Aktier!Hvordan kommer jeg igang?
Fra : yasrab

Dato : 19-07-05 19:14

Hej alle sammen herinde.
Jeg har tænkt mig at investere, men ved bare ikke hvad og hvor stort et
beløb man skal starte med da det er første gang! Og hvor kan man
eventualt søge mere info om aktier, kurser og investering, da jeg er 17
og ikke har den store viden om aktier!

undskyld, hvis det er det forkerte sted at indlæg ang. aktier.

mvh.
YK

http://www.kandu.dk/

Fra : Dennis

Dato : 20-07-05 08:50

"yasrab" <yasrab.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> og ikke har den store viden om aktier!
>
> undskyld, hvis det er det forkerte sted at indlæg ang. aktier.

Det kan vel ikke være et andet sted, så det går nok

Jeg er selv gået igang med at hyggeinvestere i aktier især det sidste år, og
så længe det bare er for hyggens skyld og ikke ½-1 million man smider om sig
med, er den bedste måde imho at bruge et forum som f.eks www.euroinvestor.dk
og så følge med i diskutionerne..

Jeg er bestemt ikke stor investor.. Jeg køber for de frie midler jeg får ind
imellem..
Har købt for både 1.000kr og 15.000kr, men du skal bare huske at i den
størrelsesorden er kurtage (den pris du betaler banken for at handle) som
regel det samme (75kr/handel ved DDB) - så mange handler spiser dit overskud
ved småbeløb!

Et par ting af tænke over!!

1. Gør dig klart om du vil være kort eller langsigtet.. (holder du dine
aktier i +3år, og har samlet for under ca 136.000kr er overskudet
skattefrit).. De aktier du køber skal passe til det.. Nogle indeholder stort
potentiale, og er ret sikre (lang) - andre er nærmest en slags lottokupon
(kort - mellemlang) - Du kan fint købe begge typer, og så tage stilling
undervejs.

2. Brug lidt tid på at finde en 5-10 aktier som fanger dig, og er en del
diskuterede, så du kan få noget input omkring dem..
Jeg kan forelå Danske Bank, TDC, Vestas, Brøndby som nogle af de langsigtede
(Vestas lidt lotto, men mulig raket og Pharmexa, Biscan, Topsil som
Lotto/Kortsigtede.. Men det er kun inspiration.. Stol på dig selv og dine
fornemmelser...

3. Invester ALDRIG penge du ikke har råd til at tabe!!!! - og spred din
investering over flere aktier, og gerne forskellige områder, så de ikke
stiger og falder samtidigt - alt sammen for at minimere risikoen for at
"miste alt"

PS: I øjeblikket er markedet vist nok "for optimistisk" - det har været let
at tjene penge de sidste par år (jeg har selv overskud på 40% i løbet af ét
år) - og derfor vurderer mange at de MÅSKE er ved at vende, og derfor har
risiko for tab på nærmest alle aktier..
Personligt køber jeg ikke flere (fordi jeg er ved grænser for skattefrihed)
men jeg sælger heller ikke..
Hysteri har det med at sprede sig, men det retter sig normalt op igen...

Men derfor skal du ikke holde dig fra at købe hvis du har lyst.. Men køb
småt, og glæd/ærg dig over dine resultater, og lær af dem.. Stol på dine
fornemmelser.. Eller noter dem, og se om du kan stole på dem..

Jeg vil ihvertfald råde dig til at smide småpenge i nu, og så bruge dem som
lærepenge..
Går det skidt, har du forhåbentlig lært lidt, og det kan kun give dig den
fornødne erfaring til at fortsætte.. Går det godt.. Jaae.. Tillykke..

Håber du blev klogere.. og god vind!!
Mvh Dennis

Fra : yasrab

Dato : 23-07-05 07:43

> [...]

den
> fornødne erfaring til at fortsætte.. Går det godt.. Jaae.. Tillykke..

Dennis- Jeg har tænkt mig at starte med 3000-4000 kr, er det for meget
eller for lidt et beløb? så vil jeg bare lige spørge ang. kurtage? er
det det man skal betale sin bank, for at handle med aktier?? for forstod
ikke helt det med kurtage!

Læste her til morges i Urban, at det var opfundet en ny type mini
vindmølle, som lige nu kun sælges i England.(der den er blevet opfundet)
firmaet hedder windsave, er det mon ikke dem, man skulle købe nogle
aktier hos, da vindmøller er en succes for tiden!

Endnu engang, atk for jers svar/viden.

Mvh.
YK

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael

Dato : 23-07-05 09:55

> [...]
> firmaet hedder windsave, er det mon ikke dem, man skulle købe nogle
> aktier hos, da vindmøller er en succes for tiden!

3-4000 kr?? I såfald har du ikke noget at gøre på aktiemarkedet. Jeg
startede selv med 30.000 og anser det for et absolut minimum. I modsat fald
skal du købe én aktiepost for 3-4000 kr. og så er der tale om rent held og
lotto og ikke investering.

Fra : JOP

Dato : 24-07-05 15:04

> [...]
> startede selv med 30.000 og anser det for et absolut minimum. I modsat
> fald skal du købe én aktiepost for 3-4000 kr. og så er der tale om rent

Hvad skulle der være i vejen for at investere de 3000-4000 i KFX-aktier - fx
Vestas og så lære lidt af det til man er klar med større beløb? Så kan man
følge svingningerne, læse analyserne og lære begrebern. 10pct kursstigning
er 10pct uanset om du investerer 3K eller 30K!! -Og ditto med tab! Jeg kan
ikke se hvad held har med sagen at gøre!? Du siger 30.000 minimun - andre
vil anse det for latterige småpenge... Begynd et sted og lær af det!
Kurtage, ja - der skal man måske op på 15K for at få mest ud af den udgift -
men 2 * 75,- overlever man nok også - hvis et af formålene er at få
erfaring!
mvh Jens

Fra : Michael

Dato : 24-07-05 18:57

"JOP" <JOP@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> udgift -
> men 2 * 75,- overlever man nok også - hvis et af formålene er at få

En gylden regel ved aktieinvestering er, at man skal sprede sine
investeringer i forskellige papirer og brancher. Det er alt andet lige
temmelig umuligt hvis der kun investeres 3000 kr. Ja, man kan godt smide alt
på Vestas eller ét andet selskab, men så ER der jo netop tale om lotto, da
kurssvingninger på det ene papir betyder alt. Jeg anser det derfor ikke som
nogen mulighed for at lære noget som helst.

Fra : Michael Köhl

Dato : 06-08-05 14:25

Til Yasrab

Selvfølgelig kan man starte med kr. 3-4000. Man skal starte et sted.
Når nogen hævder at man skal starte med minimum dit eller dat, er det blot
gammeldags vanetænkning.
Det er ikke nødvendigt at betale kurtage såfremt at man f.eks køber aktier i
banker som Jyske Bank, Amagerbanken, Djursland Bank e.t.c.
Disse banker har det sidste år givet minimum 65% afkast, Amagerbanken 95%
Ring selv rundt og hør om forskellige bankers betingelser, det gjorde jeg.
Jeg startede selv med kr. 1500,- i Jyske Bank og køber månedligt for ca. kr.
1000-1500,-

Hold dig i øjeblikket til provinsbank aktier. De stiger kraftigt og du
slipper sansynligvis for kurtagen.

Fra : Dennis

Dato : 02-08-05 15:00

> [...]
> firmaet hedder windsave, er det mon ikke dem, man skulle købe nogle
> aktier hos, da vindmøller er en succes for tiden!

Hejsa.. Undskyld det sene svar.. Ferie du ved

Kurtage er bankens pris for at lave din handel..
Den udregnes af din købspris.. Omkring 0,1 - 0,2% mener jeg, dog minimum
75kr i DDB .

3000kr er ikke meget, men jeg har selv købt såkaldte "latterlige" poster i
den størrelse..
Det giver forståelsen, og der skal slet ikke så meget til at tjene kurtagen
hjem, selv "dernede".

Jeg ville nok, som en anden nævner, dele det over 2 eller max 3 forskellige
aktier (for at det ikke bliver ALT for små køb) - Tænk ikke på kurtagen og
tabet fra denne (normalt max 75kr ved mindre handler), men kig istedet på
hvordan de arbejder - om de overrasker dig eller det var forventet - Det er
det sjove.. Det bør naturligvis være nogle aktier du har kigget lidt på, og
har en god fornemmelse med..

Om firmaet du nævner er en god investering kan ingen svare på, men det kan
være.. Jeg tvivler dog på at den har større chance for at give penge end
mange andre..

PS: Køb kun danske aktier.. Jeg mener man skal have et specielt depot samt
kurtagen er højere ved udenlandske aktier..

God fornøjelse med aktierne..
Og igen - Pas på.. Køb KUN for penge du har råd til at tabe..
Så kan det sku ikke gå helt galt, men garanterer dig timers "underholdning"
og ind imellem søvnbesvær.

Mvh Dennis

Fra : Peter H

Dato : 20-07-05 11:51

> [...]
> og ikke har den store viden om aktier!
>
> undskyld, hvis det er det forkerte sted at indlæg ang. aktier.

www.shareholders.dk er nogle gode introsider og skal du være sikker på at
tjene penge, er det lige så svært som at have sin egen lille butik, men det
kan sagtens lade sig gøre, men jeg ville starte med et medlemsskab af
aktionærforeningen og købe neutrale investeringsforeninger til at starte
med, fx Sparinvest Value Aktier, Carnegie Global, der har meget materiale om
deres valg. Men skæg og snot betyder i denne sammenhæng om det er aktier
eller afkast du er interesseret i. Men du går ikke galt i byen ved at være
langsigtet i globale value-investeringsforeninger, men det er måske ikke så
spændende, men hvis det er spænding du er ude efter, så er mit råd at holde
sig væk fra markedet, mens hvis det er afkast, så er der 100vis af ting man
skal sætte sig ind i, heraf er mange fra shareholders og IKKE euroinvestor,
der handler om den eller den aktie men ikke tilbyder et overblik og det er
heller ikke meningen, for at tjene på lige den og den aktie er mere lotteri
end snusfornuft. Snusfornuft opnås ved at uddanne sig. Læs fx Dagbladet
Børsen hver dag, ring til Carnegie WWW (www.cww.dk) og få deres materiale og
at tjene på aktier er en proffession, ligesom at køre bil. Uddan dig først.

PH