Freeware til let backup?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-07-05 16:43

Hejsa

I mangel af en bedre gruppe skriver jeg her, men modtager gerne forslag til
"den rigtige gruppe".

Jeg søger et simpelt program til de gamle, så de selv kan tage backup på
CDR. Jeg havde forestillet mig noget med, at man klikker div. ting som
dokumenter, mails, adresser, billeder osv. af, og så bare trykker 'brænd'.
Programmet skal så selv splitte ud på flere disks, hvis det bliver
nødvendigt. Det skal helst ikke pakke filerne, men bare kopiere dem som de
er med intakt mappestruktur. Det må gerne være lidt svært at sætte op
(f.eks. definere mapper osv.), men når det så er gjort, skal det helst være
meget let at bruge. Man må også meget gerne kunne oprette forskellige
"jobs", så man f.eks. kan vælge 'mails og dokumenter' uden at få alle
billederne med hver gang.

Nogen forslag?

mvh Frank

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 18-07-05 17:28

Frank K. Jensen skrev:
> [...]
> gerne kunne oprette forskellige "jobs", så man f.eks. kan vælge
> 'mails og dokumenter' uden at få alle billederne med hver gang.

Stones KopiKontrol:
http://www.stoneware.dk/kopikontrol/default.htm

NB. Brug dog CDRW i stedet for CDR, det gør det
jo muligt at bruge flere backups og slette dem der
er blevet for gamle :)

--
Lars Fragstrup

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-07-05 23:14

"Lars Fragstrup" <not@dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Stones KopiKontrol:
> http://www.stoneware.dk/kopikontrol/default.htm

Det ser ikke umiddelbart ud til, at det kan brænde direkte. Der er noget med
at Win XP har indbygget noget brænder-halløj, men jeg har andrig brugt det,
og ved faktisk ikke hvordan det virker.

> NB. Brug dog CDRW i stedet for CDR, det gør det
> jo muligt at bruge flere backups og slette dem der
> er blevet for gamle :)

Pt. har du ca. 30 MB i mails og dokumenter, så der kan være flere backups på
en CDR, men ellers har du da ret. Jeg tror dog ikke at de vil tage backup så
tit, så de par kroner per skive går nok.

mvh Frank

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 18-07-05 22:48

Frank K. Jensen wrote:

> [...]
> meget let at bruge. Man må også meget gerne kunne oprette forskellige
> "jobs", så man f.eks. kan vælge 'mails og dokumenter' uden at få alle

Jeg mangler oplysninger, hvilket operativ system, mail klient og
filsystem, hvor bliver adresser gemt?

På en UNIX kværn vil "tar cvzf /dev/st0 ~" klare opgaven.

Kopikontrol vil kunne tage backup af et windows filsystem, hvis du ved
hvor dine data er det fint nok.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-07-05 23:09

> "Christian E. Lysel" <sunsite.dk@spindelnet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mangler oplysninger, hvilket operativ system, mail klient og
> filsystem, hvor bliver adresser gemt?

Inden jeg skrev indlægget, tænkte jeg for mig selv: "Nu skal du huske at
skrive at det er til Windows"

> På en UNIX kværn vil "tar cvzf /dev/st0 ~" klare opgaven.

Også brænde ud på flere CD'er, og med mulighed for at vægle hvad man vil
have med?

> Kopikontrol vil kunne tage backup af et windows filsystem, hvis du ved
> hvor dine data er det fint nok.

Se andet svar.

mvh Frank

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 19-07-05 11:03

Frank K. Jensen wrote:

> Også brænde ud på flere CD'er, og med mulighed for at vægle hvad man vil
> have med?

Der findes en span option..typisk kan der ligge rigtigt mange mails
komprimeret. "~" er brugerens hjemmekatalog, her ligger alle brugerens
data, så man behøves ikke at vælge hvad der skal med.

> Se andet svar.

Ved du hvor dataerne ligger på dit filsystem?

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 19-07-05 22:07

> "Christian E. Lysel" <sunsite.dk@spindelnet.dk> skrev i en meddelelse
> Frank K. Jensen wrote:
>
> Ved du hvor dataerne ligger på dit filsystem?

Ja.

I øvrigt bruger jeg Outlook Express og Explore og der er Win XP.

mvh Frank