Hegn - lov - ret ?
Fra : Nicholai

Dato : 20-07-05 09:08

Hej gruppe

Min grund støder op til offentlig vej.

Mellem vejen og min grund er et bælte på ca 2 m. Her står et Træ. Kommunens
træ.

Men, det gror ind over min hæk, må jeg klippe i det ?

Jeg har læst lidt i hegnsloven, særligt omkring § 19 stk 5: klip:"Stk. 5.
Om grene, som fra andre bevoksninger end skove vokser ind over hegnet til
nabogrunden i større højde end i stk. 2 anført, kan kappes eller forlanges
kappet, afgøres af domstolene."

Måske det indslag hører hjemme i dk.jura, jeg er ikke sikker, men måske
nogle husejer havde erfaring fra lignende sager ?

//Nicholai

Fra : Jesper Hansen

Dato : 20-07-05 09:15

> Mellem vejen og min grund er et bælte på ca 2 m. Her står et Træ. Kommunens
> træ.
>
> Men, det gror ind over min hæk, må jeg klippe i det ?

Ok, nu bor jeg i en af de (endnu) små kommuner, og det første jeg ville
gøre var at ringe til teknisk forvaltning for at få lov til at klippe i
deres træ eller at få dem til det.
Det kan godt være man sylter sådanne ønsker i de større kommuner, men
prøv det allerførst.

Mvh

Jesper.

Fra : Calle.

Dato : 20-07-05 10:27

Nicholai wrote:
> [...]
>
> Måske det indslag hører hjemme i dk.jura, jeg er ikke sikker, men
> måske nogle husejer havde erfaring fra lignende sager ?

Spørg teknisk forvirring, så går du ikke galt i byen.

--
Calle.

Fra : Torben

Dato : 20-07-05 15:46

"Nicholai" <nicholai@> wrote in message
> [...]
>
> Måske det indslag hører hjemme i dk.jura, jeg er ikke sikker, men måske
> nogle husejer havde erfaring fra lignende sager ?

Jeg ville bare klippe løs, tilgivelse eller tilladelse hvis du spørger
og de siger nej, bliver det svært, hvis du gør det og siger ingenting, jf.
hegnsloven sådan som jeg tolker den, så får du det som du vil.

Mvh. Torben

Fra : Harry Lund

Dato : 21-07-05 09:59

Rigtigt. Gør noget selv.
MEN hvis de grene du kapper er så store at træet kan " vælte " ud over
vejen, så er der et proble.
Brug sund fornuft.
Venligst

Fra : Gunnar007

Dato : 21-07-05 11:00

"Torben" <trp@removehajq.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville bare klippe løs, tilgivelse eller tilladelse hvis du spørger
> og de siger nej, bliver det svært, hvis du gør det og siger ingenting, jf.
> hegnsloven sådan som jeg tolker den, så får du det som du vil.

Det var der en grundejerforening i 2640 Hedehusene der gjorde..
De skal nu reetablere hele det klippede, og de foretog endda en korrekt
topskæring på regning af en anlægsgartner..
Det er kommunen ligeglad med, de siger at det skal genetableres..

Så spørg for god ordnes skyld.

HIlsen G