Excel: som database ?
Fra : kimsen

Dato : 20-07-05 20:55

hej NG.

er ikke meget inde i det her, men er det muligt at bruge excel som en slags
database ??

altså når man åbner et nyt dokument
er der jo 3 worksheets nede i bunden, lad os nu sige at jeg laver en faktura
på worksheet 1 og navne listen på worksheet 2 og vare listen på worksheet 3
er det så muligt på worksheet 1 at man bare skal indtaste feks kunde nummer
og så kommer navn adresse og så videre ? og det samme med at man bare
indtaster vare nummeret så kommer varen prisen osv osv af sig selv mvh kim
håber på lidt hjælp

Fra : MFO

Dato : 20-07-05 21:16

kimsen wrote:

> [...]
> og det samme med at man bare indtaster vare nummeret så kommer varen
> prisen osv osv af sig selv mvh kim håber på lidt hjælp

Joda!
Prøv at søge i hjælpen omkring skabeloner og "LOPSLAG".
Det var da lidt hjælp til selvhjælp

--
Michael

Fra : kimsen

Dato : 20-07-05 21:26

Indtil videre tak det prøver jeg men aner godt nok ikke meget om det men
takker

Fra : kimsen

Dato : 20-07-05 21:46

nu har jeg rodet lidt med det igen det eneste jeg kan se er at den søger
efter en bestemt værdig jeg vil gerne søge efter en person tlf nummer og
adresse osv når jeg vil have den til noget skriver den #I/T eller sådan
noget den vil ingenting nogen som kan hjælpe mvh kim

Fra : MFO

Dato : 21-07-05 07:30

kimsen wrote:

> [...]
> nummer og adresse osv når jeg vil have den til noget skriver den #I/T
> eller sådan noget den vil ingenting nogen som kan hjælpe mvh kim

Hej
Prøv at lave et ark der ser sådan ud.

A   B   C
1 Nr.   Navn   Telefon
2 2   Per   555
3 4   Ole   666
4 6   Søren   777

Hvis du skriver kundenummeret (2,4 eller 6) i B7
Giver denne formel navnet
=LOPSLAG(B7;A2:C4;2;FALSK)
og denne giver telefonnummeret
=LOPSLAG(B7;A2:C4;3;FALSK)

hvis kundenummeret ikke findes i listen skriver den #I/T
--
Michael

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 21-07-05 16:11

Hej Kimsen

Michaels formel kan udbygges således, hvis du ikke ønsker #I/T
=Hvis(er.fejl(LOPSLAG(B7;A2:C4;2;FALSK));"Halløj";LOPSLAG(B7;A2:C4;2;FALSK))

Jeg håber, jeg har fået oversat til "rigtig" dansk.

Mht. Excel/Access så er det min fornemmelse, at hvis du føler det ikke er
ligetil med lopslag, så får du virkelig åndenød i Access.
Vær iøvrigt opmærksom på D-funktionerne i Excel.

Jørgen Bondesen

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-05 07:40

kimsen <Kimcortsen@stofanet.dk> wrote:

> er det muligt at bruge excel som en slags database ??

Som en primitiv, flad database, ja. Men når du nu bruger MS Office,
hvorfor så ikke holde dig til det program, der direkte er /beregnet/ til
databaser: Access?

Sætter du dig grundigt ind i det, herunder i VisualBasic, er det såmænd
et ganske udmærket, lille databaseprogram.
--
Per Erik Rønne

Fra : kimsen

Dato : 21-07-05 17:40

jeg vil gerne takke for alle svar og den hjælp jeg har fået jeg har endelig
fåët det til at virke jeg har siddet med det flere måneder, og har ikke
kunnet gøre noget tusind tak allesammen keep up the goooooood help..