Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Konvertering af billeder til fotokritik
Fra : Christian Hannibal

Dato : 19-07-05 22:53

Hej gruppe

Jeg ville gerne lægge mine talentløse knipserier til offentlig bespottelse
på fotokritik.dk, men der må billeder kun være 150 kb i størrelse og de
fleste af mine billeder er på ca. 1 MB. Jeg er virkelig begynder på dette
felt og jeg har hidtil blot beskåret billederne i størrelsen i Photo
Editoren, men dette synes jeg virkelig gør det hele MEGET pixeleret, hvis
man skal skære dem ned til 1/10 af den oprindelige størrelse.
Jeg er sikker på, at der må være en bedre måde at gøre dette på, og jeg
ville være meget taknemmelig, hvis én af jer eksperter kunne bruge et minut
eller fem på lige at fortælle mig, hvad den bedste metode er.

På forhånd tak,
Christian Hannibal

Fra : Michael

Dato : 19-07-05 23:08

Christian Hannibal wrote:
> [...]
> ville være meget taknemmelig, hvis én af jer eksperter kunne bruge et minut
> eller fem på lige at fortælle mig, hvad den bedste metode er.

Hej Chistian

>http://www.terranaut.dk/fk.htm#Hvordan%20resizer%20jeg%20mit%20billede%20(PhotoShop)<
Hvis linket ikke virker, følg linket på fotokritik´s forside:
uofficiel FAQ

Mvh.

Michael

Fra : Christian Hannibal

Dato : 19-07-05 23:18

"Michael" <nospam2me@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Chistian

> Hvis linket ikke virker, følg linket på fotokritik´s forside:
> uofficiel FAQ
>
> Mvh.
>
> Michael

Tak til både Michael og Steen. Engang imellem føler man sig bare som en
klovn, når man ikke kan finde ud af den slags begynderting... men man skal
jo starte fra bunden i alt.. undtagen svømning...

Christian

Fra : Steen Larsen

Dato : 19-07-05 23:11

In article <42dd7649$0$18647$14726298@news.sunsite.dk>,
"Christian Hannibal" <channibal@REMOVEgmail.com> wrote:

> [...]
> ville være meget taknemmelig, hvis én af jer eksperter kunne bruge et minut
> eller fem på lige at fortælle mig, hvad den bedste metode er.

Hvis du ser dine billeder i 1 til 1 på skærmen kan du formentlig ikke se
hele billedet og samtidig heller ikke fornemme pixellering?
Dine billeder er formentlig omkring 2000 til 3000 pixel i bredden og det
er den du skal lave om til mellem 600 og 900 og lade højden følge med
proportionalt så du ender med et billed på f.eks. 800x600 pixel.
Dernæst kan du arbejde med JPEG-kompression som måske er sat til meget
høj kvalitet når dine billeder fylder 1 MB.

Fra : ha

Dato : 20-07-05 21:26

Steen Larsen wrote:

> [...]
> Dernæst kan du arbejde med JPEG-kompression som måske er sat til meget
> høj kvalitet når dine billeder fylder 1 MB.

*Inden* han gør noget overhovedet, bør der tages en kopi af de originale
fotos. Al viderebearbejdning skal så foretages på kopien.
Sådan gør jeg det tilhvertefald

/ha