Hvordan avler man god benzinøkonomi
Fra : Vogt, 5750 Ringe

Dato : 19-07-05 10:06

Hvad kan man gøre for at få bedst mulig benzinøkonomi? Altså punkt 1 på den
liste er naturligvis at lade være med at jokke for hårdt på speederen, men
er der nogle ting der rent mekanisk kan hjælpe en? Den stand ens
tændingssystem er i?

Kom endelig med jeres bud og gode råd....

Fra : Michael

Dato : 19-07-05 22:02

"Vogt, 5750 Ringe" <vogt@REMOVEmidtfyn.net> wrote in message
> [...]
> tændingssystem er i?
>
> Kom endelig med jeres bud og gode råd....

Et god råd er at skifte luftfilteret i tide - f.eks. en gang om året. Det
sikrer god luftgennemstrømning. Et nyt papirfilter koster ofte ikke mere end
en hund og kan skiftes på under 5 minutter (please: Ingen KN-diskussion nu)

Undgå også at køre med nedrullede vinduer - de kloge påstår, at det kan
koste ekstra 5% benzin.

Fra : Jesper

Dato : 20-07-05 16:37

> [...]
> liste er naturligvis at lade være med at jokke for hårdt på speederen, men
> er der nogle ting der rent mekanisk kan hjælpe en? Den stand ens

Her er mine umiddelbare forslag: (i tilfældig rækkefølge)

* Ikke jokke så hårdt på speederen. (Obligatorisk )
* Tændrør, tændkabler, fordeler, rotor og tændspole i perfekt stand
* rent & tørt luftfilter (Nu ingen KN diskussion, please!)
* indsugningsluften skal ikke foropvarmes. - nogle modeller fører
indsugningsluften forbi udstødningsmanifold mens motor er kold
- det er ok(hurtigere opvarmning). Men varm motor SKAL have kold
luft.
* termostat skal være ok.
* en gang injector- / karburatorrens(benzinen skal forstøves - jo finere
jo bedre)
* Udstødning i tiptop stand (Det dur ikke hvis dæmpermaterialet ligger i
enden af
lydpotten og spærer for udgangen)
* sluk AC
* luk vinduer.
* ingen tagbagebærer
* intet unødigt bagage/skrammel i bilen
* Fuldsyntetisk letløbsolie (0W-30)
* "højt" dæktryk (Noget over det der normalt anbefales, 2,5-3,5 Bar)
* Smalle dæk - ikke noget med 225/35-17 dæk til en Ford Ka 1,0
* fremsynethed - læs trafikken og lad bilen motorbremse hen til det røde
lys.
* skift tidligt til højere gear.
* -men undgå sejtræk
* Hold konstant fart (acceleration = merforbrug)
* Undgå bremsedele der hænger,
håndbremse der hænger, flydende kaliber der er groet fast... osv.

Så kunne jeg ikke komme i tanke om mere
-jo forresten:
* Tank op, når der er priskrig :)

Er der nogen der ved om vindmodstanden kan mindskes
ved at montere spoilere og/eller sænke bilen???

/jesper