4 kg kirsebær
Fra : Ole Hansen

Dato : 19-07-05 19:28

Hej Alle !

Jeg har netop plukket 4 kg kirsebær, af den slags som ikke bliver
forfærdeligt store, men til gengæld bliver helt lilla.

Foreløbig ligger de i min fryser...

Er der nogen som har en god opskrift/ide til, hvad man kan lave med
dem.

Jeg kunne selvfølgelig sylte dem alle sammen, til kirsebærsovs, men
det virker som overkill med så meget kirsebærsovs.

Er der nogen som har prøvet at lave kirsebærsaft/kirsebærvin ?

Hilsen
Ole

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 19-07-05 20:34

On 19 Jul 2005 11:28:01 -0700, ohahaahr@hotmail.com (Ole Hansen)
wrote:

>Er der nogen som har prøvet at lave kirsebærsaft/kirsebærvin ?

Ikke saft og vin, men sprut!

300 gram udstenede kirsebær + 125 gram sukker + 1 fl. vodka (eller fx.
Brøndum Klar) + 3-6 ugers trækketid + filtrering = skøn sød og stærk
kirsebærsprut.

Hvis du lader være med at udstene kirsebærrene får du en let
mandelsmag med i drikken a la Kijafa, men så skal der lidt 2-3 gange
flere kirsebær i (direkte fra fryseren) og det hele skal trække i
12-14 uger.

Man kan også droppe sukkeret, men så bliver det lidt mere sprittet.
Det er en smagssag.

Bærrene skal i alle tilfælde være dækket af væske, så lav det evt. i
en glaskrukke, der opbevares mørkt ved stuetemperatur.

God fornøjelse

Fra : Ole Hansen

Dato : 20-07-05 14:55

jubija@yahoo.dk wrote...

> Ikke saft og vin, men sprut!
>
> 300 gram udstenede kirsebær + 125 gram sukker + 1 fl. vodka (eller fx.
> Brøndum Klar) + 3-6 ugers trækketid + filtrering = skøn sød og stærk
> kirsebærsprut.

Se det lyder jo som en rigtig god ide. Og ved nærmere eftertankte har
jeg vidst ½ flaske vodka Boris Jeltsin til at stå, som ingen af os
alligevel gad drikke.

Det må prøves. Mange tak for opskriften.

Hilsen
Ole

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-05 21:19

"Ole Hansen" <ohahaahr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Alle !
>
> Jeg har netop plukket 4 kg kirsebær, af den slags som ikke bliver
> forfærdeligt store, men til gengæld bliver helt lilla.
>
> Foreløbig ligger de i min fryser...

Oh, så langt var de ikke nået her i huset. De var kun nået til min mave ;)

Du kan safte dem (lån en saftkoger), sylte dem (kirsebærmarmelade og -
syltetøj er guf), bruge dem i bagværk som fx tærter, muffins, bruge dem i en
kompot, lave kirsebærgrød evt. med andre bær i også...

4 kg. kirsebær skulle hurtigt få ben at gå på her i huset. Jeg er vild med
kirsebær

Tina

Fra : Ole Hansen

Dato : 20-07-05 15:01

"Tina F." <wunjo(a)webspeed.dk> wrote ...

> Oh, så langt var de ikke nået her i huset. De var kun nået til min mave ;)

snip...

> 4 kg. kirsebær skulle hurtigt få ben at gå på her i huset. Jeg er vild med
> kirsebær

Vi er i den heldige situation at vi har et kæmpe kirsebærtræ i
baghaven. Det tog mig faktisk kun en aften at plukke de 4 kg. Jeg vil
tro at der mindst hænger 6-8 kg tilbage på træet, så hvis det bliver
godt vejr senere idag, skal jeg nok op og kravle igen, inden ungerne
(og stærene) spiser alle kirsebærene.

Hilsen
Ole