Førstegangs køb af MC.. hvad skal man pass~
Fra : Morten P

Dato : 18-07-05 23:04

hej alle

Jeg kan jo se i har meget viden omkring mc..

Jeg skal have min første MC her indenfor kort tid, og har kig på en
GS500F...
Der synes jeg man får mest for pengene, og er også "vant" til at køre
sådan en fætter.

Jeg går dog med en masse "spekulationer" omkring det at blive mc ejer..
Jeg skal have en cykel der er stortset vedligeholdelsesfri. .(altså ..
undtaget det normale. smøring, rengøring, skift af klodser osv) og
driftsikker..

Ikke noget med værkstedsbesøg hver 2. måned osv, for det føler jeg ikke
lige det er det jeg vil bruge pengene på ..

Hvad skal man regne med af udgifter, hvis man går ud fra mc'en er i orden
og har kørt måske en 20-30000 km.

Svar meget gerne på mail
mpannen@gmail.com

På forhånd tak.

Mvh.
Morten

Fra : Richard

Dato : 19-07-05 08:33

Morten P wrote:
> [...]
> Jeg skal have en cykel der er stortset vedligeholdelsesfri. .(altså ..
> undtaget det normale. smøring, rengøring, skift af klodser osv) og

En ny GS500 er sikkert ikke slem, hvad vedligeholdelse angår, men
overvej alligevel en nyere brugt NTV650 - ikke mindst hvis du skal bruge
mc'en dagligt. Du får kardan, slipper for bøvlet med kæde og får en
vandkølet motor, der er endnu mere holdbar

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Morten P

Dato : 19-07-05 09:17

Richard wrote:

> [...]
> mc'en dagligt. Du får kardan, slipper for bøvlet med kæde og får en
> vandkølet motor, der er endnu mere holdbar

Men er Kardan ikke en del mere "sårbart"?.. eller ihvertfald noget dyrere
HVIS det går i stykker?
Ja beklager hvis jeg spørger dumt, men er jo lidt "newbie" på det felt her

Mvh.
Morten Pannen, Tilst

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-07-05 09:24

mpannen@gmail.com (Morten P) writes:

> Men er Kardan ikke en del mere "sårbart"?.. eller ihvertfald noget
> dyrere HVIS det går i stykker?

det er ligesom hydraulikken på en Citroen: "Jo, men det går ikke i
stykker."
--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-05 10:08

Morten P skrev i meddelelsen ...

>Men er Kardan ikke en del mere "sårbart"?..

Næeh, det er såmænd ganske holdbart, der skal skiftes olie, og evt smøres
kardankryds med mellemrum, ellers ingen vedligehold.

>eller ihvertfald noget dyrere HVIS det går i stykker?

Dyrt hvis katastrofen indtræder, hvilket den sjældent gør de første par
hundredetusind Km.

>Ja beklager hvis jeg spørger dumt, men er jo lidt "newbie" på det felt her

Traditionel kardan har et par sideeffekter på køreegenskaberne, som man så
kan vælge at betragte som en fordel, eller ulempe, alt efter temperament.
Sikkert er det, at køreoplevelsen forbedres med en godt dæmpet
fjeder/støddæmper til baghjulet. Jeg havde et Hagon fjeder/dæmper sæt på min
gamle XS750/826, som var "lysår" bedre end de originale Yamaha dæmpere.

Kardan-effekten udarter sig således: Ved accelleration forsøger reaktionen i
bagtøjet, (vinkelgear), at presse baghjulet nedad > medførende at baggaflen
løfter cyklen en smule bagtil. Det modsatte gør sig gældende ved
motorbremsning. Det virker lidt underligt de første gange at man oplever
det. Det lidt "farlige" ved motorbremsnings-sænkningen er, at hvis Du lidt
panikken slækker på gassen i et i forvejen lidt kritisk sving, så mister Du
frihøjde, og det _kan_ være farligt. Derfor lærer man at holde på/ holde
neutral gas i kurver. Nu tror jeg ikke at NTV'en er plaget af mangel på
frihøjde i samme grad som XS'en, så det er nok mere et spørgsmål om at vænne
sig til reaktionerne i dit tilfælde.

mvh
Orla

Fra : Morten P

Dato : 19-07-05 14:49

Tak for svarerne indtil videre..

Ser dog ud til at de er lettere pebrede ifht. hvad jeg vil give.. Vil
gerne holde mig under 40K.

Til ham der skrev.. "ligesom citroens hydraulik.. Det går ikke i
stykker"..
Min svigerfars gjorde.. AV for en regning

Lad os nu sige jeg tager en GS500..

Der burde vel ikke komme det vilde så længe man holder smøring osv ved
lige vel?..
Altså jeg har da ihvertfald læst at motoren derpå er knaldstabil.

Mvh.
Morten Pannen

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-05 15:45

Morten P skrev i meddelelsen ...

>Til ham der skrev.. "ligesom citroens hydraulik.. Det går ikke i
>stykker"..
>Min svigerfars gjorde.. AV for en regning

Også en dårlig sammenligning, kardantræk går i stykker lige så tit som
gearkassen i en bil, sådan cirka aldrig.

>Lad os nu sige jeg tager en GS500..
>
>Der burde vel ikke komme det vilde så længe man holder smøring osv ved
>lige vel?..

Kæder+kædehjul, dæk, og oliefiltre + en del olie......

>Altså jeg har da ihvertfald læst at motoren derpå er knaldstabil.

Bestemt ikke den ringeste motor, men dog ikke så holdbar som eksempelvis en
vandkølet GPZ500

Og et lille hint: Vil Du ikke godt svare indlæg på samme måde som jeg, og de
fleste gør, altså skrive _under_ det Du svarer på, og skære alt det væk som
Du ikke svarer på, og som man jo alligevel kan læse i de "gamle" indlæg i
tråden. Det er meget lettere at læse news-groups på den måde.

mvh
Orla

Fra : Asger Steffensen

Dato : 19-07-05 17:05

"Morten P" <mpannen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Tak for svarerne indtil videre..
> Ser dog ud til at de er lettere pebrede ifht. hvad jeg vil give.. Vil
> gerne holde mig under 40K.

Så bør du kigge på
GS 500 E
GPz500S
XJ600 Diversion
CB 500
ER-5

De to sidste er måske i overkanten, prismæssigt.

> Til ham der skrev.. "ligesom citroens hydraulik.. Det går ikke i
> stykker".. Min svigerfars gjorde.. AV for en regning

Kardan holder normalt temmelig længe hvis det bliver vedligeholdt efter
forskrifterne.

> Lad os nu sige jeg tager en GS500..
> Der burde vel ikke komme det vilde så længe man holder smøring osv ved
> lige vel?.. Altså jeg har da ihvertfald læst at motoren derpå er
> knaldstabil.

For alle moderne MC'er gælder at hvis den bliver passet ordentligt er
chancerne for større reparationsudgifter lille.

GS500 er en solid maskine med rødder tilbage i 70'erne (GS 400). Du får ikke
det smarteste nye teknologi, men derimod en gennemprøvet model med gode
muligheder for billgere reservedele, m.v.

Det samme gør sig (stort set) iøvrigt gældende for de andre jeg nævner
ovenfor.

Asger
DL 1000
(til salg: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=1069 )

Fra : Morten P

Dato : 19-07-05 22:20

Mange tak for de bode råd indtil videre. Jeg kigger videre

Mvh.
Morten Pannen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-07-05 09:41

Hej Morten

Du får den lige igen:

Det er almindelig høflighed her i gruppen at svare under det man citerer og
skære så meget som mulig væk af det oprindelige indlæg, uden at meningen
forsvinder. Grunden til dette er at man ikke behøver at læse hele strengen
for at kunne følge med i en tråd, men at man via et enkelt indlæg kan få en
forståelse for hvad det handler om. Der er mange der stadig har modems, og
derfor er det er fordel at "spare" på pladsen ved at skære unødig tekst væk.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Morten P

Dato : 20-07-05 12:32

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]

> derfor er det er fordel at "spare" på pladsen ved at skære unødig tekst væk.

Sorry.. Jeg læste det som at svare over det man citerer..

Det er hermed skrevet bag øret

Mvh.
Morten Pannen

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-07-05 08:41

Morten P wrote:
> Mange tak for de bode råd indtil videre. Jeg kigger videre

Du missede Orla's indlæg om citatteknik - læs lige det.

Og held og lykke med at finde den perfekte MC for dig.

--
vh
Torben

Fra : Ronni

Dato : 20-07-05 16:21

Morten P wrote:

> Ikke noget med værkstedsbesøg hver 2. måned osv, for det føler jeg ikke
> lige det er det jeg vil bruge pengene på ..

Det er der vist ingen motorcyklister der har lyst til at bruge penge på,
og heldigvis er der da meget få mærker som opfører sig som du beskriver.
Derfor tror jeg ikke det er en faktor du behøver have med i
spekulationerne når du vælger motorcykel - er den fornuftigt passet og
plejet, så er de såmænd lige stabile allesammen.

Fra : Morten P

Dato : 21-07-05 11:33

Ronni wrote:

> [...]

Nej vel .. det er jo på vejen vi vil bruge dem.

> [...]
> spekulationerne når du vælger motorcykel - er den fornuftigt passet og
> plejet, så er de såmænd lige stabile allesammen.

Mange tak.. jeg kigger lidt videre. .bliver jo småforelsket i det hele,
men man skal jo vælge

Mvh.
Morten Pannen