Hvordan "strammer" jeg min forbremse ?
Fra : Tim Hoffmann

Dato : 19-07-05 10:46

Hej med jer

Jeg har købt en 100ccm scooter. Og har som sårn ikke rigtigt forstand
på mekanik. Men nu vil jeg sq lære lidt

Jeg skal have synet scooteren og er i den forbindelse ved at gennemgå
den fra A-Z. Nu er jeg nået til forbremsen.

Jeg kan næsten trække bremsegrebet ind til håndtaget, og det må man jo
ikke kunne. Er der noget jeg kan justere på for at få det "spændt"
lidt op ?

Jeg har kigget på skiven, den ser fint ud, dog har jeg ingen minimums
tykkelse på den, men den har skrå kanter, og det er vist noget med at
hvis de er synlige, så er den ok ?
Klodserne ser også fine ud, der er ~4mm belægning på.
Der er væske i "huset" oppe ved styret.
Da jeg var knægt har jeg siddet og pumpet i min fars bil når den
skulle luftes ud, men jeg har ingen ide om det har noget at sige på
min scooter, og jeg ved heller ikke hvordan jeg skal gøre det, hvis
det kunne hjælpe

Er der nogen herinde der kan komme med tips og ideer ?

Mvh
Tim

Fra : Hekto

Dato : 19-07-05 12:44

In article <tlipd1p7km0b20kg1kri4fn3mumj33ab90@4ax.com>, news@hoffmann-
datasletdette.dk says...
> Er der nogen herinde der kan komme med tips og ideer ?

Start med at sætte en kraftig elastik eller en strip på bremsegrebet
natten over.
Det vil presse evt. luft sammen, så det lettere stiger op og
forsvinder.

Hjælper det ikke, må der en større udluftning til.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 20-07-05 09:04

> [...]
>forsvinder.
>
>Hjælper det ikke, må der en større udluftning til.
Jeg fik lige lidt hjælp i går aftes, så jeg prøvede at skifte
bremsevæske, og lufte den ud bagefter. Men intet er blevet bedre. Den
bremser stadig ikke særlig godt, og håndtaget kan stadig trækkes ind
til ca 1cm fra håndtaget. Men den bremser allerede fra
"yderstillingen", så jeg ved ikke lige hvad jeg nu ka prøve. Skiver og
klodser ser umiddelbart ok ud. Så måske sårn en scooter bare ikke KAN
bremse med forbremsen Der er ingen problemer med tromlen bagpå.
Den bremser scooteren noget bedre ned en forbremsen.. Og det er jo
lige omvendt på min gamle GSX600F'er

Og jeg tror ikke den vil gå igennem syn med den dårlige bremse.

Jeg må se om jeg ka finde på noget andet at kigge efter

Tak for hjælpen

Tim

Fra : Hekto

Dato : 20-07-05 09:20

In article <r51sd1l1s2d4qdgkdhub1di8vono2m91ca@4ax.com>, news@hoffmann-
datasletdette.dk says...
> Jeg må se om jeg ka finde på noget andet at kigge efter

HAR du prøvet elastikken?

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 20-07-05 13:30

>HAR du prøvet elastikken?
Nej det har jeg ikke. Hvad skal jeg gøre ude over at sætte den på ?

Skal jeg bare sætte den på, og så luften den ud dagen efter eller?

Mvh
Tim - Som bliver klogere og klogere

Fra : Hekto

Dato : 20-07-05 13:43

In article <3sgsd1dujo1aiv2trioippv82facbdbpru@4ax.com>, news@hoffmann-
datasletdette.dk says...
> Nej det har jeg ikke. Hvad skal jeg gøre ude over at sætte den på ?
>
> Skal jeg bare sætte den på, og så luften den ud dagen efter eller?

Næh! .... bare sætte den på!!!

.... og så fjerne den næste morgen, og pumpe et par gange. Den skulle
gerne være blevet mærkbart strammere. 'Behandlingen' kan gentages til
den er helt ok.

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 20-07-05 14:08

>Næh! .... bare sætte den på!!!
>
>... og så fjerne den næste morgen, og pumpe et par gange. Den skulle
>gerne være blevet mærkbart strammere. 'Behandlingen' kan gentages til
>den er helt ok.
OK. Lyder let Det må prøves

Tak for hjælpen

Tim

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 21-07-05 14:49

Søreme jow

Jeg syntes det lød som en halvdårlig joke

Men jeg fandt en kraftig elastik fra mit telt, og søreme om ikke her
til morgen at min bremse er blevet hårdere...

Takker mange gang herfra

Mvh
Tim

Fra : Brian Lænø

Dato : 21-07-05 16:23

"Tim Hoffmann" skrev
> [...]
>
> Men jeg fandt en kraftig elastik fra mit telt, og søreme om ikke her
> til morgen at min bremse er blevet hårdere...

Det lyder godt, at du har fået den til at virke.
Ellers så kunne det havde været din bremse slange der var blevet blød, så
den bare udvidede sig når du bremsede.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Hekto

Dato : 21-07-05 18:25

In article <9s9vd1dk4d9hmjfv9icfj3c4go10vjihch@4ax.com>, news@hoffmann-
datasletdette.dk says...
> [...]
>
> Men jeg fandt en kraftig elastik fra mit telt, og søreme om ikke her
> til morgen at min bremse er blevet hårdere...

Tror du det er det rene fis jeg bilder dig ind! >
Det lyder som en vits - men virker!

Nu skal man ikke tro det virker alle steder, så det kan ikke anbefales
at ligge natten over med elastik på!!!

Fra : Bo Nielsen

Dato : 21-07-05 19:16

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det lyder som en vits - men virker!
>
> Nu skal man ikke tro det virker alle steder, så det kan ikke anbefales

Er det så af bitter erfaring eller bare noget du "har hørt"?

ScooterBo

Fra : Bo Nielsen

Dato : 21-07-05 19:25

"Bo Nielsen" <kok.b.nielsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse

> Er det så af bitter erfaring eller bare noget du "har hørt"?
>
> ScooterBo

Og der manglede så en stor fed smiley - beklager: ;-D

Fra : Hekto

Dato : 21-07-05 21:42

In article <42dfe644$0$72564$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
kok.b.nielsen@privat.dk says...
> Er det så af bitter erfaring eller bare noget du "har hørt"?

Who knows!? ... med eller uden