Er dette spam?
Fra : Peter

Dato : 10-07-05 17:11

Jeg vil gerne sende ca. 100 håndudvalgte virksomheder et tilbud fra min
virksomhed per HTML-formateret email.

I hver email er deres navn mm. flettet ind, så mailen er ikke 100% generisk,
men dog computerafsendt.

Hvis jeg ville sende en virksomhed et tilbud og skrev det i Outlook ville
jeg aldrig være i tvivl om at det var lovligt, men er der noget i
ovenstående, der gør det ulovligt?

Hilsen
Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-07-05 17:17

Peter wrote:
> [...]
>
> Hvis jeg ville sende en virksomhed et tilbud og skrev det i Outlook
> ville jeg aldrig være i tvivl om at det var lovligt,

Men det er det. Du må ikke sende en anden virksomhed et tilbud uden først at
have fået tilladelse til det - dette er netop SPAM.

Fra : Peter

Dato : 10-07-05 17:17

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Men det er det. Du må ikke sende en anden virksomhed et tilbud uden først
at
> have fået tilladelse til det - dette er netop SPAM.

Ja, det er netop det jeg tænker det kunne være.
Det er nyt for mig, at jeg ikke må tilbyde noget som helst per email B2B?

Jeg troede at de lempede EU regler netop gjorde dette tilladt?

Hilsen
Peter

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-07-05 17:24

"Morten" == Morten Fruergaard <mit fornavn @ mit efternavn . com> writes:

> Men det er det. Du må ikke sende en anden virksomhed et tilbud uden
> først at have fået tilladelse til det - dette er netop SPAM.

Det må man godt. Det er kun private man ikke må henvende sig til.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Peter

Dato : 10-07-05 17:28

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> wrote in message

> Det må man godt. Det er kun private man ikke må henvende sig til.

Jeg kan meget bedre lide dit svar

Men hvem har så ret?

Hilsen
Peter

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-07-05 17:41

"Peter" == Peter <sdf@sfsf.sdf> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> wrote in message

> Jeg kan meget bedre lide dit svar

> Men hvem har så ret?

Det har jeg naturligvis

Det er markedsføringsloven du skal have fat på, og den sidste udgave
jeg har set omtale specifikt "fysiske personer" i den paragraf der
handler om uopfordret markedsføring. Jeg mener det er §6 eller
deromkring.

Og den sædvanlige sang lyder jo at "Alt hvad der ikke er forbudt ved
lov er tilladt, kontakt en advokat hvis du skal have et holdbart råd,
dk.videnskab.jura er kun et debatforum".

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 10-07-05 18:56

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> [...]
> jeg har set omtale specifikt "fysiske personer" i den paragraf der
> handler om uopfordret markedsføring. Jeg mener det er §6 eller

Det har du misforstået:

§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved
brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax
med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder
samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående
har anmodet om det.

Det med fysiske personer er fra stk. 2:

Stk. 2. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en bestemt
fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation med
henblik på afsætning som nævnt i stk. 1, hvis den pågældende over for
den erhvervsdrivende har frabedt sig dette, hvis det fremgår af en
fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister (CPR) hvert
kvartal, at den pågældende har frabedt sig henvendelser, der sker i
sådant markedsføringsøjemed, eller hvis den erhvervsdrivende ved
undersøgelse i CPR er blevet bekendt med, at den pågældende har frabedt
sig sådanne henvendelser. Ved telefonisk henvendelse til forbrugere
gælder endvidere reglerne om uanmodet henvendelse i lov om visse
forbrugeraftaler.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-07-05 20:01

"Per" == Per H Nielsen <phn@dkscan.dkx> writes:

> Det har du misforstået:

> § 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved

Er en virksomhed i juridisk forstand at betragte som "nogen"? I givet
fald har jeg (og mange andre) et juridisk kompas der skal kalibreres
en anelse.

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-07-05 20:27

Scripsit Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk>

> Er en virksomhed i juridisk forstand at betragte som "nogen"?

Ja.

Det så vidt jeg husker endda udtrykkeligt af bemærkningerne at det er
det der er pointen med forskellen mellem "nogen" og "en bestemt fysisk
person" i de to stykker.

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-07-05 19:01

Den 10-07-05 18.41 skrev Anders Wegge Jakobsen følgende:

> Det har jeg naturligvis

Tja...

> [...]
> jeg har set omtale specifikt "fysiske personer" i den paragraf der
> handler om uopfordret markedsføring. Jeg mener det er §6 eller

Den udgave af loven, der ligger på Retsinfo, siger "nogen" - det
indbefatter både private og virksomheder:

[...]

Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.
http://kimludvigsen.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-07-05 19:36

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> "Peter" == Peter <sdf@sfsf.sdf> writes:
-snip-

> [...]
> lov er tilladt, kontakt en advokat hvis du skal have et holdbart råd,
> dk.videnskab.jura er kun et debatforum".

Jaja, rolig nu... Vi kan godt svare på hvad spam er og hvad spam ikke
er, selvom du har misforstået reglerne.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-07-05 19:06

> Det må man godt. Det er kun private man ikke må henvende sig til.

Er det dit endelige svar?
Hint: Så vinder du ikke...

Fra : Joke

Dato : 10-07-05 21:33

meddelelse news:42d162d9$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...

> Er det dit endelige svar?
> Hint: Så vinder du ikke...

vil sige det samme det er ikke tilladt at sende mails anden elktronisk
reklame uden forudgående aftale.

Kan huske et firma i teleringen engang sendte en tilbudsfax ud de kom de til
at bøde kraftigt for. det samme havde de gjort hvis det var sendt pr mail.

Hilsen

Johnny

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-07-05 22:08

Den 10-07-05 22.32 skrev Joke følgende:

> [...]

> at bøde kraftigt for. det samme havde de gjort hvis det var sendt pr mail.

Ja, både elektronisk post og telefax er nævnt i loven, som du kan finde
andetsteds i denne tråd.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i mp3-formatet med det

Fra : Sune Vuorela

Dato : 10-07-05 17:16

On 2005-07-10, Peter <sdf@sfsf.sdf> wrote:
> Hvis jeg ville sende en virksomhed et tilbud og skrev det i Outlook ville
> jeg aldrig være i tvivl om at det var lovligt, men er der noget i
> ovenstående, der gør det ulovligt?

Begge dele er ulovligt.
Man må ikke sende uopfordrede tilbud til nogen. (med mindre de tidligere
har givet tilsagn, f.eks. i forbindelse med tidligere handler)

--
Sune