Tak for svarerne indtil videre..
Ser dog ud til at de er lettere pebrede ifht. hvad jeg vil give.. Vil
gerne holde mig under 40K.
Til ham der skrev.. "ligesom citroens hydraulik.. Det går ikke i
stykker"..
Min svigerfars gjorde.. AV for en regning
Lad os nu sige jeg tager en GS500..
Der burde vel ikke komme det vilde så længe man holder smøring osv ved
lige vel?..
Altså jeg har da ihvertfald læst at motoren derpå er knaldstabil.
Mvh.
Morten Pannen
Orla Pedersen wrote:
> Morten P skrev i meddelelsen ...
>>Men er Kardan ikke en del mere "sårbart"?..
> Næeh, det er såmænd ganske holdbart, der skal skiftes olie, og evt smøres
> kardankryds med mellemrum, ellers ingen vedligehold.
>>eller ihvertfald noget dyrere HVIS det går i stykker?
> Dyrt hvis katastrofen indtræder, hvilket den sjældent gør de første par
> hundredetusind Km.
>>Ja beklager hvis jeg spørger dumt, men er jo lidt "newbie" på det felt her
>>
> Traditionel kardan har et par sideeffekter på køreegenskaberne, som man så
> kan vælge at betragte som en fordel, eller ulempe, alt efter temperament.
> Sikkert er det, at køreoplevelsen forbedres med en godt dæmpet
> fjeder/støddæmper til baghjulet. Jeg havde et Hagon fjeder/dæmper sæt på min
> gamle XS750/826, som var "lysår" bedre end de originale Yamaha dæmpere.
> Kardan-effekten udarter sig således: Ved accelleration forsøger reaktionen i
> bagtøjet, (vinkelgear), at presse baghjulet nedad > medførende at baggaflen
> løfter cyklen en smule bagtil. Det modsatte gør sig gældende ved
> motorbremsning. Det virker lidt underligt de første gange at man oplever
> det. Det lidt "farlige" ved motorbremsnings-sænkningen er, at hvis Du lidt
> panikken slækker på gassen i et i forvejen lidt kritisk sving, så mister Du
> frihøjde, og det _kan_ være farligt. Derfor lærer man at holde på/ holde
> neutral gas i kurver. Nu tror jeg ikke at NTV'en er plaget af mangel på
> frihøjde i samme grad som XS'en, så det er nok mere et spørgsmål om at vænne
> sig til reaktionerne i dit tilfælde.
> mvh
> Orla