kvali' køkkenknive?
Fra : Christensen

Dato : 20-07-05 15:36

Hej NG

Jeg skal ud og se på knive.....RIGTIGE knive. Mit budget er 5-6k for de 3-4
knive der ikke kan undværes og jeg ville lige høre om der er nogle der vil
øse ud af deres erfaringer med "high-end" køkkenknive.

Jeg har tænkt mig at se på:

MAC Pro (selvfølgelig - smedet og håndfinishet)
KAI Shun (lamineret/damaskeret stål - 33 lag)
Tojiro (lamineret/damaskeret stål - 37 og 63 lag)

Da knivene alle har meget, meget hårde ægge, ville jeg også gerne høre om I
bruger keramiske strygestål eller diamantstrygestål til den daglige
skærpning....eller måske bare almindelige af stål?

Jeg er naturligvis også åbne for andre fabrikater - forudsat det kan
ses/klappes/røres i storkøbenhavn.

pft,
Flemming

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 20-07-05 18:16

On Wed, 20 Jul 2005 16:36:22 +0200, "Christensen" <ikke_nikke@nej.dk>
wrote:

> [...]
>skærpning....eller måske bare almindelige af stål?
>
>Jeg er naturligvis også åbne for andre fabrikater - forudsat det kan

Husk at købe plaster.....
Min bror har købt sådan en Tojiro-kniv hos HW Larsen i Kødbyen. Første
gang han brugte den snittede han lidt af fingeren, men kniven var så
dejlig skarp, at han ikke lagde ikke mærke til det før blodet
strømmede.
HW Larsen sliber kniven gratis det første år, og da min bror bor i
nabolaget er det meget nemt at have med at gøre. I det daglige bruges
vist keramisk strygestål.

Lars

Fra : Christensen

Dato : 23-07-05 11:22

> [...]
> gang han brugte den snittede han lidt af fingeren, men kniven var så
> dejlig skarp, at han ikke lagde ikke mærke til det før blodet

Hmmja

Var hos Kunst & køkkenrøj i Kbh. (GENIAL butik) hvor jeg så på Masahiro
knive - især den specielle damascerede serie. De var edderbroderme
lækre...og skarpe. Jeg har aldrig prøvet noget lignende...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-07-05 12:18

Christensen skrev:

> Tojiro (lamineret/damaskeret stål - 37 og 63 lag)

Hold op, hvor er der stor prisforskel på de knive i JP og DK.

På <http://www.hwl.dk/Default.asp?ID=753> koster F1033 DKK 2.290.

På <http://www.ehamono.com/houtyou/gyutou/tojiro.html> koster F1033
JPY 23.940 = DKK 1.330. Så selv med moms og forsendelse burde det
være billigere at købe kniven i Japan. Desværre sender Ehamono ikke
til Europa, men det kunen der jo være andre butikker derovre der gør.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Christensen

Dato : 23-07-05 15:43

> Hold op, hvor er der stor prisforskel på de knive i JP og DK.
>
> På <http://www.hwl.dk/Default.asp?ID=753> koster F1033 DKK 2.290.

Med lækkert håndtag af træ....

> [...]
> være billigere at købe kniven i Japan. Desværre sender Ehamono ikke
> til Europa, men det kunen der jo være andre butikker derovre der gør.

Med ulækkert skodhåndtag af stål.....

Selvom det ikke er samme knive har du da ret...der er stor forskel, men det
er næsten umuligt at finde et japansk firma der vil sælge til DK, IMO.
Masahiro'en havde forøvrigt de lækreste ibenholtskæfter....mums...