PowerBook og opstarts tid...
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 04-06-01 15:17

Hejsa.

Jeg har fået et irriterende problem på min powerbook. Ved opstart er der
begyndt at gå 20 sekunder ekstra. Det sker efter at skrivebordet er opbygget
(fremkommer på skærmen), og alle ikoner er på plads. Men inden kontrollinien
dukker op, går der nu 20 sek. Efter ca. 10 sekunder "tikker" harddisken,
hvorefter der altså går endnu 10 sek. TRÆLS!!! Hvad kan dette skyldes, og
hvordan slipper jeg af med denne meget anstrengende ventetid?

Et andet problem er vågeblus når man bare klapper computeren i. Det er
oftere og oftere at maskinen slet ikke starter igen når den åbnes. Jeg fandt
ud af, at hvis jeg slog Appletalk fra, så ville den gerne...for det meste.
Med en DVD i drevet vil den f.eks. heller ikke!
Men med en ekstern skærm tilsluttet opdagede jeg, at det primære
skærmbillede pludselig var på denne skærm efter vågeblus ("klap i"
vågeblus). Således kunne jeg køre pilen over og vælge den "rigtige" vågeblus
fra special menuen, hvorefter den startede rigtig nok op på den indbyggede
LCD skærm!!

Findes der nogle opdateringer jeg bør køre? Det er en 400 Mhz Pismo med
MacOS 9.1 IE.

Mvh Gunnar Kristiansen

Fra : Ben Knudsen

Dato : 05-06-01 11:28

funkpost@mac.com,Ny-Internet writes:
> [...]
>hvorefter der altså går endnu 10 sek. TRÆLS!!! Hvad kan dette skyldes, og
>hvordan slipper jeg af med denne meget anstrengende ventetid?

Måske leder din maskine efter servere, som du har bedt den om automatisk
at forbinde til?
Prøv at se, hvad der ligger i systemmappe>servere
Hvis der er en eller flere henvisninger i denne mappe, så har du på et
tidspunkt bedt om automatisk at få forbindelse til en (eller flere)
appletalk-servere i vælger. Hvis du ikke er på samme netværk som serverne
(eller slet ikke på netværk), så kan din maskine selvsagt ikke finde
serverne - men den prøver alligevel, og det tager tid. Slet eventueller
henvisninger i mappen og lad være med at sætte kryds ud for "forbind
automatisk" i vælger.

> [...]
>vågeblus
>fra special menuen, hvorefter den startede rigtig nok op på den indbyggede

Jeg har selv haft mange spændende oplevelser med vågeblus. Eksempelvis
spasser min maskine konsekvent ud efter vågeblus, når jeg har haft en
USB>ADB adapter i maskinen. Det sker hvis jeg har haft adapteren
tilsluttet og fjerner den enten før eller mens maskinen er på vågeblus og
efterfølgende vækker maskinen UDEN adapteren (hvilket betyder at jeg ikke
længere kan bruge sleep-mode, når jeg flytter maskinen fra min
arbejdsplads og hjem).
En overgang havde jeg det ret generende problem at pismoen konsekvent
vågnede op et 20 sekunder, gik i sleep, vågnede op og så videre. Det viste
sig at være softwaren til min palm-pilot, som var sat til at "lytte" på
irda-porten, hvilket åbenbart også skal gøres, mens computeren sover. Det
problem løste jeg ved at kun at aktivere softwaren, når jeg skulle bruge
den. Tilsyneladende er Microsoft word og sleep-mode heller ikke helt gode
venner, men det er mere en fornemmelse end et faktum.

Som du måske kan udlede ud af ovenstående, kan dit problem ligge mange
steder. Det letteste (som desværre er ret besværligt) er nok at begynde
med en frisk system-mappe og så installere tredjeparts-udvidelser,
programmer og så videre indtil du møder problemet igen.

Mht. til skærmen som pludselig blev ekstern, er det næppe en fejl. Hvis du
eksempelvis genstarter pismoen og hurtigt lukker låget med et fjernsyn på
S-VHS porten, så går pismoen ud fra, at det er fordi du KUN vil have
billede på den eksterne skærm. Og det er faktisk ret praktisk

>Findes der nogle opdateringer jeg bør køre? Det er en 400 Mhz Pismo med
>MacOS 9.1 IE.

Dælme svært at sige, når vi ikke ved, hvilke du allerede HAR installeret.
Men prøv at søg på apples website. Der kommer jo hele tiden
opdateringer....

Mvh Ben

ps ser nu, at du bruger en IE-udgave af os9.1 - det havde jeg ikke lige
set, så alle mine henvisninger refererer til de danske navne i os9.1 -
rundstyk!

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 05-06-01 12:38

Tak for nogle gode svar...det virkede med server-henvisning-fjernelsen!
FEDEST!!

Takker

Gunnar