Færdsel ved private strande?
Fra : Søren Frost

Dato : 20-07-05 21:55

Hej,

Under en gåtur ved Strandvejen langs Øresund konstaterede jeg, at der
ved en lang række villaer langs stranden var opsat skilte med ordlyden :
"Privat strand. Ingen adgang. Naturfredningsloven §22". Nogle steder var der
opsat hegn, andre steder var der uhindret adgang (hvis man ser bort fra
skiltet naturligvis).

Jeg var af den opfattelse at man pr. definition altid havde adgang til de
Danske strande, og at en sådan afspærring ikke var lovlig. Er det ukorrekt?
Hvordan med bådbroer og lignende?

Jeg har v.h.a. Google forsøgt at finde naturfredningsloven, så jeg kunne
læse den nævnte paragraf, men jeg har ikke kunne finde noget brugbart. Er
der et sted på nettet man kan finde sådan noget?

M.v.h.
Søren Frost

Fra : Jesper Brock

Dato : 20-07-05 22:10

www.retsinfo.dk er din ven, når paragrafferne skal klares

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Jura- og musiknørd
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 20-07-05 22:13

Søren Frost wrote:
> Jeg har v.h.a. Google forsøgt at finde naturfredningsloven, så jeg
> kunne læse den nævnte paragraf, men jeg har ikke kunne finde noget
> brugbart. Er der et sted på nettet man kan finde sådan noget?

Ja på http://www.retsinfo.dk

I det aktuelle tilfælde "Bekendtgørelse af lov om naturbeskyttelse"
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040088429-REGL

§ 22. Strandbredder og andre kyststrækninger er åbne for færdsel til fods,
kortvarigt ophold og badning på arealer mellem daglig lavvandslinje og
den sammenhængende landvegetation, der ikke er domineret af salttålende
planter eller anden strandbredsvegetation. Adgang sker på eget ansvar.
Det er tilladt kortvarigt at have en båd uden motor liggende på
strandbredden. I perioden 1. april-30. september skal hunde føres i
snor. Hunde skal altid føres i snor, hvor der er græssende husdyr.
I perioden 1. september-31. maj er ridning tilladt på den ubevoksede
strandbred og direkte ned dertil, hvis der er lovlig adgang til stranden.

Stk. 2. Reglen i stk. 1 omfatter ikke arealer, der inden den 1. januar
1916 er udlagt som have eller inddraget under en erhvervsvirksomhed,
der drives på ejendommen. Det samme gælder forsvarsanlæg og havneanlæg.

Stk. 3. Offentlighedens adgang må ikke forhindres eller vanskeliggøres.

Stk. 4. På privatejede strandbredder og kyststrækninger må ophold og
badning ikke finde sted inden for 50 m fra beboelsesbygninger.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : bem

Dato : 20-07-05 22:20

Søren Frost wrote:
> [...]
> kunne læse den nævnte paragraf, men jeg har ikke kunne finde noget
> brugbart. Er der et sted på nettet man kan finde sådan noget?

Hvis du ser på §22 stk. 2, så er der ikke adgang til stranden, hvis arealet
er udlagt som have (der skal være have helt ned til vandet), og hvis det er
sket inden 1. januar 1916, eller hvis stranden ligger på en grund ved en
erhvervsvirksomhed, og har gjort det siden 1. januar 1916.

Hvis ingen af ovenstående kriterier er opfyldt, så har du ret til adgang, og
denne adgang må ikke hindres eller vanskeliggøres .f.eks. med hegn.

Du må også bade og opholde dig kortvarigt på stranden, med mindre der ligger
en beboelsesejendom inden for 50 meter fra strandbredden.
Et kortvarigt ophold er defineret som et ophold af en "dagslængde", uanset
om det er dag eller nat.

Du kan finde "Lov om naturbeskyttelse" på www.retsinfo.dk

/Bo

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-07-05 22:03

"Søren Frost" <s010235REMOVETHIS@student.dtu.dk> writes:

> [...]

Stk. 4. På privatejede strandbredder og kyststrækninger må ophold og
badning ikke finde sted inden for 50 m fra beboelsesbygninger.

Så du må altså godt gå der.

> Jeg har v.h.a. Google forsøgt at finde naturfredningsloven, så jeg kunne
> læse den nævnte paragraf, men jeg har ikke kunne finde noget brugbart. Er
> der et sted på nettet man kan finde sådan noget?

http://www.retsinfo.dk

Det er fordi love altid hedder noget underligt noget for os normale
mennesker. :) Naturfredningsloven hedder Bekendtgørelse af lov om
naturbeskyttelse.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : Morten Christensen

Dato : 20-07-05 22:22

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> Stk. 4. På privatejede strandbredder og kyststrækninger må ophold og
> badning ikke finde sted inden for 50 m fra beboelsesbygninger.
>
> Så du må altså godt gå der.

Øhm... "ophold"... dækker det ikke også over at gå der?

--
MortenC

Fra : bem

Dato : 20-07-05 22:24

Morten Christensen wrote:
> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Øhm... "ophold"... dækker det ikke også over at gå der?

Nej

/Bo

Fra : Søren Frost

Dato : 20-07-05 22:28

Indledningsvist, tak til alle for de hurtige og gode svar.

> [...]
>
> Stk. 4. På privatejede strandbredder og kyststrækninger må ophold og
> badning ikke finde sted inden for 50 m fra beboelsesbygninger.

Vil det så sige at jeg uden fare for bødeforlæg og vrede villaejere, kan
skræve ind over eventuelle opsatte hegn og låger for at passere deres
private strand? Må ejeren overhovedet opsætte et hegn ved stranden?

M.v.h.
Søren Frost

Fra : bem

Dato : 20-07-05 22:30

Søren Frost wrote:

> [...]
> kan skræve ind over eventuelle opsatte hegn og låger for at passere
> deres private strand? Må ejeren overhovedet opsætte et hegn ved

Læs mit svar længere nede i tråden.

/Bo

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 21-07-05 08:16

> [...]

> til de Danske strande, og at en sådan afspærring ikke var lovlig.
> Er det ukorrekt? Hvordan med bådbroer og lignende?

En kommune kan give tilladelse til at der bygges bade- og bådebroer
både på privat og offentlig strand. Som udgangspunkt er disse private
og må kun bruges af ejeren eller med ejerens tilladelse.

Hvad angår skiltene og de opsatte hegn kan/bør du henvende dig til
kommunen for at få dem fjernet. Der er desværrre et stort problem med
beboerne langs Strandvejen og opsættelse af ulovlige hindringer for den
lovlige færdsel langs kystlinien.

Egentligt også lidt underligt, at skiltene fortsat er der. EkstraBladet
kørte for nogle pr tilbage en artikelserie om problemet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Aksel

Dato : 21-07-05 08:23

> [...]
> læse den nævnte paragraf, men jeg har ikke kunne finde noget brugbart. Er
> der et sted på nettet man kan finde sådan noget?

Som det fremgår af de andre indlæg har man generelt ret til at færdes på
stranden, men der er enkelte steder hvor der er forbud som er ældre end
loven om fri strandret, disse gælder stadig, det er muligvis sådanne grunde
du er kommet til.

Hilsen Aksel