Gud og Afrika's sult
Fra : jørgen

Dato : 19-07-05 19:31

Det kan godt være det er et naivt spørgsmål, men hvorfor sørger Gud ikke for
at det regner i de tørkeramte områder i Afrika. Der dør jo flere tusind børn
dagligt af mangel på føde og næring.

Er det fordi Gud totalt har fralagt sig ansvaret og istedet lagt det i vore
hænder, eller hvad?

mvh jørgen.

Fra : Poul Nielsen

Dato : 19-07-05 22:31

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> at det regner i de tørkeramte områder i Afrika. Der dør jo flere tusind

Har du nogensinde tænkt på hvor mange mennesker der ville bo på jorden hvis
ikke gud havde grebet ind og ladet nogle af os dø.

> Er det fordi Gud totalt har fralagt sig ansvaret og istedet lagt det i
vore
> hænder, eller hvad?
>
> mvh jørgen.

Øeh og hvis du ryger og får cancer er det så guds skyld. Har gud bedt nogen
om at bosætte sig i ørkener eller på sydpolen eller andre ekstreme steder
med klimaer som mennesker ikke kan bebo. Gud har skabt naturlovene til at
regere og styre universet, såvidt jeg kan se.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 19-07-05 22:44

jørgen skrev Tirsdag den 19. juli 2005 20:30 i beskeden
<42dd46c4$0$43679$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> Det kan godt være det er et naivt spørgsmål, men hvorfor sørger Gud ikke
> for at det regner i de tørkeramte områder i Afrika. Der dør jo flere
> tusind børn dagligt af mangel på føde og næring.

En del af svaret skal hentes i kortsynetheden hos mange menige afrikanere.
Det er kvinden der sendes ud efter såvel vand som f.eks. træ til brændsel
til madlavning, og guess what? Alle de træer man møjsommeligt brugte
formuer på at "dyrke" under projekter som "Plant et træ i Afrika" var
nemmere at fælde end gamle træer --> altså er projekter, der forsøgte at
bringe vegetation til de golde områder slået fejl.

Ligeså uddannelse. Ligger der et dødt dyr i vandhullet er der stadig lande
hvor man ikke forstår at det vand ikke skal drikkes af *uden* rensning, og
derved kommer sygdomme og dødsfald i hele familier.

Sydafrika kan frembringe noget af den skønneste vin, og flere andre områder
*kunne* frembringe langt større landbrugsresultater, men det kræver
uddannelse. Læs f.eks. om Nigeria her:
http://countrystudies.us/nigeria/57.htm og
http://countrystudies.us/nigeria/59.htm. Læs evt. også om Angola her:
http://www.country-studies.com/angola/agriculture.html

Det korte og det lange er, at kontinentet har haft meget dårlig ledelse i
mange af nationerne, og under succes har man glemt regler om f.eks.
braklægning og har derved udpint jorden, så et realistisk bud er at
grådighed og uvidenhed er blandt de største hindringer for succes i
området.

Diktatorer der har skummet fløden er også en del af problemet, for flere
landes ressourcer er endt i de forkerte lommer, mens det - ganske korrekt -
er gået ud over de menige afrikanere, herunder også børn...

> Er det fordi Gud totalt har fralagt sig ansvaret og istedet lagt det i
> vore hænder, eller hvad?
> mvh jørgen.

Jeg ved ikke om man kan sige, Gud har fralagt sig ansvaret. Lektionen bag
Edens Have er vel at mennesket ville bestemme selv, og - sørgeligt nok -
har det vist sig, at vores egne ideologier om hvordan verden er skruet
sammen ikke altid harmonerer med naturen omkring os...

Dette var et bud på et svar.

Henrik, Dianalund
"Never assume malice for what stupidity can explain"
"Prejudice -- the reason of fools"

Fra : Brahmamurti

Dato : 20-07-05 18:01

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
> har det vist sig, at vores egne ideologier om hvordan verden er skruet
> sammen ikke altid harmonerer med naturen omkring os...

Og det var et ganske godt bud, synes jeg.

Du har ret at en af lektionerne bag Edens Have var, at menneske selv
ville bestemme. Mennesket mente, at det ikke havde brug for Gud.

Det blev jo sagt, at de ville dø, hvis de spiste af kundskabets træ.
Det, der mentes, var ikke, at de ville dø fysisk, men det var åndeligt,
at de ville dø. Det vil sige, at de valgte Gud fra og gjorde på en måde
sig selv til Gud. De mente ikke, at de behøvede Gud til at bestemme,
hvad der var godt og ondt.

Gud sendte dem så ud af Edens have, for at vise mennesket, hvad der vil
ske, når vi gør os selv til Gud og selv vil bestemme. Og resultatet kan
vi så se nu. Sult, nød, krig, korruption, vold, mord, ulykkelige
mennesker, og andre problemer. Og alle disse problemer udspringer af egoet.

Ego er illusionen af adskillelse fra Gud. Vi er allerede ét med Gud, vi
har ikke noget valg, men vi vælger illusionen, som gør, at vi fravælger Gud.

Hvorfor tillader Gud det? For at vise os, hvad der sker, når man
fravælger Gud. Det er som et lille barn, der selv vil udforske Magasin
på egen hånd. De voksne siger nej, men barnet lytter ikke efter. Når så
barnet er faret vild, så erkender det på et tidspunkt, at det er faret
vild og begynder at græde. Det vil tilbage til forældrene.

Således også med verden. Når vi har erkendt, at vi ikke selv kan finde
ud af det, så vil vi forhåbeligt vende os til Gud. Indtil det sker, så
bliver situationen nok rimelig græl. Mennesket er jo ret stædigt, som vi
jo kan se.

Det er vores håb i Maitreyamissionen, at når det sker, så vil vi have
etableret et Fællesskab af Lys(baseret på Guds Love), så folk kan se, at
der er et alternativ, der virker. Man kan læse mere om Fællesskaber af
Lys på vores hjemmeside.

Venlig hilsen
Brahmamurti
www.maitreya.org

Fra : Britt Malka

Dato : 20-07-05 23:24

On Wed, 20 Jul 2005 19:00:38 +0200, Brahmamurti
<adeldaharma@paradis.dk> wrote:

> [...]
>at de ville dø. Det vil sige, at de valgte Gud fra og gjorde på en måde
>sig selv til Gud. De mente ikke, at de behøvede Gud til at bestemme,

Så du mener godt, at Adam og Eva vidste, hvad det betød at dø? Og de
kendte forskellen på at dø åndeligt og fysisk?

> [...]
>vi så se nu. Sult, nød, krig, korruption, vold, mord, ulykkelige
>mennesker, og andre problemer. Og alle disse problemer udspringer af egoet.

Altså har vi her en skabende Gud, der laver manden og kvinden, planter
dem i et have og siger til dem: I må spise af alle træer, undtagen det
i midten.

Det er lidt ligesom at anbringe en nørd i et rum fyldt med
elektroniske dimser og knapper og så sige: Du må aldrig, aldrig trykke
på den røde knap!

Du regner med, at Gud er sådan lidt naiv?

Jeg hælder mere til, at Gud nok regnede med, hvad der ville ske, og at
på den måde kom der lidt mere gang i den, for det med bare at have to
mennesker til at gå og være artige i en have, det må da være lidt
kedeligt at have med at gøre.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : fribytteren

Dato : 20-07-05 09:25

> [...]
> tusind børn dagligt af mangel på føde og næring.
>
> Er det fordi Gud totalt har fralagt sig ansvaret og istedet lagt det i

Hej Jørgen,

eftersom at Gud intet ansvar har, da Gud er et menneskeskabt begreb og et
begreb kan ikke have ansvar og derfor bliver det menneskene selv der står
med ansvaret.

Men hvorfor sulter Afrika?
Ganske enkelt fordi den såkaldte vestlige verden og til dels den arabiske
verden, har udnyttet og misbrugt den afrikanske befolkning til slaveri og
slaver kræver ingen uddannelse i at klare sig selv. Herrefolket skal nok
sørge for at dets slaver gør som de er skabt til, at forsøde herrefolkets
liv.
Hvorledes skulle den afrikanske befolkning og deres afrikanske ledere nogen
sinde have lært at gøre tingene rigtigt. Den hvide befolkning i Afrika lærte
dem ikke selvstændighed og hvordan man leder en befolkning på en
menneskekærlig og -værdig måde. Og slet ikke, hvordan det kan lade sig gøre
at forsyne sig selv med diverse fornødenheder, dem skulle den hvide
befolkning først have og derefter husdyrene. Til sidst kunne man til nød
give den afrikanske befolkning et rap over fingeren med pisken og derigennem
lære dem, hvordan de skulle opvarte den hvide befolkning.

Jeg kan godt forstå, hvorfor den afrikanske befolkning sulter. De har aldrig
lært andet. Og ingen gider lære dem at lade være og i stedet gøre livet i
Afrika til et vidunderligt liv for afrikanere. For tænk hvis afrikanerne
kunne klare sig selv, så ville de hvide folk ikke længere kunne klare sig,
de kan nemlig ikke klare sig uden deres "slaver".

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-07-05 09:33

jørgen wrote:

> Det kan godt være det er et naivt spørgsmål, men hvorfor sørger Gud ikke for
> at det regner i de tørkeramte områder i Afrika. Der dør jo flere tusind børn
> dagligt af mangel på føde og næring.

Fordi det er os, der ved forurening, krig, misbrug af jordens ressourcer
er skyld i det.

Fordi hvis 20% af befolkning (os) ikke sad på 80% af verdens ressourcer,
så ville der være for alle.

Fordi hvis i stedet for at bruge penge på computer, DVD'er, biler og
luksus, vi sendte midler dernede, så vil mange ting ændre sig.

> Er det fordi Gud totalt har fralagt sig ansvaret og istedet lagt det i vore
> hænder, eller hvad?

Eller også er det fordi at det ikke er Ham, der skal redde kastanjerne
ud af ilden for os. Vi har ansvar og det frie valg. Du kan gøre noget
ved det og ændre det i stedet for at jamre.

--

Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
"Mr. Worf, scan that ship." "Aye, Captain... 300 DPI?