Skærme
Fijala 3554
Gennembrænding på TFT skærm ?
Fra : Søren Wind

Dato : 20-07-05 21:59

Syntes jeg kan se en silhuet af Outlook på min Viewsonic 201b når jeg kigger
på en ellers sort skærm ?? Kan det passe at skærmbilleder kan brænde sig
fast på en TFT skærm, lige som på en CRT skærm ??

--
mvh.
Søren H. Wind - www.opz.dk

Fra : Hans

Dato : 21-07-05 12:14

Søren Wind wrote:
> Syntes jeg kan se en silhuet af Outlook på min Viewsonic 201b når jeg
> kigger på en ellers sort skærm ?? Kan det passe at skærmbilleder kan
> brænde sig fast på en TFT skærm, lige som på en CRT skærm ??

Nej, ikke på en skærm med TFT-teknik.

Hans

Fra : Søren Wind

Dato : 21-07-05 16:54

> Nej, ikke på en skærm med TFT-teknik.

Hvad pokker kan det så være ?
Det er da alt for underligt

Fra : Hans

Dato : 21-07-05 16:57

Søren Wind wrote:

> Hvad pokker kan det så være ?
> Det er da alt for underligt

Er det noget som altid er der, eller kun lige efter skærmen bliver sort?

Hans

Fra : hansen

Dato : 21-07-05 19:13

"Søren Wind" <s.wind@opz.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad pokker kan det så være ?
> Det er da alt for underligt

Du er sikker på, at Outlook ikke er brændt fat på nethinden?

Fra : Søren

Dato : 21-07-05 17:16

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message

> Nej, ikke på en skærm med TFT-teknik.
>
> Hans

Gider du så ikke lige komme forbi mit arbejde og se på mine 14*15"
TFT-skærme :) Jo billedet kan godt brænde sig fast på en TFT.

/søren

Fra : Hans

Dato : 21-07-05 18:13

Søren wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message

> Gider du så ikke lige komme forbi mit arbejde og se på mine 14*15"
> TFT-skærme :) Jo billedet kan godt brænde sig fast på en TFT.

Imponerende. Jeg undrer mig lidt over hvor energien kommer fra til den
proces, og hvad der er som "brænder fast".

Jeg venter spændt om andre har en kommentar til det.

Hans

Fra : Hans

Dato : 21-07-05 18:19

Søren wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message

> Gider du så ikke lige komme forbi mit arbejde og se på mine 14*15"
> TFT-skærme :) Jo billedet kan godt brænde sig fast på en TFT.

Jeg fandt en forklaring. Det er ikke fastbrænding, men derimod krystallerne
som kan få en memoryeffekt. Der er lidt om emnet her, og en mulig kur:

"In LCD monitors there is no cathode ray that could burn an after-image like
in conventional TVs or monitors. Just as there is no hot glass like in
plasma screens, either. And yet, LCD monitors have a "memory effect", too.
Because during a still picture, the liquid crystal molecules are aligned in
a certain way and can become sluggish if there are not moved. The effect is
irreversible like a "burn-in" but can be prevented by the employment of a
screen saver that becomes active for some seconds every twelve hours."

"Should there really be a picture that has become permanent on the LCD
monitor, it is usually enough to display an entirely white screen. The
duration of displaying this white should be at least for as long as the
previous picture took to create this "memory effect"."

Hans

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 21-07-05 18:34

Søren skrev:
> [...]

Der er ikke noget, der brænder gennem Hans' indre skærm. Jeg tror det er
det, han mener

JAF

Fra : Hans

Dato : 21-07-05 20:11

J.A.F. Pedersen wrote:

> Der er ikke noget, der brænder gennem Hans' indre skærm. Jeg tror det
> er det, han mener

Næh nej, jeg ryster bare på hovedet og så er (næsten) alt væk igen.

Hans