Hold på hat og briller.
Fra : BJ

Dato : 18-07-05 16:23

Så er der lavet lidt omkring firmabilister:

http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3160184/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Morten Due Jensen

Dato : 18-07-05 16:52

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message
> Så er der lavet lidt omkring firmabilister:
>
> http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3160184/

Mjae. Det forekommer mig, at de glemmer at tage højde for et par ting:

1) Firmabiler kører længere. Så hvis firmabilisten kører dobbelt så langt
som privatbilisten pr. måned, så må det vel også være ham tilladt at lave
dobbelt så mange fejl som privatbilisten?

2) Jeg har selv firmabil. Jeg spekulerer aldrig over hvorvidt jeg bør ringe
til forsikringsselvskabet eller få lavet skaden på en alternativ metode, der
ikke går ud over min selvrisiko. Så hvis de piller alle småskaderne fra, så
kan det være, at det ser anderledes ud?

Fra : Rasmus

Dato : 18-07-05 17:11

"Morten Due Jensen" <raenil@stormchasers.dk> wrote in message
> [...]
> som privatbilisten pr. måned, så må det vel også være ham tilladt at lave
> dobbelt så mange fejl som privatbilisten?

Det er jo netop fordi firmabiler kører mange km at Rene la Cour mener de er
en stor sikkerhedsrisiko...., så firmabilerne står totalt set for et større
antal færdselsuheld end andre billister.
Det er antallet af dræbte der tæller, ikke antal dræbte pr. kørt km

Ældre mennesker som ofte kun kører ret få km er ikke nogen særlig stor
sikkerhedsrisiko selvom de pr. kørte km laver langt flere skader end f.eks
nye billister....

/Rasmus

Fra : Morten Due Jensen

Dato : 18-07-05 17:23

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> wrote in message

> [...]
>
> Ældre mennesker som ofte kun kører ret få km er ikke nogen særlig stor
> sikkerhedsrisiko selvom de pr. kørte km laver langt flere skader end f.eks

Det betyder altså, at hvis jeg ville udgøre udgøre en mindre risiko for
samfundet ved at fordele 2000 kørte kilometer pr måned over både en firmabil
(1200 kilometer) og en privatbil (800 km)?

Jeg synes da, at antallet af dræbte pr. kørte kilometer er relevant. En klog
københavner regnede engang sidste sommer ud, at det mest usikre sted pr
indbygger er Nørre Snede. Der bor nemlig ikke ret mange mennesker, men er
forholdsvis mange uheld.

Statistikeren havde glemt at tage højde for, at der i Nørre Snede er
adskillige krydsende hovedfærdselsårer. Og at antallet af kørte kilometer i
Nørre Snede mest består af folk, der ikke bor i kommunen, men blot kører
igennem og kører galt...

Det er det der ikke hænger sammen for mig. Uanset hvilket type bil jeg
vælger at køre i og hvem jeg forsikrer den hos, så bør min livsfarlighed
beregnes ud fra hvor mange kilometer jeg kører.

--
Morten

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-07-05 17:50

> Det er det der ikke hænger sammen for mig. Uanset hvilket type bil jeg
> vælger at køre i og hvem jeg forsikrer den hos, så bør min livsfarlighed
> beregnes ud fra hvor mange kilometer jeg kører.

Det er da vist kun i statistisk sammenhæng det er interessant, hvor langt du
har kørt.
En død person, vil da være død, uanset om han er blevet dræbt af en der
kører 1000 km om året eller 25.000.

Niels

Fra : Morten Due Jensen

Dato : 19-07-05 10:27

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message

> Det er da vist kun i statistisk sammenhæng det er interessant, hvor langt
> du har kørt.
> En død person, vil da være død, uanset om han er blevet dræbt af en der
> kører 1000 km om året eller 25.000.

Du har naturligvis ret - den døde er ligeglad hvem der har kørt ham ned. Men
spørgsmålet er, om det berettiger til en overskriv der ligner
Jyllandsposten - for det betyder nødvendigvis, at man skal lave
restriktioner på firmabilister fordi de er farlige.

Jeg mener ikke, at man kan sige, at en repræsentant der kører 70.000
kilometer om året kun må lave samme antal fejl, som bedstefaderen, der kun
kører 1500. Tallene stemmer ikke i det tilfælde - vi kan kun rette op på
problemet ved at forbyde folk at køre alt for mange kilometer om året, for
det gør dem åbenbart til farlige bilister at have stor erfaring?

--
Mvh Morten

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-07-05 18:32

> 1) Firmabiler kører længere.

Og hvad mener de mon med "folk i firmabil"..?

Den snot-berusede jord- og betonarbejder i sin bulede kassevogne - eller
assurandøren fra Tryg Forsikring, der kører 70.000 km om året og som i sin
Peugeot 407 og med 150 km/t er på vej til salgsmøde med en større virksomhed
i Jylland..?

Jeg lagde mig gerne til at sove på bagsædet af sidstnævnte - hvis ikke
førstnævnte kørte i nærheden.

/Jan W Nielsen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 18-07-05 18:42

> Jeg lagde mig gerne til at sove på bagsædet af sidstnævnte - hvis ikke
> førstnævnte kørte i nærheden.

Husk lige at kigge en repræsentant ud der ikke er snot-beruset - dem er der
desværre faktisk også en del af.

Allan Bojesen
Og nej - jeg er ikke betonarbejder

Fra : Brian

Dato : 18-07-05 18:56

Allan Bojesen wrote:

> Husk lige at kigge en repræsentant ud der ikke er snot-beruset - dem
> er der desværre faktisk også en del af.

Hmmm... hvorfor desværre ?

/Brian

Fra : Brian

Dato : 18-07-05 19:29

Brian wrote:

> Hmmm... hvorfor desværre ?

Arrghhh.... læste det som om du mente at der desværre er mange
betonarbejdere, der ikke er beruset.

/Brian

Fra : Allan Bojesen

Dato : 18-07-05 20:50

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Arrghhh.... læste det som om du mente at der desværre er mange
> betonarbejdere, der ikke er beruset.

Lol - den danske sprog kan være stort svær - især på skift

Allan Bojesen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-07-05 19:29

> Husk lige at kigge en repræsentant ud der ikke er snot-beruset - dem er
> der
> desværre faktisk også en del af.

Absolut - men ikke procentvist lige så mange - rådden kørsel og
sprituskørsel har social slagside - og når jeg skal nappe en lur på
bagsædet, napper jeg hellere assurandøren fra Tryg Forsikring.

/Jan W Nielsen - og nej, jeg arbejder ikke ved Tryg Forsikring.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 18-07-05 20:48

> Absolut - men ikke procentvist lige så mange - rådden kørsel og
> sprituskørsel har social slagside - og når jeg skal nappe en lur på
> bagsædet, napper jeg hellere assurandøren fra Tryg Forsikring.

Kan ikke huske hvordan fordelingen ser ud, men for 1 års tid siden blev der
fremlagt nogle skræmmende tal for repræsentanter på hjul. men du har
sandsynligvis ret - du lyder sikker

Allan Bojesen
Mine forsikringer er ved Tryg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-07-05 12:00

> Kan ikke huske hvordan fordelingen ser ud, men for 1 års tid siden blev
> der
> fremlagt nogle skræmmende tal for repræsentanter på hjul. men du har
> sandsynligvis ret - du lyder sikker

Jeg ér sikker..

/Jan W Nielsen
- tidligere ansat i branchen - og i en organisation, der laver
uheldsanalyser.

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 17:23

> Så er der lavet lidt omkring firmabilister:
>
> http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3160184/

Det passer meget godt på en af vores direktører :)
Han har som en af de få i kompagniet firmabil, BMW 523.

Han tror selvfølgelig at han er verdensmester men laver den ene småskade
efter den anden, har enddog præsteret at køre ind i en kollega som kører i
sin egen bil.
Han er selvfølgelig ligeglad da han ikke selv skal betale :( og samtidig
prædker han selvfølgelig om at vi skal have styr på omkostningerne.

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 24-07-05 00:42

On Mon, 18 Jul 2005 17:22:31 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>Så er der lavet lidt omkring firmabilister:
>
>http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3160184/

Jeg får sjovt nok det modsatte af vide. At man netop ikke kan bruge
kørsle i firmabil i forsikringsøjemed da man kører pænere i en firma bil
end sin private bil :S
Flemming Jacobsen