gæld ved skilsmisse
Fra : Helle

Dato : 13-07-05 18:15

Vil høre om der er noget jeg kan gøre ang. et fælles lån jeg har med min ex.
Vi har haft henstand med det men skal til at betale på det nu.
Har prøvet at kontakte min ex. flere gange men han nægter at svare. Vi har
et andet lån gennem samme selvskab som vi begge betaler på. Kan han bare
nægte, så jeg hænger på det hele selv. Det er et stort lån, og jeg kan ikke
klare det selv.
Kan han ikke "tvinges" til at betale. Han tjener ca 150000 mere end jeg, så
jeg mener ikke at han bare kan lade være.
mvh
Helle

Fra : Holst

Dato : 13-07-05 18:37

Helle wrote:

> [...]
> Kan han ikke "tvinges" til at betale. Han tjener ca 150000 mere end jeg, så
> jeg mener ikke at han bare kan lade være.

Du har jo stillet spørgsmålet tidligere. Hvad var galt med svaret dengang?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-07-05 19:19

In article <c9550$42d54c27$3e3d84bc$13395@news.arrownet.dk>, Helle wrote:
> [...]
> Kan han ikke "tvinges" til at betale. Han tjener ca 150000 mere end jeg, så
> jeg mener ikke at han bare kan lade være.

I har skrevet under i fællesskab, så de kan hente pengene hvor de
ønsker. Fortæl ham, at såfremt han ikke betaler, så holder du også
op, og informerer dem om hans indtægt.

Alternativt: aftal i opretter et lån hver til at udbetale jeres andel
i fælleslånene. Få banken til at ordne det, således at i begge betaler
ind på en konto der er spærret indtil de andre penge går ind, hvorefter
de gamle lån så indfries. Så er i ikke længere afhængige af hinandens
gæld.

Fra : BT

Dato : 13-07-05 21:57

> [...]
> ind på en konto der er spærret indtil de andre penge går ind, hvorefter
> de gamle lån så indfries. Så er i ikke længere afhængige af hinandens

En anden løsning, kunne jo være at lave en afdragsordning, hvor der bla.
frem gik et maks beløb du skulle betale, altså halvdelen af gælden.
Det har jeg fået igennem ved nogen af mine, i forbindelse med tvangsauktion
flere år tilbage. Min Eks. betale ikke, og har heller ikke gjort det. Det
har jeg jeg, og jeg har sort på hvidt at jeg ikke skylde mine kreditor
mere..
Måske var det en ide.

/Brian

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-07-05 22:31

BT <brian.toft.remove.this@get2net.dk> wrote:

> [...]
> tvangsauktion flere år tilbage. Min Eks. betale ikke, og har
> heller ikke gjort det. Det har jeg jeg, og jeg har sort på hvidt

Den ide forudsætter bare at kreditor er villig til at gå fra solidarisk
hæftelse (begge skyldnere hæfter for 100% af den til en hver tid værende
restgæld) til pro-rata hæftetelse (hver part hæfter kun med 50% overfor
kreditor).

--
Jesper Lund

Fra : Holst

Dato : 14-07-05 07:19

Jesper Lund wrote:

> [...]
> hæftelse (begge skyldnere hæfter for 100% af den til en hver tid værende
> restgæld) til pro-rata hæftetelse (hver part hæfter kun med 50% overfor

Ja, og har den ene part svært ved at bestale, vil kreditor jo nok helst
bibeholde begge.

Fra : Politico

Dato : 14-07-05 00:35

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

[KLIP]

> [...]
> ind på en konto der er spærret indtil de andre penge går ind, hvorefter
> de gamle lån så indfries. Så er i ikke længere afhængige af hinandens

Det skal lige understreges, at banken ikke er forpligtet til at acceptere en
sådan ordning, og de vil næppe gøre det nu, når den ene part allerede har
vist sig som en modvillig betaler. Problemet for banken er jo, at den vil
reducere sin sandsynlighed for at få pengene, ved at gå fra en ordning hvor
to personer hæfter solidarisk for hele lånet, til en ordning hvor de to
personer kun hæfter for hver sin halvdel af lånet.

/ Politico