Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ælling
Fra : blue

Dato : 20-07-05 16:27

Så vover jeg pelsen og kommer med et fuglebillede:

http://pic.atpic.com/43480/0

Jeg burde nok have anvendt en lidt større dybdeskarphed, men jeg var ved at
fotografere vandskiløbere (til fotostafetten) og pludselig dukkede den op -
jeg nåede derfor ikke lige at ændre indstillingerne...

Fra : ;o\)-max-

Dato : 20-07-05 16:33

"blue"
> [...]
> fotografere vandskiløbere (til fotostafetten) og pludselig dukkede den op -
> jeg nåede derfor ikke lige at ændre indstillingerne...

Udemærket, ikke meget du kunne gøre anderledes,
kunne dog være skarpere i hovedet, prøv med noget
USM, der er nok noget at hente.. -max-

Fra : blue

Dato : 20-07-05 17:34

> Udemærket, ikke meget du kunne gøre anderledes,
> kunne dog være skarpere i hovedet, prøv med noget
> USM, der er nok noget at hente.. -max-

Jeg har prøvet at lege lidt med USM, men jeg synes hurtigt farverne bliver
lidt kunstige at se på. Men det er vel bare et spørgsmål om øvelse...

http://pic.atpic.com/43563/0

Bruger du nogle standardsettings, når du anvender USM eller er det bare at
prøve sig frem?

Tak for kommentaren i øvrigt

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 20-07-05 22:06

On Wed, 20 Jul 2005 18:33:59 +0200, blue wrote:

> [...]
>
> http://pic.atpic.com/43563/0
>
> Bruger du nogle standardsettings, når du anvender USM eller er det bare at

Først vil jeg sige at for meget USM/skarphed sagtens kan ødelægge motivet,
men hvad skal gøre kommer meget an på motivet, skarpheden i optagelsen,
hvad der ønskes. Nogle vil have det lidt mere skarpt end andre. Du kan
også prøve at øge noget kontrast eller sænke kontrasten og farvemætheden.
Jeg har lagt en kopi op af billdet her http://www.stadsgaard.com/blue.jpg
(bliver slettet torsdag aften)Det jeg har gjort er at ændre lidt i Levels
- give lidt mere kontrast - øge farmætningen samt bruge filtret smart
sharpen (175, 0.6, lens blur) og konvertere til sRGB (som bruges på nettet
- da de fleste browsere ikke er farvestyrede og går ud fra at billedet er
i sRGB), du har brugt Adobe RGB. Oplysninger om det jeg har gjort ligger i
billedes (File info - History)

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu får lov at prøve Canon Eos 20D

Fra : blue

Dato : 21-07-05 09:57

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har lagt en kopi op af billdet her http://www.stadsgaard.com/blue.jpg

Jeg synes det er lykkedes dig at få ællingen skarpere uden det bliver
kunstigt på nogen måde - meget fint.

> [...]
> i sRGB), du har brugt Adobe RGB. Oplysninger om det jeg har gjort ligger i

Mange tak for det - det er lige sådan noget, jeg kan bruge

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 21-07-05 11:01

On Thu, 21 Jul 2005 10:57:27 +0200, blue wrote:

> "Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg synes det er lykkedes dig at få ællingen skarpere uden det bliver
> kunstigt på nogen måde - meget fint.

Tak.

> Mange tak for det - det er lige sådan noget, jeg kan bruge

Det var så lidt. Øvelse gør mester - og jeg skal stadig øve mig meget, men
jeg har gjort en del fremskridt siden jeg startede. Nu skal jeg bruge en
masse tid på at få støj væk fra billederne. Og helst i et workflow der
ikke tager for lang tid, så det bliver effektivt. Den tid jeg brugte på
dit billede var under 1 min.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-07-05 11:42

Jens Stadsgaard wrote:

> [...]
> helst i et workflow der ikke tager for lang tid, så det bliver
> effektivt. Den tid jeg brugte på dit billede var under 1 min.

Den action, der hedder 'Digital Deluxe toolbox' som ligger et eller andet
sted på nettet til download (google) er helt afgjort værd at kigge på, når
det drejer sig om fjernelse af støj.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 21-07-05 12:00

On Thu, 21 Jul 2005 12:41:33 +0200, Jan Bøgh wrote:

> [...]
> sted på nettet til download (google) er helt afgjort værd at kigge på, når

Den vil jeg prøve at finde. TAk Jan.