Erfaring med jurastudie på deltid
Fra : Erik Hougaard

Dato : 18-07-05 20:58

Hej,

Jeg skal starte på modul 1 af jurastudiet på deltid på Århus Universitet om
en måneds tid. Er der nogen her, der har erfaring med denne måde at studere
jura på?

Jeg tænker især på arbejdsbyrden på de forskellige semestre og moduler. Det
vil jo være rart at vide, hvad man skal forvente.

Tak for hjælpen

Erik Hougaard

Fra : Rune Wold

Dato : 19-07-05 00:52

Erik Hougaard wrote:

[klip]

> Jeg skal starte på modul 1 af jurastudiet på deltid på Århus Universitet om
> en måneds tid. Er der nogen her, der har erfaring med denne måde at studere
> jura på?

Det kræver meget større selvdisciplin end ved fuldtidsstudiet. Jeg har
selv læst på fuldtidsstudiet, men en af mine venner læste deltid.

[klip]

> Jeg tænker især på arbejdsbyrden på de forskellige semestre og moduler. Det
> vil jo være rart at vide, hvad man skal forvente.

På heltidsstudiet er der en 1.års dumpeprocent på mindst 50 % hvert år.
Det er langt fra bedre på deltidsstudiet. Problemet er, at læsebyrden
faktisk ikke er umenneskelig. Til gengæld konstrueres "de hårde"
skriftlige prøver med det ene formål, at dumpe i hvert fald mindst
halvdelen. Dvs., man kan ikke stole på læsestoffets sværhedsgrad på
1.år, når man skal vurdere arbejdsbyrden.

Du skal huske på, at ved deltidsstudiet gennemfører du 1.år af
heltidsstudiet over 2 år. Det kan medfører, at pensum føles særdeles
overkommelig. Men det ændrer sig efterhånden som man begynder at få
afleveringsopgaverne tilbage

/Rune Wold

Fra : Hans

Dato : 20-07-05 11:29

Hej, Rune.

Mange tak for dit svar. Det lyder som som afleveringsopgaverne er den eneste
reelle mulighed man har for at vurdere, hvordan det går.

Nu var det jo rart at være lidt på forkant med udviklingen, så kan du pege
på nogle områder, man bør være ekstra opmærksom på i tiden frem til
afleveringsopgaverne kommer? Er der nogle typiske ting, der går galt i de
første opgaver (og selvfølgelig også til eksamen)?

Med venlig hilsen

Erik Hougaard

Fra : jacob nielsen

Dato : 20-07-05 15:56

Hans wrote:

> Mange tak for dit svar. Det lyder som som afleveringsopgaverne er den eneste
> reelle mulighed man har for at vurdere, hvordan det går.
Det er det for så vidt også, men man skal lige være opmærksom på, at
bedømmelsen af øvelsesopgaver ikke uden videre kan sammenlignes med den
bedømmelse, der sker af eksamensopgaver. Det lod jeg mig selv snyde af
på 1. år.

> [...]
> afleveringsopgaverne kommer? Er der nogle typiske ting, der går galt i de
> første opgaver (og selvfølgelig også til eksamen)?
Du bliver bedømt på din juridiske metode og din argumentationsteknik
snarere end på om du har nået det rigtige resultat. De færreste har
nogle særlige forudsætninger, der sætter dem i stand til at løse den
slags problemer, når de starter. Hvis man ikke er et naturtalent er den
bedste måde at lære disse færdigheder på imo ved at kvaje sig tilpas
meget i afleveringsopgaverne, så man ikke gentager fejlene til eksamen ;)

--

Jacob

Fra : :-\) Carsten

Dato : 20-07-05 07:33

> Jeg skal starte på modul 1 af jurastudiet på deltid på Århus Universitet
> om en måneds tid. Er der nogen her, der har erfaring med denne måde at
> studere jura på?

Ærgerligt at man ikke kan studere jura-deltid på Københavns Universitet.
Bliver lidt dyrt, hvis jeg skal med tog til Århus fra København flere gange
om ugen...

Mange hilsner fra
Carsten
cjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@mailme.dk

Fra : Karsten Jühne

Dato : 22-07-05 17:48

On Wed, 20 Jul 2005 08:33:24 +0200, ":-\) Carsten"
<cjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@mailme.dk> wrote:

>Ærgerligt at man ikke kan studere jura-deltid på Københavns Universitet.
>Bliver lidt dyrt, hvis jeg skal med tog til Århus fra København flere gange
>om ugen...

Da jeg læste jura på åben uddannelse for et par år siden foregik al
undervisningen, bortset fra et par weekender, torsdag aften fra 18.15
til 21.45.

Der var flere deltagere fra Sjælland og en enkelt kom fra Polen.
--
Mvh. Karsten
Andelsbolig: http://www.lysningen.dk