : 20-07-05 22:15 |
|
Hvilke mærker er der udover KTM, Husqvarna og Husaberg?
Jeg har overvejet at genoptage min karriere på de 2 hjulede, og tænkte
dette kunne være en god kombination af fritids mc og sportsbrug.
Nogle modeller man skal være på udkig efter?
| |
Asger Steffensen (20-07-2005)
| Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 20-07-05 22:20 |
|
"LasseChristensen" <nugiz@compuclub.dk> skrev i en meddelelse
news:42debe5c$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hvilke mærker er der udover KTM, Husqvarna og Husaberg?
Alle de japanske fabrikker har flere modeller. Derudover er der vist et
spansk? mærke der hedder Gas-Gas.
> Jeg har overvejet at genoptage min karriere på de 2 hjulede, og tænkte
> dette kunne være en god kombination af fritids mc og sportsbrug.
> Nogle modeller man skal være på udkig efter?
Mon ikke Rittig eller en af de andre motortosser kan hjælpe her?
Asger
DL 1000 ("tobenet rejse-enduro" - til salg)
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (20-07-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 20-07-05 22:29 |
|
> Hvilke mærker er der udover KTM, Husqvarna og Husaberg?
>
> Jeg har overvejet at genoptage min karriere på de 2 hjulede, og tænkte
> dette kunne være en god kombination af fritids mc og sportsbrug.
>
> Nogle modeller man skal være på udkig efter?
Hej Lasse
Det ville være rart at vide hvad du vil bruge den til, og hvilket buget du
har.
Evt kan de kloge offroad karle hjælpe på www.tenere.dk 's forum. Der sidder
den ene offrad fyr efter den anden spring for at hjælpe.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Claus Rittig (20-07-2005)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 20-07-05 23:39 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:42dec234$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
> > Hvilke mærker er der udover KTM, Husqvarna og Husaberg?
> Det ville være rart at vide hvad du vil bruge den til, og hvilket buget du
> har.
Nemmerlig!
Fortæl lidt mere om hvad den skal bruges til, så får du bedre råd herfra.
> Evt kan de kloge offroad karle hjælpe på www.tenere.dk 's forum. Der
sidder
> den ene offrad fyr efter den anden spring for at hjælpe.
Eller dormck.dk, der er også god viden at hente, specielt med de mærker du
nævner.
Rittig
| |
LasseChristensen (21-07-2005)
| Kommentar Fra : LasseChristensen |
Dato : 21-07-05 23:07 |
|
Claus Rittig wrote:
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> meddelelse news:42dec234$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>>Hvilke mærker er der udover KTM, Husqvarna og Husaberg?
>
>
>>Det ville være rart at vide hvad du vil bruge den til, og hvilket buget du
>>har.
>
>
> Nemmerlig!
> Fortæl lidt mere om hvad den skal bruges til, så får du bedre råd herfra.
>
>
>>Evt kan de kloge offroad karle hjælpe på www.tenere.dk 's forum. Der
>
> sidder
>
>>den ene offrad fyr efter den anden spring for at hjælpe.
>
>
> Eller dormck.dk, der er også god viden at hente, specielt med de mærker du
> nævner.
>
> Rittig
>
>
Jeg skulle da mene og have sagt at jeg skal bruge den til sporten og
lidt fritidskørsel.
| |
Claus Rittig (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 22-07-05 00:33 |
|
"LasseChristensen" <nugiz@compuclub.dk> skrev i en meddelelse
news:42e01c0e$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg skulle da mene og have sagt at jeg skal bruge den til sporten og
> lidt fritidskørsel.
Mener du det? Enduro og motocross, og måske lidt rally? (Off-road sport?) OG
fritidskørsel?
Ja, så har du nok fat i de rigtige mærker.
Husaberg har et solidt ry i min omgangskreds for at være meget lidt
driftssikker. Husky har en lidt speget importørsituation, og der har været
perioder hvor det har været temmelig svært at få reservedele.
Kig på KTM's LC4 modeller og EXC modellerne, LC4 er lidt mere til
fritidskørsel, men dog stadig særdeles potent - men der findes modeller fra
det helt vildt voldsomme, til det næsten komfortable
EXC modellerne er klart bedre på motocross banen og endurosporet, men
serviceintervallerne er lidt korte til fritidskørsel.
Kig også Yamaha WR400, du skal nok hente sådan en i Dyskland og selv
indregistrere, men den er også et drøngodt kompromis, hvis der skal være
lidt race og lidt hverdagsbrug i den. Honda XR400 og Suzuki DRZ400 er også
rigtig fine.
Rittig
| |
LasseChristensen (22-07-2005)
| Kommentar Fra : LasseChristensen |
Dato : 22-07-05 17:09 |
|
Claus Rittig wrote:
> "LasseChristensen" <nugiz@compuclub.dk> skrev i en meddelelse
> news:42e01c0e$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>
>>Jeg skulle da mene og have sagt at jeg skal bruge den til sporten og
>>lidt fritidskørsel.
>
>
> Mener du det? Enduro og motocross, og måske lidt rally? (Off-road sport?) OG
> fritidskørsel?
>
> Ja, så har du nok fat i de rigtige mærker.
> Husaberg har et solidt ry i min omgangskreds for at være meget lidt
> driftssikker. Husky har en lidt speget importørsituation, og der har været
> perioder hvor det har været temmelig svært at få reservedele.
>
> Kig på KTM's LC4 modeller og EXC modellerne, LC4 er lidt mere til
> fritidskørsel, men dog stadig særdeles potent - men der findes modeller fra
> det helt vildt voldsomme, til det næsten komfortable
> EXC modellerne er klart bedre på motocross banen og endurosporet, men
> serviceintervallerne er lidt korte til fritidskørsel.
> Kig også Yamaha WR400, du skal nok hente sådan en i Dyskland og selv
> indregistrere, men den er også et drøngodt kompromis, hvis der skal være
> lidt race og lidt hverdagsbrug i den. Honda XR400 og Suzuki DRZ400 er også
> rigtig fine.
>
> Rittig
>
>
Jeg skal kører ENDURO, ikke cross, det har jeg gjort i 6 år :)
| |
Claus Rittig (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 22-07-05 21:18 |
|
"LasseChristensen" <nugiz@compuclub.dk> skrev i en meddelelse
news:42e11983$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg skal kører ENDURO, ikke cross, det har jeg gjort i 6 år :)
Tjah, så er det de modeller jeg har nævnt, du skal kigge på, tror jeg.
Du undgår nu ikke helt crossbanerne, hvis du vil være konkurrencedygtig i
enduro - der er ikke så faens gode euduro træningsmuligheder i DK, så en
ugentlig tur på motocross banen eller to er den bedste mulighed for at få
tilstrækkelig køretræning. Du vil opdage at KTM er ret solidt repræsenteret
i enduro, også i DK.
Rittig
| |
Hekto (20-07-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 20-07-05 22:40 |
|
In article <42debe5c$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
nugiz@compuclub.dk says...
> Hvilke mærker er der udover KTM, Husqvarna og Husaberg?
>
> Jeg har overvejet at genoptage min karriere på de 2 hjulede, og tænkte
> dette kunne være en god kombination af fritids mc og sportsbrug.
>
> Nogle modeller man skal være på udkig efter?
>
Hva' er der galt med de to-benede?
En pøllefant render sig jo ikke ihjel som en etbenet ... men vejer så
den svarer til navnet!
Forlden holdt jeg ved siden af en neger-tvilling! Latterlig lille cykel!
Sædehøjden er jo 10-12 cm levere end på Pølle!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Claus Rittig (20-07-2005)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 20-07-05 23:37 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:MPG.1d48e2f8efed70ad989767@news.tele.dk...
> Forlden holdt jeg ved siden af en neger-tvilling! Latterlig lille cykel!
> Sædehøjden er jo 10-12 cm levere end på Pølle!
Men negeren kan køre i terræn.
(Pøllen har det bedst på asfalt)
Rittig
| |
Hekto (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 21-07-05 00:13 |
|
In article <42ded42b$1@news.dansketelecom.com>,
ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com says...
> Men negeren kan køre i terræn.
> (Pøllen har det bedst på asfalt)
>
>
Jeg ved det ikke, har kun prøvet bulet asfalt. Ved højere hastigheder >
110 synes jeg den har lidt tendens til at slingre/gå i sving ved for
hurtige drej. Jeg har dog ikke kunnet finde slør eller noget nogen
steder.
Der er blevet klaget over de senere årgange pøllefanter med små hjul;
men min har 21" og skulle vær kapabel i terræn, bare den ikke synker i
p.gr.a. vægten. Det kan også være uballance i det store hjul der
forårsager 'slingeragen'.
Flere bygger de nyere om til 21" foran.
Endelig kan man jo gå den anden vej, men den er noget af et motard
monster med 17" og >200kg! =
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Claus Rittig (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 21-07-05 10:53 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:MPG.1d48f8fa6c21099f989768@news.tele.dk...
> Jeg ved det ikke, har kun prøvet bulet asfalt. Ved højere hastigheder >
> 110 synes jeg den har lidt tendens til at slingre/gå i sving ved for
> hurtige drej. Jeg har dog ikke kunnet finde slør eller noget nogen
> steder.
Det er totalt forskellige parametre der bestemmer om en motorcykel er god i
terræn eller på asfalt!
Pølle er ikke bygget til terrænkørsel, og duer heller ikke til det. Bevares,
hvis man virkelig VIL, så kan den da slæbes lidt rundt i mudderet, men det
den oprindeligt er tænkt til, er dårlige asfaltveje - og det er den god til.
Negeren er underligt nok (noget mod japanertrends iøvrigt) faktisk ret god
til off-road kørsel. På den type cykler er balancen oftest elendig og hjul
og affjedring voldsomt underdimensioneret, men Negeren er tydeligt tænkt som
en terræn-duelig kæmpe, noget MC markedet ikke just har været oversvømmet af
gennem årene. Transalp som på 1km afstand ligner negeren lidt, er aldeles
uanvendelig til terræn, alligevel ser man (nogle få) folk køre seriøst
terræn på dem
> Endelig kan man jo gå den anden vej, men den er noget af et motard
> monster med 17" og >200kg! =
Til Motard skal cyklen være styrevillig udi det groteske og kraftigt
overmotoriseret. Er Pøllen det?
Næh, KTM 950 SM derimod...
Rittig
| |
Ole Hansen (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Ole Hansen |
Dato : 21-07-05 11:10 |
|
Claus Rittig wrote:
> Til Motard skal cyklen være styrevillig udi det groteske og kraftigt
> overmotoriseret. Er Pøllen det?
> Næh, KTM 950 SM derimod...
Uhh... KTM 950 SM.. Jeg læste en test af den i Superbike.. Puha, den
lyder sjov :)
> Rittig
--
Ole Hansen
| |
Hekto (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 21-07-05 12:05 |
|
In article <42df728a$1@news.dansketelecom.com>,
ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com says...
> Det er totalt forskellige parametre der bestemmer om en motorcykel er god i
> terræn eller på asfalt!
> Pølle er ikke bygget til terrænkørsel, og duer heller ikke til det. Bevares,
> hvis man virkelig VIL, så kan den da slæbes lidt rundt i mudderet, men det
> den oprindeligt er tænkt til, er dårlige asfaltveje - og det er den god til.
Jeg har ikke bevæget mig så meget i 'den verden' men ud fra hvad der
ellers fortælles, var de tidlige modeller bedre egnede, end de senere,
hvor der gik lidt mere 'rejse-enduro' i den.
Om den så er god, middelmådig eller hamrende dårlig sammenlignet med
andre, skal jeg ikke udtale mig om. Ujævne asfaltveje og grusveje i
Sverige er nogenlunde det jeg sigter imod.
> Negeren er underligt nok (noget mod japanertrends iøvrigt) faktisk ret god
> til off-road kørsel.
- selv blind høne ....!
> På den type cykler er balancen oftest elendig og hjul
> og affjedring voldsomt underdimensioneret, men Negeren er tydeligt tænkt som
> en terræn-duelig kæmpe, noget MC markedet ikke just har været oversvømmet af
> gennem årene.
Pøllefanten er til overflod udstyret med Mazzochi forgaffel og Oehlins
bag - endda fra fabrikken af. Man kan ikke sige de har sparet nogen
steder ... heller ikke på ekstra afstivninger, støbte alukonsoller
o.s.v. Der intentioner/ambitioner har været gode nok, og faktisk er det
den Cagiva/Ducati-model (vælg selv) der er produceret længst.
Prisen i 86-87 lå også på 130KKr hvilket godt nok har været dyrt.
(hvilket ikke nødvendigvis er = perfekt)
>
> Til Motard skal cyklen være styrevillig udi det groteske og kraftigt
> overmotoriseret. Er Pøllen det?
> Næh, KTM 950 SM derimod...
>
Naaaah ... p.t. lidt for styrevillig ... den vil slet ikke holde op
igen! Motormæssigt? Kan næppe kalde vild og voldsom, men dækker alm.
behov. 650cc/52 hypper til 200Kg+ mig er vel næppe overkill; men nu
heller ikke helt brystsvagt.
KTM 950 ... ja, hvis man har behovet og vil betale prisen er den da
helt OK; men det er ikke liiige i den prisklasse pøllefanten ligger!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Claus Rittig (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 21-07-05 13:22 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:MPG.1d499fcc7154835e989855@news.tele.dk...
> Ujævne asfaltveje og grusveje i
> Sverige er nogenlunde det jeg sigter imod.
Så har du valgt den rette cykel
> > På den type cykler er balancen oftest elendig og hjul
> > og affjedring voldsomt underdimensioneret, men Negeren er tydeligt tænkt
som
> > en terræn-duelig kæmpe, noget MC markedet ikke just har været
oversvømmet af
> > gennem årene.
> Pøllefanten er til overflod udstyret med Mazzochi forgaffel og Oehlins
> bag - endda fra fabrikken af. Man kan ikke sige de har sparet nogen
> steder
Marzochi er bare et mærke, de laver både topkvalitet og billigt lort. Öhlins
laver også roadracing komponenter. At der er nogle fine mærker på cyklen
garanterer desværre ikke gode terrænegenskaber, der skal meget mere til. God
affjedring kan selvfølgelig lappe på en svært næsetung og overvægtig
konstruktion, men godt bliver det aldrig. Nu må du ikke læse dette som om
jeg ragger ned på din cykel, det gør jeg IKKE! Jeg tror bare Cagiva/Ducati
lavede en cykel der skulle være god på andre områder end lige netop
terrænkørsel. Hele "rejse-enduro" trenden udspringer jo af en erkendelse af
at langt de fleste >200kg "off-roadere" aldrig bruges til off-road kørsel.
Hvorfor optimere dem mod noget de ikke skal bruges til? Vi kan jo ikke alle
bo i Sahara, vel?
Derfor er Negeren så usædvanlig. Den er >200kg men styrer godt i terræn, har
god balance og god affjedring, og fin motorkraft. Den overgås sikkert i
langturssammenhæng af mange andre, for det er fysisk umuligt at være god til
alt.
> > Til Motard skal cyklen være styrevillig udi det groteske og kraftigt
> > overmotoriseret. Er Pøllen det?
> > Næh, KTM 950 SM derimod...
> Naaaah ... p.t. lidt for styrevillig ... den vil slet ikke holde op
> igen!
Lyder ... som om vi snakker forbi hinanden
> Motormæssigt? Kan næppe kalde vild og voldsom, men dækker alm.
> behov. 650cc/52 hypper til 200Kg+ mig er vel næppe overkill; men nu
> heller ikke helt brystsvagt.
Til motard er 52 hypper hvad du finder på en 400cc på omkring 120-130 kg.
En 650'er har noget mere, men så er vægten også helt oppe omkring 130-140kg.
52 hk til >200kg cykel er i motardsammenhæng... brystsvagt. Men bevares, det
er jo trendy at være wannabe, selv Suzuki har jo en motard knallert med en
hel hestekraft
> KTM 950 ... ja, hvis man har behovet og vil betale prisen er den da
> helt OK; men det er ikke liiige i den prisklasse pøllefanten ligger!
Jeg er tilhænger af at bruge ting til det de dur til. Var jeg rig, havde jeg
nok en KTM 950 SM som commuter-cykel, nu er jeg altså fattig, og kører
Emmaljunga i stedet. Jeg har stadig en gammel dynge i værkstedet, men jeg
vil hellere køre råddent på en dynge lort, og være STOLT af den, end at lave
en chopper, motard eller andet sært ud af den.
Rittig
| |
Hekto (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 21-07-05 14:01 |
|
In article <42df9573$1@news.dansketelecom.com>,
ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com says...
> Marzochi er bare et mærke, de laver både topkvalitet og billigt lort. Öhlins
> laver også roadracing komponenter. At der er nogle fine mærker på cyklen
> garanterer desværre ikke gode terrænegenskaber, der skal meget mere til. God
> affjedring kan selvfølgelig lappe på en svært næsetung og overvægtig
> konstruktion, men godt bliver det aldrig. Nu må du ikke læse dette som om
> jeg ragger ned på din cykel, det gør jeg IKKE! Jeg tror bare Cagiva/Ducati
> lavede en cykel der skulle være god på andre områder end lige netop
> terrænkørsel. Hele "rejse-enduro" trenden udspringer jo af en erkendelse af
> at langt de fleste >200kg "off-roadere" aldrig bruges til off-road kørsel.
> Hvorfor optimere dem mod noget de ikke skal bruges til? Vi kan jo ikke alle
> bo i Sahara, vel?
>
Cagiva's ambitioner var vist på det tidspunkt høje, på alle områder. De
købte Ducati og satte et hav af motorer i produktion, som der aldrig
blev afsætning for.
Det jeg mener er, at man valgte dyre komponenter og dyre løsninger, og
håbede så at det blev godt!
Du har da ret i at det langt fra er en garanti!
Jeg opfatter det ikke som nedragning! kriteriet for at købe pøllefanten
var 'projektet' og at jeg i forvejen kendte motoren og havde stumper og
værktøj. Det skulle også være noget der var mere 'Altagstauchlich' end
Pantah'en. Her er der jo både 'sofa' og 'bagagerum'
> Naaaah ... p.t. lidt for styrevillig ... den vil slet ikke holde op
> igen!
> Lyder ... som om vi snakker forbi hinanden
Njaaaa, det jeg hentyder til er tendensen til 'slappers' når man river
lidt i styret ved +110. Det skal jeg have fundet årsagen til.
*ROFL*
http://www.emmaljunga.se/
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Asger Steffensen (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 21-07-05 18:44 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:42df728a$1@news.dansketelecom.com...
> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
> news:MPG.1d48f8fa6c21099f989768@news.tele.dk...
>
> Til Motard skal cyklen være styrevillig udi det groteske og kraftigt
> overmotoriseret. Er Pøllen det?
> Næh, KTM 950 SM derimod...
Jeg går lidt og pønser på KTM 950 (på sigt) hvad kan du ellers fortælle om
den, Rittig?
Asger
DL 1000 (til salg)
| |
Claus Rittig (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 21-07-05 20:18 |
|
"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk.dk> skrev i en meddelelse
news:42dfded0$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Til Motard skal cyklen være styrevillig udi det groteske og kraftigt
> > overmotoriseret. Er Pøllen det?
> > Næh, KTM 950 SM derimod...
>
> Jeg går lidt og pønser på KTM 950 (på sigt) hvad kan du ellers fortælle om
> den, Rittig?
Ikke en skid. Jeg har kun læst om den.
Det jeg KAN sige, er om KTM helt generelt.
KTM er et gammelt Østrigsk mærke som op gennem 70'erne og 80'erne lavede
nicheproduktion (som så mange andre europæiske mærker, primært til off-road
sport (motocross og enduro) og knallerter, men også andre små-markeder blev
dyrket.
Så op gennem 90'erne tog fanden ved dem. Jeg ved ikke hvorfor, eller hvad
der triggede hvad, men i løbet af en kort periode blev KTM klart de bedste
(og størst repræsenterede) i enduro og rally, de satsede stort på motorsport
og så resten (knallerter, 125cc, off-roadere, motard til indregistrering)
som en spin-off. Og selv om de kun har en brøkdel af de R&D ressourcer
japanerne bruger, fik de lavet cykler der var klart bedst. Det var også i
denne periode KTM blev "gift" med Red Bull, og de to firmaer har samme
filosofi, konsekvens og mål, så det har over en lang årrække vist sig at
være et godt ægteskab for begge parter. Det tog nu kun de japanske fabrikker
kort tid igen at komme på omgangshøjde, så idag kan man se på både
professionel sport og amatørsport, at der er de 4 japanske mærker og KTM. Og
så er der nogle mindre aktører der af og til kan begå noget godt (fx.
Gasgas, Husky og den slags).
Man skal huske at KTM's opskrift på success har været performance,
performance og performance!
Komforten har ofte været et totalt ignoreret emne, og jeg ville forvente af
en 950 SM at den trækker, styrer og bremser fænomenalt, at der er valgt
slidstærke og servicevenlige løsninger, og at komfort er en by i rusland,
men at performance skal være så god og få så stort et smil på dit fjæs, at
du vil acceptere de hvide fingre og det tomme-tykke lag hård hud i røven
At KTM ikke udkonkurrerede japanerne på motocross markedet, skyldtes primært
periodiske problemer med at producere nok og for svagt service- og
forhandlernet. I enduro er KTM's succes større, for her er service-nettet
bedre (man kan fx leje nye KTM racere og servce-opbakning til de fleste
store enduro-events, fx ISDE International Six Days Enduro) og i
ørkenrally'er har alle andre fabrikker trukket sig, KTM har simpelthen
tromlet konkurrencen ned ved at tilbyde alle privatisterne gode
servicemuligheder og top-konkurrencedygtige cykler. 4 gode fabriks-Hondaer
har ikke skide gode odds mod 200 konkurrencedygtige standard KTM'er. Og her
er hunden begravet: En off-the-shelf KTM VAR faktisk konkurrencedygtig, hvor
en off-the-shelf Yamaha skulle bygges om for 50.000 for at være
konkurrencedygtig i et ørkenrally. Jeg har siddet på en XTZ850 Paris-Dakar
vinder, og der var INTET der bare LIGNEDE en XTZ 750 Super Tenere på
raceren. Jeg har kørt off-road på en XTZ660 Tenere, og den er ganske uegnet
til ørkenrally, mens en tilsvarende KTM umiddelbart ville være
konkurrencedygtig.
Nu er KTM på vej mod gadecykelmarkedet, og recepten er den samme:
Performance. Der er endnu kun nogle SM (SuperMotard) modeller i handelen
(endnu et nichemarked KTM sidder tungt på), men kig i MotoGP i 125 og 250,
de ER på vej. V-twin motoren (I ved, den type MKS religiøst postulerer ikke
dur til race) har de haft i snart 10 år, men den er ikke ploppet i en
gadecykel endnu - bortset fra en konceptcykel der blev til et "prøveprodukt"
og nu så 950 SM, men den nylige fusion med Polaris peger kraftigt på at KTM
stadig kun har en filosofi: Performance, så sælger lortet sgu sig selv. Og
så har de selvfølgelig lært af motocross-situationen i 90'erne at der skal
et solidt servicenet til at hamle op med japanerne, derfor Polaris som
partner.
Rittig
| |
Asger Steffensen (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 21-07-05 21:18 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:42dff715$1@news.dansketelecom.com...
> "Asger Steffensen" <ast@get2net.dk.dk> skrev i en meddelelse
> news:42dfded0$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> > Til Motard skal cyklen være styrevillig udi det groteske og kraftigt
>> > overmotoriseret. Er Pøllen det?
>> > Næh, KTM 950 SM derimod...
>>
>> Jeg går lidt og pønser på KTM 950 (på sigt) hvad kan du ellers fortælle
>> om
>> den, Rittig?
>
> Ikke en skid. Jeg har kun læst om den.
>
SNIP en masse god info
> Man skal huske at KTM's opskrift på success har været performance,
> performance og performance!
> Komforten har ofte været et totalt ignoreret emne, og jeg ville forvente
> af
> en 950 SM at den trækker, styrer og bremser fænomenalt, at der er valgt
> slidstærke og servicevenlige løsninger, og at komfort er en by i rusland,
> men at performance skal være så god og få så stort et smil på dit fjæs, at
> du vil acceptere de hvide fingre og det tomme-tykke lag hård hud i røven
>
Hmmm - det fordyrede jo projektet - det betyder at kæresten må have kørekort
og egen kværn hvis vi stadig skal på længere MC ferier, for hun har vist
vænnet sig til V-Stromens komfort niveau :-/
Jeg havde godt nok en ide om at KTM stod for er rimeligt kompromisløst
koncept, og der har jeg åbenbart ret - det var sådan set også det der tændte
mig lidt.
> KTM har simpelthen
> tromlet konkurrencen ned ved at tilbyde alle privatisterne gode
> servicemuligheder og top-konkurrencedygtige cykler. 4 gode fabriks-Hondaer
> har ikke skide gode odds mod 200 konkurrencedygtige standard KTM'er.
No shit?
> Nu er KTM på vej mod gadecykelmarkedet, og recepten er den samme:
> Performance. Der er endnu kun nogle SM (SuperMotard) modeller i handelen
> (endnu et nichemarked KTM sidder tungt på), men kig i MotoGP i 125 og 250,
> de ER på vej. V-twin motoren (I ved, den type MKS religiøst postulerer
> ikke
> dur til race) har de haft i snart 10 år, men den er ikke ploppet i en
> gadecykel endnu - bortset fra en konceptcykel der blev til et
> "prøveprodukt"
> og nu så 950 SM, men den nylige fusion med Polaris peger kraftigt på at
> KTM
> stadig kun har en filosofi: Performance, så sælger lortet sgu sig selv.
I hvert fald til en vis målgruppe
Og
> så har de selvfølgelig lært af motocross-situationen i 90'erne at der skal
> et solidt servicenet til at hamle op med japanerne, derfor Polaris som
> partner.
OK, næste spørgsmål: Hvem fa'en er Polaris??
Nu flytter jeg snart til et afgiftmæssigt mildere klima, og hvis ellers
jobsituationen lysner, kan jeg forhåbentlig en dag bidrage med lidt KTM
erfaringer her i gruppen. Vi får se.
Asger
DL 1000 (til salg)
| |
Claus Rittig (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 22-07-05 00:41 |
|
"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk.dk> skrev i en meddelelse
news:42e002eb$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> OK, næste spørgsmål: Hvem fa'en er Polaris??
Polaris er for snescootere hvad KTM er for Enduro. Markedsførende. De er
naturligvis størst i de dele af verden hvor snescootere kan anvendes men
de har også en linje cruiser mc'er i den tunge ende og en mængde andre
produkter.
Rittig
| |
Jakob D (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Jakob D |
Dato : 22-07-05 18:52 |
|
"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk.dk> wrote in message
news:42e002eb$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Nu flytter jeg snart til et afgiftmæssigt mildere klima, og hvis ellers
> jobsituationen lysner, kan jeg forhåbentlig en dag bidrage med lidt KTM
> erfaringer her i gruppen. Vi får se.
Kms-Racing har en et fedt kit til 950'eren, du lige bør se.
Link: http://supermotard.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=228
Og, hvis du skulle gå hen og blive Hovedrig eller flytte udenlands.....
Så tjek lige det vildeste v2 Supermotard projekt til dato!
Link: http://supermotard.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=149
--
Med Venlig Hilsen
Jakob Danielsen
www.supermotard.dk
| |
Hekto (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 22-07-05 21:12 |
|
In article <42e1323f$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, dsl37505
@REMOVETHISvip.cybercity.dk says...
> Og, hvis du skulle gå hen og blive Hovedrig eller flytte udenlands.....
> Så tjek lige det vildeste v2 Supermotard projekt til dato!
> Link: http://supermotard.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=149
> --
>
>
Hold da op!
Han må have en god hobby-kælder og ½ dags job!!!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Ole Hansen (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Ole Hansen |
Dato : 22-07-05 21:24 |
| | |
Brian Lænø (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Brian Lænø |
Dato : 21-07-05 15:38 |
|
"Hekto" skrev
>
> Jeg ved det ikke, har kun prøvet bulet asfalt. Ved højere hastigheder >
> 110 synes jeg den har lidt tendens til at slingre/gå i sving ved for
> hurtige drej. Jeg har dog ikke kunnet finde slør eller noget nogen
> steder.
> Der er blevet klaget over de senere årgange pøllefanter med små hjul;
> men min har 21" og skulle vær kapabel i terræn, bare den ikke synker i
> p.gr.a. vægten. Det kan også være uballance i det store hjul der
> forårsager 'slingeragen'.
> Flere bygger de nyere om til 21" foran.
>
> Endelig kan man jo gå den anden vej, men den er noget af et motard
> monster med 17" og >200kg! =
Der må være et eller andet galt.
Min Elefant er utroligt stabil, både på asfalt og grusveje.
Med dual dæk (ca. 80% asfalt og 20% terræn) har jeg kørt 160-170 km/t på
grusveje uden problemer.
Med rene gade dæk (Michelin Anakee) var jeg for en måned tid siden ude og
lege på en tilgroet markvej.
Der holdt jeg den på 110-120 km/t uden problemer.
Anakee kan anbefales til gade brug, de har virkelige gode køreegenskaber.
Der går desværre noget tid før jeg kan komme ud og køre igen.
Jeg kørte op bag i en bil på vej til træf på toppen.
Så nu går jeg og venter på dommen over Elefanten, samt at venstre arm vokser
sammen igen.
--
Brian
Cagiva Elefant 750 (i dårlig tilstand)
| |
Hekto (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 21-07-05 18:21 |
|
In article <42dfb348$0$38693$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, brian-la-
fjern-@adslhome.dk says...
> Der må være et eller andet galt.
> Min Elefant er utroligt stabil, både på asfalt og grusveje.
> Med dual dæk (ca. 80% asfalt og 20% terræn) har jeg kørt 160-170 km/t på
> grusveje uden problemer.
> Med rene gade dæk (Michelin Anakee) var jeg for en måned tid siden ude og
> lege på en tilgroet markvej.
> Der holdt jeg den på 110-120 km/t uden problemer.
> Anakee kan anbefales til gade brug, de har virkelige gode køreegenskaber.
>
> Der går desværre noget tid før jeg kan komme ud og køre igen.
> Jeg kørte op bag i en bil på vej til træf på toppen.
> Så nu går jeg og venter på dommen over Elefanten, samt at venstre arm vokser
> sammen igen.
>
Ja, et eller andet. Jeg kan bare ikke umiddelbart mærke noget slør nogen
steder; men det kan jo også være ubalance, affjedring o.s.v. Umiddelbart
har jeg heller ikke hørt om andre med det problem. Tilsyneladende er det
værdst lige omkring 110.
Der sidder Pirelli Scorpion for/bag.
Jeg må bare igang med at lede!
Det var da enormt ærgreligt!
Umiddelbart kan der jo næsten ikke være sket andet end et par buggede
gaffelrør og måske en fælg?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Brian Lænø (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Brian Lænø |
Dato : 21-07-05 18:42 |
|
"Hekto" skrev
>> Der går desværre noget tid før jeg kan komme ud og køre igen.
>> Jeg kørte op bag i en bil på vej til træf på toppen.
>> Så nu går jeg og venter på dommen over Elefanten, samt at venstre arm
>> vokser
>> sammen igen.
>
> Det var da enormt ærgreligt!
> Umiddelbart kan der jo næsten ikke være sket andet end et par buggede
> gaffelrør og måske en fælg?
Jeg ramte desværre bilen ret hårdt, med ca. 50 km/t vil jeg tro.
Ulykken skete et par km fra Skagen.
Jeg havde kørt bag ved den samme bil siden Frederikshavn, og havde besluttet
mig for at køre stille og roligt fra Frederikshavn til Skagen.
På et tidspunkt kigger jeg over på den modkørende trafik, og i det samme
bremser bilerne foran hårdt op.
Da jeg kigger tilbage mod bilen foran, er jeg kun ca. 1 meter fra den, og
kan ikke nå og bremse.
Forhjulet blev trykket ind mod motoren, hvorved fælgen både flækker og
bliver trykket deform.
Alle kåbe dele foran tanken bliver smadret, lygter, instrumenter og spejle
m.m. ligeså.
Øverste gaffelbro sprang også ved sammenstødet.
Jeg tror jeg slog en kolbøtter over styret, og ind over bagage rummet på
bilen.
Jeg vil tro, at jeg trykkede bilen en 20 - 30 cm ind.
Det var en Alfa Romeo GTV det gik ud over.
--
Brian
Cagiva elefant 750
| |
Asger Steffensen (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 21-07-05 18:58 |
|
"Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:42dfde7b$0$40465$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Jeg ramte desværre bilen ret hårdt, med ca. 50 km/t vil jeg tro.
> Ulykken skete et par km fra Skagen.
> Jeg havde kørt bag ved den samme bil siden Frederikshavn, og havde
> besluttet mig for at køre stille og roligt fra Frederikshavn til Skagen.
> På et tidspunkt kigger jeg over på den modkørende trafik, og i det samme
> bremser bilerne foran hårdt op.
> Da jeg kigger tilbage mod bilen foran, er jeg kun ca. 1 meter fra den, og
> kan ikke nå og bremse.
> Forhjulet blev trykket ind mod motoren, hvorved fælgen både flækker og
> bliver trykket deform.
> Alle kåbe dele foran tanken bliver smadret, lygter, instrumenter og spejle
> m.m. ligeså.
> Øverste gaffelbro sprang også ved sammenstødet.
> Jeg tror jeg slog en kolbøtter over styret, og ind over bagage rummet på
> bilen.
> Jeg vil tro, at jeg trykkede bilen en 20 - 30 cm ind.
> Det var en Alfa Romeo GTV det gik ud over.
YRK! du var sq da heldig at du slap med en brækket arm!
Jeg blev for et par år siden "puffet" ned af en kammerat der kørte bag mig.
Vi kørte i "stau" på en hollandsk landevej, nærmest i skridtgang - han
kiggede op på et skilt, og imens stoppede trafikken helt. Selvom han kun
ramte med få km/t lå vi begge på jorden, han gav mig et ordentligt stød. Vi
slap dog med småskrammer og for mit vedkommende tre uger med en hævet ankel,
men det siger lidt om hvor lidt der skal til.
Hans ST2 og min gamle ZX-10 slap med lidt ridser og et kvæstet blinklys og
spejl - værst for ham for den var ikke så gammel
Cagiva og Alfa GTV - det lyder som om du ryger lidt op i forskringspræmie
:-/
Asger
DL 1000 (til salg)
| |
Brian Lænø (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Brian Lænø |
Dato : 21-07-05 19:11 |
|
"Asger Steffensen" skrev
> YRK! du var sq da heldig at du slap med en brækket arm!
>
> Jeg blev for et par år siden "puffet" ned af en kammerat der kørte bag
> mig. Vi kørte i "stau" på en hollandsk landevej, nærmest i skridtgang -
> han kiggede op på et skilt, og imens stoppede trafikken helt. Selvom han
> kun ramte med få km/t lå vi begge på jorden, han gav mig et ordentligt
> stød. Vi slap dog med småskrammer og for mit vedkommende tre uger med en
> hævet ankel, men det siger lidt om hvor lidt der skal til.
>
> Hans ST2 og min gamle ZX-10 slap med lidt ridser og et kvæstet blinklys og
> spejl - værst for ham for den var ikke så gammel
>
> Cagiva og Alfa GTV - det lyder som om du ryger lidt op i forskringspræmie
> :-/
>
Jeg har heldigvis kasko med trin sikring, så jeg slipper med selvrisikoen på
4000 kr.
Så jeg forsætter med præmie til super elite pris, pt. 3000 incl. vinter
kørsel.
--
Brian
Cagiva Elefant 750
| |
Hekto (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 21-07-05 19:08 |
|
In article <42dfde7b$0$40465$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, brian-la-
fjern-@adslhome.dk says...
> Jeg ramte desværre bilen ret hårdt, med ca. 50 km/t vil jeg tro.
> Ulykken skete et par km fra Skagen.
>
Du var sq da heldig du kunne nøjes med en brækket arm!!
Kasko eller 'selvforsikring?'
Hvis der er kasko på, er den jo nok totalskadet.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Brian Lænø (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Brian Lænø |
Dato : 21-07-05 19:22 |
|
"Hekto" skrev
>> Jeg ramte desværre bilen ret hårdt, med ca. 50 km/t vil jeg tro.
>> Ulykken skete et par km fra Skagen.
>>
> Du var sq da heldig du kunne nøjes med en brækket arm!!
> Kasko eller 'selvforsikring?'
>
> Hvis der er kasko på, er den jo nok totalskadet.
Jeg ved godt at jeg slap billigt.
Havde det været en racer jeg havde kørt på, så havde jeg sikkert brækket
begge håndled, plus risiko for værre skader.
Jeg slap med at brække den ene af knoglerne i underarmen ved håndledet.
Og så knækkede den på den heldige måde, at det kun var en af knuderne (eller
hvad man nu kalder det) i enden af knoglen der brækkede af.
Så indtil videre, skal jeg kun have gips på i 3 uger.
Jeg har heldivis kasko med trinsikring på billigeste trin.
--
Brian
Cagiva Elefant 750
| |
Brian Lænø (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Brian Lænø |
Dato : 22-07-05 15:41 |
|
"Hekto"
> Ja, et eller andet. Jeg kan bare ikke umiddelbart mærke noget slør nogen
> steder; men det kan jo også være ubalance, affjedring o.s.v. Umiddelbart
> har jeg heller ikke hørt om andre med det problem. Tilsyneladende er det
> værdst lige omkring 110.
> Der sidder Pirelli Scorpion for/bag.
> Jeg må bare igang med at lede!
>
Har du kontrolleret affjedringen?
Virker dæmpningen godtnok på forgaffel og bagdæmper?
Der kan også være slør i de lejer der sidder i de forskellige affjednings
dele til bagaffjedringen.
Jeg fik for et par år siden renoveret min bagdæmper (også ohlin) , da
dæmpningen ikke virkede ordentlig.
--
Brian
Cagiva Elefant 750
| |
Hekto (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 22-07-05 16:58 |
|
In article <42e10590$0$2012$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, brian-la-
fjern-@adslhome.dk says...
> Har du kontrolleret affjedringen?
> Virker dæmpningen godtnok på forgaffel og bagdæmper?
> Der kan også være slør i de lejer der sidder i de forskellige affjednings
> dele til bagaffjedringen.
> Jeg fik for et par år siden renoveret min bagdæmper (også ohlin) , da
> dæmpningen ikke virkede ordentlig.
>
>
Nej, ikke endnu.
Linkne virker det ikke som om der er slør i; men returdæmpningen skal
kontrolleres ordentligt for og bag.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Bo Nielsen (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Bo Nielsen |
Dato : 21-07-05 17:30 |
|
> Forlden holdt jeg ved siden af en neger-tvilling! Latterlig lille cykel!
> Sædehøjden er jo 10-12 cm levere end på Pølle!
(jegvilikkespørgejegvilikkespørgejegvilikkespørge) - Men jeg må altså vide
det - hvad f..... er en neger-tvilling??? ¨ :-]
ScooterBo
> /Hekto
> Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
MKS - 74 (21-07-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 21-07-05 17:37 |
|
On Thu, 21 Jul 2005 18:30:01 +0200, "Bo Nielsen"
<kok.b.nielsen@privat.dk> wrote:
>(jegvilikkespørgejegvilikkespørgejegvilikkespørge) - Men jeg må altså vide
>det - hvad f..... er en neger-tvilling??? ¨ :-]
Honda XRV 750 Africa Twin.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Bo Nielsen (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Bo Nielsen |
Dato : 21-07-05 18:02 |
|
"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:tljvd1tmlmmdoc5luaujqco2aajs66qd73@4ax.com...
> On Thu, 21 Jul 2005 18:30:01 +0200, "Bo Nielsen"
> <kok.b.nielsen@privat.dk> wrote:
>
>>(jegvilikkespørgejegvilikkespørgejegvilikkespørge) - Men jeg må altså vide
>>det - hvad f..... er en neger-tvilling??? ¨ :-]
>
> Honda XRV 750 Africa Twin.
DOH - selvfølgelig!!! :-/
ScooterBo
(nu igen lidt klogere)
> -Michael
> CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
> Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
> http://62.79.120.117/
| |
Hekto (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 21-07-05 18:22 |
|
In article <tljvd1tmlmmdoc5luaujqco2aajs66qd73@4ax.com>,
mks74temp@tiscali.dk says...
> >(jegvilikkespørgejegvilikkespørgejegvilikkespørge) - Men jeg må altså vide
> >det - hvad f..... er en neger-tvilling??? ¨ :-]
>
> Honda XRV 750 Africa Twin.
>
Så det er der ikke noget specielt suspekt i!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
LasseChristensen (21-07-2005)
| Kommentar Fra : LasseChristensen |
Dato : 21-07-05 23:00 |
|
Hekto wrote:
> In article <42debe5c$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
> nugiz@compuclub.dk says...
>
>>Hvilke mærker er der udover KTM, Husqvarna og Husaberg?
>>
>>Jeg har overvejet at genoptage min karriere på de 2 hjulede, og tænkte
>>dette kunne være en god kombination af fritids mc og sportsbrug.
>>
>>Nogle modeller man skal være på udkig efter?
>>
>
> Hva' er der galt med de to-benede?
> En pøllefant render sig jo ikke ihjel som en etbenet ... men vejer så
> den svarer til navnet!
>
> Forlden holdt jeg ved siden af en neger-tvilling! Latterlig lille cykel!
> Sædehøjden er jo 10-12 cm levere end på Pølle!
De fejler ikke noget, jeg vil bare gerne have en et benet
| |
|
|