Chilli Olie
Fra : Towli

Dato : 18-07-05 16:49

Hej

Hvordan laver man det der lækre Chilli/Olie de fleste Shawarma barer har.
Man kan købe "Samba Olek" men det er ikke helt det.
-Kommer man bare noget oliven olie i "Samba Olek" eller hur?

Mange tak
/T

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-07-05 17:44

Towli skrev:

> -Kommer man bare noget oliven olie i "Samba Olek" eller hur?

Snarere knust, tørret chili. Jeg har osse set nogen blande citron-
saft i, men jeg synes bedst om blot olie med chili.

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 18:43

> Snarere knust, tørret chili. Jeg har osse set nogen blande citron-
> saft i, men jeg synes bedst om blot olie med chili.

Er der er ikke noget tomatpure i de fleste ?
Synes selv det er en god "dressing" man kan få sharwarmagrillen men
har ikke kunnet lavet noget som smager på samme måde.

Chili og olie giver en helt anden konsistens synes jeg.

Mvh. Allan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-07-05 19:04

Allan Møller skrev:

> Er der er ikke noget tomatpure i de fleste ?

Jeg har kun set det med olie og chili (hvor jeg er sikker på hvad
det laves af), men det kan være vi taler om to forskellige ting.

Mvh,

Fra : marix

Dato : 19-07-05 14:43

Towli wrote:
> [...]
> Man kan købe "Samba Olek" men det er ikke helt det.
> -Kommer man bare noget oliven olie i "Samba Olek" eller hur?

hej towli.
jeg er igang med samme ekperiment og har endnu ikke fundet frem til den,
som netop mit pizzaria bruger. tilgengæld har jeg fundet min egen
variant som er mindst lige så vanedannende.
har desværre ikke nogle præcise mål, men her kommer den alligevel:

marix chiliguf:
ca. 100 g hababero
ca. 100 g jalapeno
ca. 50 g små taichili
ca. ½ l olivenolie
ca. 5 dåser tomatpure (a 140 g)
lidt syre, i form af citronsaft, estragoneddike el. anden eddike
ketchup til at afrunde smagen.
fjern stilken og blend chilierne med olie. (lad være med at lugte hvor
godt det lugter!) tilsæt tomatpure til det har den ønskede konsistens.
kom lidt syre på. og tilsidst smag den til med ketchup, så den ikke er
for sur.
selvom det måske lyder af en stor potion kan den holde sig i køleskabet
i en bøtte med låg i op til 4 måneder, hvis den får lov. dog husk at
bruge en ren ske hver gang du tager af den.
/marix

Fra : JE

Dato : 19-07-05 15:32

Nogle steder bruger en blanding af ajvar, tørret chili og olie. Ajvar kan
købes i de fleste etniske grønthandler.

Fra : Towli

Dato : 21-07-05 16:12

mange tak for jeres opmærksomhed alle ! ! !

/Towli

Fra : Håkon Paulsen

Dato : 28-07-05 10:42

Towli <towli@fjernoldboyz.dk> skrev:

>Hvordan laver man det der lækre
>Chilli/Olie de fleste Shawarma barer har.

Jeg laver chiliolie ved at stege chilifrugter, med kerner og det
hele, i rigelig (god oliven)olie til de bliver let brune. Afkøler
olien og tilsætter resten af flasken hvorefter olien får lov at
trække indtil den har den ønskede styrke, hvorefter den
sies/filtreres.

Det springende punkt er hvilke chilier man bruger. Jeg bruger
nogen som jeg ikke ved hvad hedder, men som ligner små
indskrumpede peberfrugter på størrelse med en stor blomme...
vistnok afrikansk. Kan være røde eller gule. Det er de stærkeste
chilier jeg har smagt, og de giver den virkelig potent med også
meget aromatisk olie.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 28-07-05 17:09

Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev:

> Habanero chilier vil jeg tro. Det er umiddelbart en af de
> stærkeste chilier i verden og skal håndteres varsomt (de kan give
> nogle enorme udslæt og lignende).

De kan ikke give udslæt. Capsaicin påvirker nerverne så det føles som
om det brænder men der er ikke nogen ydre fysisk påvirkning fra
capsaicin der medfører rødmen. En eventuel rødmen er forårsaget af at
man kradser i området med den brændende fornemmelse.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Buhl

Dato : 01-08-05 16:07

"Håkon Paulsen (slet 8IUNX)" <hakonbp@8IUNXhotmail.com> wrote in message

> [...]
> vistnok afrikansk. Kan være røde eller gule. Det er de stærkeste
> chilier jeg har smagt, og de giver den virkelig potent med også
Jeg plejer at koge en dåse tomatpuré, tilsat 3-5 hakkede friske chilier, et
fed hvidløg eller to (knust) og salt og peber - det hele tilsat rigelige
mængder olivenolie - det skal bare lige op på kogepunktet - smag til med
salt - der skal ofte en del til. Det hele hældes i et gammelt syltetøjsglas,
hvorefter olien vil lægge sig ovenpå tomat/chilipastaen og holde ilten væk.
Kan også opbevares i køleskab gennem længere tid.
Opskriften har jeg fået af min lokale Schwarma/pizza-mand, hvis kone laver
den til deres sted.

Mvh.
Hans Houmøller

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 03-08-05 13:28

Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev:

> Tjaa det troede jeg også indtil min moster lagde sig syg i en uge
> med udslæt op af armene og steder i ansigtet.

Der er sandsynligvis tale om overfølsomhed/en allergisk reaktion.

> Det kan godt være kemien siger en ting, men desværre ved kroppen
> ikke altid dette.

Rent vrøvl.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-07-05 10:53

On 28 Jul 2005 09:42:05 GMT
Håkon Paulsen <hakonbp@8IUNXhotmail.com> (slet 8IUNX) wrote:
[snip]

> [...]

Habanero chilier vil jeg tro. Det er umiddelbart en af de stærkeste
chilier i verden og skal håndteres varsomt (de kan give nogle enorme
udslæt og lignende). De ligger forøvrigt på omkring 200.000-500.000
scoville hvor cayenne ligger på 35.000scoville, den kendte Jalapenos
ligger på omkring 3000-5000 Scoville og en peberfrugt 0 scoville.

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-07-05 17:54

On 28 Jul 2005 16:08:37 GMT
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> [...]
> man kradser i området med den brændende fornemmelse.

Tjaa det troede jeg også indtil min moster lagde sig syg i en uge med
udslæt op af armene og steder i ansigtet. Hun er kantine kok og stod og
skar chilier en hel formiddag. Om eftermiddagen sved hendes arme og de
hævede og blev røde (plettede). Hun havde hansker på og man kunne
tydeligt se hvor på armen de var nået til. Da hun ikke havde lavet
andet den formiddag var det ret sikkert at det netop var chilien der
havde gjort det og da det gjorde så ondt at man ikke kunne røre det,
ja så er jeg også ret sikker på at det ikke var fordi hun havde kradset
i det.
Det kan godt være kemien siger en ting, men desværre ved kroppen ikke
altid dette.

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-08-05 13:44

On 03 Aug 2005 12:28:12 GMT
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Der er sandsynligvis tale om overfølsomhed/en allergisk reaktion.

Meget muligt, men så er det kun over for meget stærke chilier for hun
laver mad med en eller anden form for chili næsten dagligt.

> Rent vrøvl.

Ja logisk set og også min første indskydelse da jeg så det. Desværre
så passer det hele ikke rigtig sammen i dette tilfælde.