Andet multimedie
bentjuul 3670
Unsharp Mask vs. Smart Sharpen
Fra : TL

Dato : 19-07-05 12:40

Hej alle...

Ville lige høre jeres syn på denne nye funktion i CS2.
Tutorials roser den og erklærer den ofte for USM's afløser, (men jeg er
sikker på, at de fleste sider på en eller anden måde nyder godt at gratis
software og/eller penge og derfor ikke er 100% objektive).

Men hvad er jeres erfaring - tror I den vil erstatte brugen af USM og at
Smart Sharpen gør det bedre...?

Jeg syntes nemlig stadig at USM gør et bedre job, med mindre støj....

TL

--
www.lindkold.dk

Fra : Karsten Jensen

Dato : 19-07-05 16:01

On Tue, 19 Jul 2005 13:39:48 +0200, "TL" <lindkoldFJERN@MIGcity.dk>
wrote:

Jeg er ikke en photoshop-haj men jeg synes faktisk smart sharpen
gør det noget lettere for mig. Bruger efterhånden kun den - men det er
nok måske også meget afhængig af behovet. Skal ofte beskære og resize
nogle billeder der skal på nettet - og så er smart sharpen ganske
nyttig for mig.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-07-05 17:41

TL skrev:

> Men hvad er jeres erfaring - tror I den vil erstatte brugen af
> USM og at Smart Sharpen gør det bedre...?

Med standardindstillingen synes jeg egentlig ikke at Smart Sharpen
gør det ret godt, men hvis den stilles til 'Remove: Lens Blur', så
giver den efter min mening en mere naturlig form for skarphed med
knap så hårde overgange, som den almindelig 'Remove: Gaussian Blur'
giver (Remove: Gaussian Blur svarer til den metode, som den gamle
Unsharp Mask bruger).

Smart Sharpen vil ikke gøre Unsharp Mask overflødig i mit tilfælde,
men jeg bruger Smart Sharpen mere og mere i det daglige.

--
Hilsen
Madsen