Airbag + børn ????
Fra : Rasmussen

Dato : 19-07-05 08:59

Hej!

Jeg skal på en lille udflugt med mine egne 2 børn på 5 år og 4 mdr. og min
nevø på 2 år.

Det er jo alt sammen vældig hyggeligt, men hvordan placerer jeg lige børnene
i bilen?

Vi har en Ford escort og der er jo airbag på forsædet.
Kan man slå airbagen fra?
Og hvis man kan, hvordan gør man det? (Vi har ikke en instruktionsbog til
bilen)

Eller er det slet ikke nødvendigt, da min søn på 5 år er stor nok til at
sidde foran i hans autostol?

Venter spændt på svar, da vi skal afsted imorgen.

Venligesommerhilsner Lena

Fra : Henrik B.

Dato : 19-07-05 09:13

"Rasmussen" <per@fjernmiggets.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo alt sammen vældig hyggeligt, men hvordan placerer jeg lige
> børnene
> i bilen?

Jeg ville placere alle tre på bagsædet - med den 5-årige i midten, iført
bilens sele.

> Eller er det slet ikke nødvendigt, da min søn på 5 år er stor nok til at
> sidde foran i hans autostol?

Den må under ingen omstændigheder placeres en barnestol - uanset størrelse -
på et sæde med airbag!

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-07-05 09:44

Henrik B. wrote:

> Den må under ingen omstændigheder placeres en barnestol - uanset størrelse -
> på et sæde med airbag!

Et barn på 5 år? Det tror jeg da sagtens. Det handler vist mest om at
små børn ikke må sidde i bagudvendte barnestole, der hvor der er
airbags. Så bliver de mast af autostolen, når airbag'en trykker.

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Henrik B.

Dato : 19-07-05 10:29

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Et barn på 5 år? Det tror jeg da sagtens. Det handler vist mest om at små
> børn ikke må sidde i bagudvendte barnestole, der hvor der er airbags. Så
> bliver de mast af autostolen, når airbag'en trykker.

Iflg. en nylig amerikansk undersøgelse, ser man mange skader på børn,
forårsaget af airbags! De skriver at man ikke bør sætte børn på et forsæde
med airbag, før de er over 12 - 14 år. Airbags er ikke konstrueret til børn.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-07-05 19:22

Henrik B. wrote:
> [...]
> med airbag, før de er over 12 - 14 år. Airbags er ikke konstrueret til børn.

De har ikke seletvang i USA, derfor er deres airbags en del kraftigere
end vore.

Men jeg kan kun tilslutte mig: 'ingen børn på forsædet'

mvh
Roberto

Fra : Peter Weis

Dato : 19-07-05 21:11

Roberto Saldo wrote:

> De har ikke seletvang i USA, derfor er deres airbags en del kraftigere
> end vore.

Det kommer vist an på hvilken stat man kører i.
For 2 uger siden så jeg mange skilte langs motorvejene i New York som
påbød sikkerhedssele i henhold til state law.

mvh
Peter

Fra : Rasmussen

Dato : 19-07-05 10:38

> [...]
> små børn ikke må sidde i bagudvendte barnestole, der hvor der er
> airbags. Så bliver de mast af autostolen, når airbag'en trykker.

Hej!
Jeg er godt klar over at den bagudvendte autostol ikke må, men kan en 5
årige modstå trykket?

Hilsen Lena

Fra : Jan Vennike

Dato : 19-07-05 10:47

> [...]
> børn ikke må sidde i bagudvendte barnestole, der hvor der er airbags. Så
> bliver de mast af autostolen, når airbag'en trykker.

Skal være over 140 cm:

http://www.sikkertrafik.dk/116c3e80

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Ollie

Dato : 19-07-05 22:22

In article <42dcb2c9$0$24185$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, Rasmussen
<per@fjernmiggets.dk> wrote:

> [...]
> sidde foran i hans autostol?
>
> Venter spændt på svar, da vi skal afsted imorgen.

Jeg spurgte FDM om nøjagtigt det samme fornyligt.

Deres svar var at der ingen problemer er med en 5 årig i barnestol
eller selepude (afhængig af højden) på forsædet.

Dog bør man sætte passagersædet så langt tilbage som muligt.

Grunden til at de ikke anbefaler det offentligt er at bagudvendte sæder
er livsfarlige og de vil helst undgå misforståelser.

Mvh
Ole

Fra : Henrik B.

Dato : 20-07-05 10:53

"Ollie" <ollie@whatdoyouthink.com> skrev i en meddelelse

> Jeg spurgte FDM om nøjagtigt det samme fornyligt.
>
> Deres svar var at der ingen problemer er med en 5 årig i barnestol
> eller selepude (afhængig af højden) på forsædet.

Forenede Danske caMpister........jow, jow...

Fra : Ollie

Dato : 20-07-05 22:14

In article <42de1eee$0$96877$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Henrik B.
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

> "Ollie" <ollie@whatdoyouthink.com> skrev i en meddelelse

> Forenede Danske caMpister........jow, jow...

Undskyld jeg forstår vist ikke Sååb folkets humor !

Ole

Fra : Henrik B.

Dato : 20-07-05 22:50

> Undskyld jeg forstår vist ikke Sååb folkets humor !

Jeg giver ikke meget for FDM's meninger/udmeldinger. De udfører ikke selv
tests, og de har ofte problemer med at oversætte konklusionerne i de tests
de nu engang køber sig til.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-07-05 16:12

Henrik B. wrote:
> Forenede Danske caMpister........jow, jow...

Nej, Fjollede Danske Motorejere.

--
MVH Finn
Hvis folk bare havde lige så travlt med at passe deres egen kørsel,