Efterisolering - hvordan
Fra : Ukendt

Dato : 20-07-05 11:04

Hej

Jeg skal igang med at efterisolere en væg på 9 x 2.5 m.

Har fået rockwool med 140 mm til hele vægen.

Jeg har et enkelt spørgsmål, skal der monteres en dampspærre direkte på
vægen ?? ..og så montere et træskelet hvor rockwoolen kan sidde i og så
gipspladerne på til sidst.

Huset har kun mursten uden skillerum så det er for at få lavet noget ved
varmeslugeren at jeg hurtigt vil igang med isoleringen.

Jeg har allerede købt, dampspærre, træstolper, gipsplader, rockwool, skruer
og beslag, men vil lige sikre at jeg gør det rigtigt med dampspærren så
murværk, rockwool og lign. ikke bliver ødelagt.

--
Tom

Fra : Torben

Dato : 20-07-05 11:26

> [...]
> skruer og beslag, men vil lige sikre at jeg gør det rigtigt med
> dampspærren så murværk, rockwool og lign. ikke bliver ødelagt.

For guds skyld ikke sådan som du beskriver .....

1. Lav træskelettet
2. Put isolring i, helst i flere lag, så samlingerne overlapper hinanden
3. Dampspærre - lav evt. en krydsforskalling, således at din dampsærre
bliver klemt sammen, husk den skal overlappe mellem banerne, kan ikke huske
hvormeget - alternativt tapes med den korrekte dampspærre tape... Dampspærre
skal være yderst mod gipsen, der nu monteres.
4. Stik til el mm. må ikke gennehulle dampspærren....
5. spartel
6. slib
7. spartel
8. slib
9. måske mere spartel og slibning
filt og maling - og nyde det...

Mvh. Torben

Fra : Bjarne K.

Dato : 20-07-05 11:48

> For guds skyld ikke sådan som du beskriver .....
>
> 4. Stik til el mm. må ikke gennehulle dampspærren....

Hvordan løser man dette problem ?

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Peter Kirk

Dato : 20-07-05 12:01

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse

> Hvordan løser man dette problem ?

Man kan sørge for at alle ledninger er på indresiden of dampspærre - i
virkligheden kun muligt hvis man er igang med ny byggeri eller en meget
omfattende rennovering.

Eller man kan godt lave små huller hvor det er nødvendigt - bare man
"forsegler" dem godt med dampspærre tape.

Fra : Bjarne K.

Dato : 20-07-05 12:04

"Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eller man kan godt lave små huller hvor det er nødvendigt - bare man
> "forsegler" dem godt med dampspærre tape.

Ok tak. I det rum, jeg er igang med, hænger ledningerne bare og dingler
gennem nogle huller fra loftet. Så jeg kan vælge løsningen med de udvendige
ledninger.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-07-05 12:14

On Wed, 20 Jul 2005 13:04:18 +0200, Bjarne K. wrote:

> Ok tak. I det rum, jeg er igang med, hænger ledningerne bare og dingler
> gennem nogle huller fra loftet. Så jeg kan vælge løsningen med de udvendige
> ledninger.

Hvis din isolering er i flere lag, kan du lægge dampspærren mellem dem.
Alternativt kan du lægge dampspærren mellem de to lag gips.

--
MVH
osv...

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-05 15:12

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis din isolering er i flere lag, kan du lægge dampspærren mellem dem.
> Alternativt kan du lægge dampspærren mellem de to lag gips.

Den isolering jeg har købt er 140 mm i et lag, så det giver nok sig selv med
mulighederne

--
Tom

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-07-05 16:49

On Wed, 20 Jul 2005 16:11:54 +0200, Tom wrote:

> Den isolering jeg har købt er 140 mm i et lag, så det giver nok sig selv med
> mulighederne

Så ville jeg lægge dampspærren mellem gipspladerne.
--
MVH
osv...

Fra : Jesper Hansen

Dato : 20-07-05 12:31

> [...]
> skal være yderst mod gipsen, der nu monteres.
> 4. Stik til el mm. må ikke gennehulle dampspærren....

Da manden nu skal have 140 mm i væggen går jeg ud fra det er to lag. Så
vil det være på sin plads at lave det sådan som du siger, dog med denne
detalje:

Væg
100 mm iso
dampspærre
40 mm iso, og ledningsføring stik osv.
2 lag Gips

Er det ikke ca 1/3 inde i isoleringen man må lægge dampspærren. Da der
også er en murstensvæg vil jeg tro dette vil være ok.
Eller hvad siger du Torben, du lyder til at være lidt mere "hidsig"

Alternativt kan man også lægge damspærren mellemm de to gipsplader, her
vil den dog blive meget gennemhullet af alle skruerne, ikke desto mindre
har det også før været beskrevet.

Mvh

Jesper.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-07-05 12:54

On Wed, 20 Jul 2005 13:31:18 +0200, Jesper Hansen wrote:

> Alternativt kan man også lægge damspærren mellemm de to gipsplader, her
> vil den dog blive meget gennemhullet af alle skruerne, ikke desto mindre
> har det også før været beskrevet.

Danogips beskriver oven i købet selv metoden.

Tager jeg forresten fejl hvis jeg påstår at den "normale" metode til at
sætte dampsærren fast, er ved hjælp af hæfteklammer?

--
MVH
osv...

Fra : Torben

Dato : 20-07-05 14:18

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Tager jeg forresten fejl hvis jeg påstår at den "normale" metode til at
> sætte dampsærren fast, er ved hjælp af hæfteklammer?

Hælfteklammer er din ven Jeg ville som Jesper også lade dampspærren
ligge max. 1/3 inde i isoleringen, men det kræver en anden forskalling.

Mvh. Torben

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-07-05 15:29

On Wed, 20 Jul 2005 15:17:37 +0200, Torben wrote:

> Hælfteklammer er din ven

Ja, og de må jo også siges at lave en del huller i dampspærren. Jeg
lagde min dampspærre mellem de to lag gips (kun 50mm isolering) og brugte
spraylim fra Würth til at fastholde dampspærren til det første lag gips.

> Jeg ville som Jesper også lade dampspærren
> ligge max. 1/3 inde i isoleringen, men det kræver en anden forskalling.

Det er da det optimale.
--
MVH
osv...

Fra : Torben

Dato : 20-07-05 15:40

> [...]
> spraylim fra Würth til at fastholde dampspærren til det første lag gips.

Der må gerne være huller i dampspærren, de skal dog være der hvor den bliver
klemt af brædder eller gips...

Kender ikke limen, men håber da den holder i 100 år eller mere...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-07-05 16:18

On Wed, 20 Jul 2005 16:40:17 +0200, Torben wrote:

> Der må gerne være huller i dampspærren, de skal dog være der hvor den bliver
> klemt af brædder eller gips...

Og når man sætter dampspærren imellem de to lag gips, er de skruehuller
du bekymrer dig over, det der klemmer gipspladerne sammen. Når
dampspærren oven i købet er limet fast omkring hullerne, så er der vist
ikke noget at komme efter.

> Kender ikke limen, men håber da den holder i 100 år eller mere...

Det er jo kun til at holde dampspærren mens man sætter det andet lag
gips på. Jeg tvivler stærkt på at dampspærren kan glide ud mellem de
to lag gips - den er jo, trods alt, også holdt fast med skruer

Bortset fra det, så tvivler jeg på at en villa fra -62 stadigvæk
eksisterer om 100 år.

--
MVH
osv...

Fra : Torben

Dato : 20-07-05 21:56

> [...]
> to lag gips - den er jo, trods alt, også holdt fast med skruer
>
> Bortset fra det, så tvivler jeg på at en villa fra -62 stadigvæk

Helt enig

Fra : Torben

Dato : 20-07-05 15:44

> [...]
> spraylim fra Würth til at fastholde dampspærren til det første lag gips.

Hvordan sætter du stikdåser op, uden at perforere dampspærren ?? med mindre
der ikke skulle være nogle

Mvh. Torben

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-07-05 16:11

On Wed, 20 Jul 2005 16:44:08 +0200, Torben wrote:

> Hvordan sætter du stikdåser op, uden at perforere dampspærren ?? med mindre
> der ikke skulle være nogle

Jeg tætnede omkring, og i, dåsen. Den plast forfradåsen er fremstillet
af, må siges at være diffusionstæt og det er akrylfugen også, så alt
i alt må konstruktionen være ok.

--
MVH
osv...

Fra : Torben

Dato : 21-07-05 11:40

> Jeg tætnede omkring, og i, dåsen. Den plast forfradåsen er fremstillet
> af, må siges at være diffusionstæt og det er akrylfugen også, så alt
> [...]

Jeg er ikke sikker, dampen kan måske vandre gennem gipspladen og mellem
dampspærre og yderside af forfra dåserne, men det er vist ren teori ??

Mvh. Torben

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-07-05 12:42

On Thu, 21 Jul 2005 12:40:05 +0200, Torben wrote:

> Jeg er ikke sikker, dampen kan måske vandre gennem gipspladen og mellem
> dampspærre og yderside af forfra dåserne, men det er vist ren teori ??

Teori eller ej, der ligger en fuge i hullet så kanten på gipspladerne er
tætte.
--
MVH
osv...

Fra : Torben

Dato : 21-07-05 13:11

> Teori eller ej, der ligger en fuge i hullet så kanten på gipspladerne er
> tætte.
> --
> MVH
> osv...

Ja, men hvis gipsplader i sig selv var diffusionstætte, var der jo ingen
grund til at lægge en dampspærre ind, derfor kunne man argumentere for at
dampen trænger ind via gipspladen, og ind i konstruktionen, hvor den så kan
penetrere denne hvor der er skåret hul i forfra dåsen.

Mvh. Torben

Fra : Torben

Dato : 21-07-05 13:11

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dampen trænger ind via gipspladen, og ind i konstruktionen, hvor den så
> kan penetrere denne hvor der er skåret hul i forfra dåsen.

Til forfra dåsen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-07-05 15:07

On Thu, 21 Jul 2005 14:10:52 +0200, Torben wrote:

> [...]
> dampen trænger ind via gipspladen, og ind i konstruktionen, hvor den så kan
> penetrere denne hvor der er skåret hul i forfra dåsen.

Hvordan vil du have fugten skal trænge igennem fugen?

--
MVH
osv...

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-05 15:11

> [...]
> huske hvormeget - alternativt tapes med den korrekte dampspærre tape...
> Dampspærre skal være yderst mod gipsen, der nu monteres.

Tak for svar.
Men hvorfor skal der laves en forskalling? Kan man ikke bare nøjes med at
skrue gipspladerne på træskelettet?

--
Tom

Fra : Torben

Dato : 20-07-05 15:42

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
>
> Tak for svar.
> Men hvorfor skal der laves en forskalling? Kan man ikke bare nøjes med at

Jo dog skal du jo så sørge for at der er træskellet at skrue i for hver 60
cm. Du kan læse mere om kravene på danogips eller gyprocs hjemmeside.

Mvh. Torben

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-05 15:55

> [...]
>>

> Jo dog skal du jo så sørge for at der er træskellet at skrue i for hver 60
> cm. Du kan læse mere om kravene på danogips eller gyprocs hjemmeside.

jeg nåede lige selv at finde svaret på
http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=137&a=546

eller tak

--
Tom

Fra : Bjarne K.

Dato : 20-07-05 17:24

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> 1. Lav træskelettet

Undskyld til Tom, men jeg kører lige gratis med på denne tråd og stiller et
spørgsmål mere..

Hvordan skrues træskellettet på vægen. Findes der nogle smarte skruer til at
skrue ind i en mur, eller må man møjsommeligt bore huller og bruge ravplugs
og skruer.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-07-05 17:33

> Hvordan skrues træskellettet på vægen.

Det gør man IKKE.

Man skruer en stålskinne i loft og gulv, og mellem disse sættes enten et
træskellet eller stålreglar. Stålreglar er nemmest, men nogle sværger til
træ. Skal man sætte mere end et par plader op, så kan man med fordel leje en
maskine med skruerne på bånd - der skal 50 skruer i hver plade, så man kan
nemt blive noget træt i håndledet.

Mvh Maria

Fra : Bjarne K.

Dato : 20-07-05 17:39

> [...]
> en maskine med skruerne på bånd - der skal 50 skruer i hver plade, så man

Ok havde bare lige læst dette på den hjemmeside som Tom lige linkede til.

"Start med at lægge en pølse fugemasse bag på lægter (A) og skru dem på
gulv, vægge og loft"

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Puk

Dato : 20-07-05 19:23

> Det gør man IKKE.

Det har vi nu altså gjort her hos os. Ganske som det stod i vejledningen
fra Danogips.

Vi borede huller smed rawplugs i og så på med lægterne.

Hvad angår leje af en maskine med skruerne på bånd, så er der nu en anden
løsningen til os gør-det-selv'ere. I sidste nummer af Gør-det-selv bladet
var der en anmeldelse af en sådan maskine med skruer på bånd, der skyder
skruerne i. Den kostede omkring 300 kr og fik store pluspoint. Så skal man
skrue mange plader op kan det måske ligefrem betale sig at investere i sådan
en sag.

Mange hilsner
Puk

Fra : Torben

Dato : 20-07-05 21:51

"Puk" <Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> wrote in message
> [...]
man
> skrue mange plader op kan det måske ligefrem betale sig at investere i

Hvem forhandlede den, ved du det...

Mvh. Torben

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-07-05 23:02

On Wed, 20 Jul 2005 22:50:44 +0200, Torben wrote:

> man
> sådan
>
> Hvem forhandlede den, ved du det...

Jem & Fix har haft sådan en (i den nævnte prisklasse) i sortimentet for
nyligt.

--
MVH
osv...

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 21-07-05 07:41

"Torben" <trp@removehajq.dk> skrev i en meddelelse news:42deb925$0$51842$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvem forhandlede den, ved du det...

Det er den her de testede:
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120299&pno=26182&pointer=20

/Jakob

Fra : Torben

Dato : 21-07-05 11:42

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Torben" <trp@removehajq.dk> skrev i en meddelelse

> Det er den her de testede:
> http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120299&pno=26182&pointer=20
>
> /Jakob

Takker, den er bestilt..

Mvh,. Torben

Fra : Torben

Dato : 25-07-05 12:13

"Puk" <Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man
> skrue mange plader op kan det måske ligefrem betale sig at investere i

Man skal bare vide at de ikke forhandler ekstra bits til den, og det er en
specialtype - så nogen der ved hvor disse evt. kan købes. Nu hvor man har
investeret i maskinen ??

Mvh. Torben