Plantetilbehør og ny have
Fra : Puk

Dato : 19-07-05 17:09

Hej alle

Midt i august måned i år er vi endelig ved at være færdige med forvandlingen
af vores gamle hus.
Det har været et større omgang, hvor det gamle hus i letbetonblokke er
blevet efterisoleret og beklædt med træ, samt har fået alle døre og vinduer
skiftet ud.

Endvidere har vi fået gravet dræn ned i hele haven og rundt om huset, da
grunden ligger lavt og jorden iøvrigt er meget leret. Huset har før været
kendt som "det der stod under vand" i lokalområdet, men den tid skulle gerne
være ved at være forbi.

Da vi hele tiden har vidst, at vi skulle lave alt dette arbejde, har jeg
bevidst begrænset mig til at have planter i potter, således at nyplantede
bede ikke skulle graves op, når drænene skulle lægges ned. Men snart får
jeg altså frie hænder, og jeg glæder mig som et lille barn.

Men der bliver meget at holde styr på, også fordi jeg aldrig har haft en
"stor" have før. Jeg har allieret mig med diverse havebøger og forsøger at
sætte mig ind i hvornår og hvordan jeg bør plante hvad, hvornår og hvordan
forskellige planter skal beskæres etc.

For at holde helt styr på det og samtidig ikke få stress ville jeg gerne
lave en slags havebog over min egen have. Altså hvad står hvor, hvad hedder
det, hvornår skal det gødes, hvornår skal det beskæres osv. En slags log
med kalender. Måske findes der pc programmer til den slags? Eller
have-"dagbøger" som man selv udfylder? Ellers må jeg jo lave det selv.

Samtidig vil jeg gerne hjælpe mig selv ude i haven. Sætte små (og meget
gerne PÆNE) skilte i jorden ved planterne, så det bliver nemmere for mig at
huske, hvad der er hvad. Men skriften skulle nødig regne af. Hvor køber i
andre den slags til rimelige priser? Og hvad med god opbindingssnor? Hvad
har i andre i jeres have-kurv/kasse som er helt uundværligt for jer? Hvad
ville i ønske i havde?

Rundt om vores hus kommer der til at ligge søsten. Nedenunder består jorden
primært af grus og småsten, da det jo hjælper drænene. Men jeg vil gerne
plante nogle klatreplanter rundt om huset her og der. Jeg forestiller mig
noget med at grave nogle huller og fylde noget bedre plantejord i dem,
eventuelt blande lidt af gruset i og så sætte nogle vandingsrør ved
planterne, så det bliver nemt at vande dem. Har i nogle tips og ideer?

Alle gode råd modtages med kyshånd.

Mange hilsner
Puk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-07-05 17:14

"Puk" <Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> writes:

> [...]
> huske, hvad der er hvad. Men skriften skulle nødig regne af. Hvor køber i

Alt efter hvor i landet du bor, kan du i Huset i Aalborg og i Århus
selv lave nogle i glas. De bliver flotte, personlige og billige.

Mvh Trine, som ville ønske at det var hende der havde en have

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-07-05 20:17

On Tue, 19 Jul 2005 18:09:25 +0200, "Puk"
<Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> wrote:

> [...]
>bede ikke skulle graves op, når drænene skulle lægges ned. Men snart får
>jeg altså frie hænder, og jeg glæder mig som et lille barn.

Det kender jeg pt. godt
Mit hoved rumler også med tanker om alle de herlige ting jeg skal
have/have gjort, når jeg flytter ud på 'godset'

> [...]
>med kalender. Måske findes der pc programmer til den slags? Eller
>have-"dagbøger" som man selv udfylder? Ellers må jeg jo lave det selv.

Jeg har ikke kendskab til sådan noget, men har ind i mellem selv godt
kunnet bruge det.

> [...]
>har i andre i jeres have-kurv/kasse som er helt uundværligt for jer? Hvad

Skilte: Jeg bruger nogle små stiketiketter i plast, som jeg skriver på
med en Staedtler Pancolor-tusch. Jeg ved ikke helt om man stadig kan
købe Pancolor, sidst jeg forhørte hos min normale tusch-pusher sagde de
at den var udgået og at jeg i stedet skulle bruge Staedtler Lumocolor.
Lumocolor er bare ikke nær så holdbar som Pancolor er. Tekst skrevet med
Pancolor holder fint i et par år, det syntes jeg er meget godt.

Skal det være ekstra fint, så bruger jeg vores Dymo labelmaskine med en
plasttape i, klistrer tapen på et stykke plast-persienne. Det holder
rigtig godt, er nemt at stikke i jorden så det næsten ikke kan ses ved
første øjekast ud over haven. Jeg er jo ikke interesseret i at have en
skilteskov

Tipset med at bruge persienner som skilte fik jeg i øvrigt selv i denne
gruppe for nogle år siden....

Opbindingssnor: Det kommer an på til hvad ..... Jeg har noget som kaldes
'Spagettisnor', et tyndt 'rør' nærmest samme tykkelse som et stykke
macaroni. Det er blødt og kan strækkes en smule. Det bruges på
produktionsplanteskoler til at binde træer op med, jeg har aldrig set
det i detailhandlen, men hvis du er villig til at aftage en stor pose
(vist med 1 kg i), så kan de fleste planteskoler sikkert få det hjem til
dig.

Ellers er almindelig bast også ret godt til mindre opbindingsopgaver.
Det holder ikke så længe, et års tid, men det ser jeg som en fordel, for
så ender det ikke med at gnave i planterne.

Af uundværlige ting er der Felco'en - beskæresaksen. Andre mærker kan
sikkert være lige så gode, men jeg sværger nu til min Felco, som indtil
nu har fulgt mig gennem 12 år.
En kultivatorrive er også en rar ting. Det er en rive hvor hver anden
tand mangler - den er god når man skal rive ting sammen i bede, for den
slæber ikke en masse jord med - og den kan lynhurtigt kradse jorden op
så den ser nyrevet ud når man f.eks har plantet et stykke til med nye
planter. Kultivatorriven er et overset haveredskab

Det jeg mangler mest i min have er tid til at nå alt det jeg gerne ville
derude

> [...]
>eventuelt blande lidt af gruset i og så sætte nogle vandingsrør ved
>planterne, så det bliver nemt at vande dem. Har i nogle tips og ideer?

Din ide lyder fin - selv om jeg ikke er så meget for at sætte rør ned
til at vande i. Det ser træls ud, og jeg tror ikke det rigtig har den
store effekt som folk tror. Så hellere ligge en siveslange ud lige under
jordoverfladen ved de planter der skal have ekstra vand. Så kan man
sætte vandslangen på siveslangen og lade den køre et kvarters tid eller
deromkring.
Eller man kan tage en stor plastdunk, prikke et hul nær bunden, fylde
den med vand og placere den ved den plante der nu skal vandes - vandet
vil sive relativt langsomt ud af dunken, tilpas langsomt til at det kan
nå at synke i jorden i stedet for at løbe væk.

Fra : Puk

Dato : 19-07-05 20:29

> Det kender jeg pt. godt
> Mit hoved rumler også med tanker om alle de herlige ting jeg skal
> have/have gjort, når jeg flytter ud på 'godset'

Jeg kan dårligt vente ! Det kribler simpelthen i mig.

> Jeg har ikke kendskab til sådan noget, men har ind i mellem selv godt
> kunnet bruge det.

OK så er der ikke andet for end at gå igang selv.
Jeg tænkte bare, at det kan hjælpe mig til at holde lidt styr på, hvad jeg
har og hvad jeg skal huske at gøre hvad ved, hvornår. I hvert fald indtil
jeg er mere hjemme i haven.

> [...]
> Lumocolor er bare ikke nær så holdbar som Pancolor er. Tekst skrevet med
> Pancolor holder fint i et par år, det syntes jeg er meget godt.

Det lyder godt. Det er ikke fordi, jeg vil have skiltene til at ses. Men
jeg er så dårlig til at huske navnene på alle planterne og så er det jo også
svært at slå dem op og læse om den rette pleje og pasning.

Jeg har set de her træ skilte formet som pile, som man stikker i jorden.
Men de koster altså 20 kr stykket eller noget i den stil og jeg skal jo
bruge mange !

Pennen vil jeg se, om jeg kan finde. Tak for tippet.

> Ellers er almindelig bast også ret godt til mindre opbindingsopgaver.
> Det holder ikke så længe, et års tid, men det ser jeg som en fordel, for
> så ender det ikke med at gnave i planterne.

Det er lige præcis det som jeg gerne vil undgå, så mange tak.

> [...]
> så den ser nyrevet ud når man f.eks har plantet et stykke til med nye
> planter. Kultivatorriven er et overset haveredskab

Sådan en har jeg ikke, men det lyder jo som en uundværlig sag.

> [...]
> jordoverfladen ved de planter der skal have ekstra vand. Så kan man
> sætte vandslangen på siveslangen og lade den køre et kvarters tid eller

Er en siveslange en bestemt slags slange eller kan man bruge en gammel
haveslange som man prikker huller i?

Med hensyn til rørene så havde jeg faktisk tænkt at de skulle helt ned i
jordhøjde, faktisk så langt at jeg kunne lægge søsten over dem og så blot
fjerne et par sten, når jeg ville vande. Men siveslangen lyder jo som et
endnu nemmere bud.

Når jeg planter i sådan en lomme af god plantejord, hvordan så med hen af
vejen? Jeg tænker som planterne gror for oven, så gør deres rødder vel
også. Kan de leve længe i sådan nogle lommer af god jord og gro godt til
eller skal jeg så til at grave op af og til og tilføje mere jord?

Mange hilsner
Puk

Fra : PerM

Dato : 19-07-05 21:45

On Tue, 19 Jul 2005 21:29:00 +0200, "Puk"
<Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> wrote:

>Er en siveslange en bestemt slags slange eller kan man bruge en gammel
>haveslange som man prikker huller i?

Det er en speciel slange lavet af finthakkede bildæk som så
er limet sammen til en porøs slange og. De fåes i længder fra et
par meter og opefter.

Du kan da også prøve at lave en selv, men der skal prikkes
MANGE huller, så der ikke kommer tryk på vandet, for så
pibler det jo ikke, men står ud i hårde stråler der skyller jorden
væk.

mvh Per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-07-05 21:50

On Tue, 19 Jul 2005 22:44:50 +0200, PerM <madsnospam@post1.tele.dk>
wrote:

>Det er en speciel slange lavet af finthakkede bildæk som så
>er limet sammen til en porøs slange og. De fåes i længder fra et
>par meter og opefter.

PorusPipe tror jeg den hedder - den koster ca. 10 kr pr. meter.
Og den er ret smart

Fra : Puk

Dato : 20-07-05 17:11

> PorusPipe tror jeg den hedder - den koster ca. 10 kr pr. meter.
> Og den er ret smart

Mange tak til jer begge to. Sådan en må jeg da have fat i.

Kunne den ikke også bruges i andre bede?

Til næste år sætter vi forhåbentlig hegn om haven og jeg skal have et
overflødighedshorn af klatrende planter på det. Kunne man ikke også lægge
en sådan siveslange langs med her, så det var nemt at vande, når det bliver
nødvendigt?

Eller i rosenbedet?

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-07-05 19:51

On Wed, 20 Jul 2005 18:10:49 +0200, "Puk"

> [...]
>en sådan siveslange langs med her, så det var nemt at vande, når det bliver

Jo til det hele
Det smarte ved en PorusPipe er at den kan monteres med almindelige
slangekoblinger. Så kan man jo lave sig et stykke som man flytter rundt
med efter behov. Hvis man vander ordentligt, så er det jo ikek noget der
behøver ske mere end allerhøjst en gang om ugen i højsæsonen og så kan
det jo virke som lidt fråds at have en slange liggende i alle bedene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-07-05 19:49

> [...]
>har og hvad jeg skal huske at gøre hvad ved, hvornår. I hvert fald indtil

Jeg forsøgte engang med at skrive i en kalender hvornår jeg gjorde hvad,
så jeg kunne se fra år til år hvornår jeg havde størst succes med
diverse ting - men det fungerede ikke rigtig. Jeg glemte at skrive op,
jeg glemte at kigge efter året efter osv.

Men det er jo meget forskelligt hvad der fungerer for os hver især.

>Det lyder godt. Det er ikke fordi, jeg vil have skiltene til at ses. Men
>jeg er så dårlig til at huske navnene på alle planterne og så er det jo også
>svært at slå dem op og læse om den rette pleje og pasning.

Det er også altid rart at vide præcis hvad de enkelte ting hedder - det
kunne jo være der var nogen som spurgte efter det en dag

>Jeg har set de her træ skilte formet som pile, som man stikker i jorden.
>Men de koster altså 20 kr stykket eller noget i den stil og jeg skal jo
>bruge mange !

Træetiketterne holder heller ikke særlig godt. Skriften på den er oftest
udvisket efter et enkelt år. Og det slider enormt på tuschen når man
skal skrive på dem, fordi overfladen er så ru.

>Pennen vil jeg se, om jeg kan finde. Tak for tippet.

En Penol 777 er også god nu jeg tænker efter. Men den er noget tykkere,
så det kræver en større etiket hvis ikke teksten skal blive for gnidret.

>Det er lige præcis det som jeg gerne vil undgå, så mange tak.

Selvbinderstikke (den som holder halmballer sammen) kan også bruge -
hvis den da stadig er til at finde. Dem af kunststof du'r ikke.

> [...]
>fjerne et par sten, når jeg ville vande. Men siveslangen lyder jo som et

Med rørene er det jo heller ikke nok at de bare stikker et stykke ned i
jorden - de bør gå ned til en rimelig dybde og derefter nærmest i en
ring om den plante man har stående, altså, ringen skal være nede i
jorden.

> [...]
>også. Kan de leve længe i sådan nogle lommer af god jord og gro godt til
>eller skal jeg så til at grave op af og til og tilføje mere jord?

Du skal ikke grave planterne op og sætte dem inyt jord. Men de skal nok
gødes lidt ekstra. Ellers har planter en evne til at sende rødderne hen
hvor der er vand og næring. Så selv om det er grus/sand rundt omkring
dem, så sætter de stadig rødder ud i det.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-07-05 20:35

> Selvbinderstikke (den som holder halmballer sammen) kan også bruge -
> hvis den da stadig er til at finde. Dem af kunststof du'r ikke.

Jeg bruger grøn-brunt uldgarn. Det forgår også, inden det laver skade.

Hilsen Inger