HPFI og flere faser
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-07-05 20:27

Halløj,

Jeg bor på frederiksberg (kbh) i en ejerforening, hvor en del af
lejlighederne i min opgang hverken har HPFI/HFI-relæ (mig selv
inklusive) eller flere faser. Det er ret irriterende - og (synes jeg)
direkte ubehageligt med de gamle sikringer og derfor påtænker jeg at få
skiftet hovedstrømmen (og med tiden også de gamle stofkabler). Problemet
er, at der skal trækkes en (eller to) faser mere op i lejligheden førend
jeg kan sætte mit nye komfur og evt. en vaskemaskine op. Da jeg bor på
4. sal har jeg ladet mig fortælle at det er en ret bekostelig affære da
der skal trækkes kabler op gennem alle de underliggende lejligheder.
Derfor har jeg foreslået de andre lejligheder i opgangen at vi går
sammen om at dele den fælles udgift, der er forbundet med dette.
Spørgsmålet er bare om det i virkeligheden ikke er ejendommen, der skal
sørge for at afholde denne udgift? Er der nogen, der ved dette og som
eventuelt kender til noget om hvorvidt ejerforeningen har krav til at
sørge for at alle som minimum har HPFI/HFI-relæ?

Jeg postet i dk.teknik.el, dk.bolig og dk.videnskab.jura.

Mange hilsner,

Tony
Frederiksberg, Kbh.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-07-05 22:02

Tony Lorentzen <spam@dfmc.dk> skrev:

> [...]
> inklusive) eller flere faser. Det er ret irriterende - og (synes
> jeg) direkte ubehageligt med de gamle sikringer

De gamle keramiksikringer fejler ikke noget, og kan være en fordel i
forhold til de "nye" automatsikringer, der alt afhængigt af typen kan
have en tendens til at slå fra for hurtigt.

> og derfor påtænker
> jeg at få skiftet hovedstrømmen (og med tiden også de gamle
> stofkabler).

Tja stofkablerne er formentligt det du først bør fokusere på. De fejler
formentligt ingenting, hvis de i deres levetid har været urørt, men de
er ved at være gamle og vil være nødvendige at udskifte i den nærmeste
fremtid.

> [...]
> dele den fælles udgift, der er forbundet med dette. Spørgsmålet er
> bare om det i virkeligheden ikke er ejendommen, der skal sørge for

Ejendommen er også dig. Hvordan renoveringen skal gribes an er noget I
aftaler på et ejerforeningsmøde.

> Er der nogen, der ved dette og som
> eventuelt kender til noget om hvorvidt ejerforeningen har krav til
> at sørge for at alle som minimum har HPFI/HFI-relæ?

Der er ikke krav om H(P)FI relæ i ældre boliger men det er klogt at
have og du kan eksempelvis ikke lovligt tilslutte nyt køleskab og andre
apparater der skal ekstrabeskyttes medmindre du har enten
jordforbindelse eller H(P)FI relæ.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Grunt

Dato : 18-07-05 21:53

On Mon, 18 Jul 2005 21:26:31 +0200, Tony Lorentzen <spam@dfmc.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Halløj,

>Jeg postet i dk.teknik.el, dk.bolig og dk.videnskab.jura.

Ville være rart hvis du satte fut til den gruppe du ønsker debatten skal foregå
i.
Alt andet er spild af folks tid.

Fra : Ulrik Guldb?k

Dato : 19-07-05 10:43

> Spørgsmålet er bare om det i virkeligheden ikke er ejendommen, der skal
> sørge for at afholde denne udgift? Er der nogen, der ved dette og som Stk.

E/F er ifølge normalvedtægten ansvarlig for ejendommens fælles
forsyningsledninger indtil disses individuelle fælles forgreninger
til/i de enkelte ejerlejligheder, med mindre vedtægten bestemmer
andet.

Ulrik Guldbæk