Skat af kontanthjælp med tilbagebetaling
Fra : Carsten Berggreen

Dato : 10-07-05 13:14

Hej,

Jeg er komplet forvirret....

Jeg har netop afsluttet min uddannelse, og står (naturligvis) uden
arbejde i øjeblikket.
Jeg er medlem af fagforening og arbejdsløshedskasse, men
arbejdsløshedskassen har en måneds karensperiode også ved afsluttet
uddannelse, og derfor har jeg jo været nødt til at søge lidt hjælp hos
kommunen og fået noget der hedder "Kontanthjælp ung udeboende"

Af kontanthjælpen er der trukket normal skat i henhold til mit
skattekort.

Nu er det så at det uhyggelige kommer; Jeg har fået et brev fra
kommunens opkrævningskontor, som oplyser at den kontanthjælp jeg har
modtaget er med tilbagebetalingspligt i henhold til §95 i lov om aktiv
socialpolitik, og det de opkræver er det fulde beløb, altså det jeg
har fået før skattetræk!

Kan det virkelig være rigtigt at jeg skal betale skat af et beløb, som
reelt set er et lån?

På denne måde kommer jeg jo til at betale dobbelt skat, første gang
ved udbetalingen og igen ved tilbabetalingen.

Mvh
Carsten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-07-05 13:50

In article <rn32d194jgg52bb99jh35hchm9avfujhs9@4ax.com>, Carsten Berggreen wrote:
> [...]
> har fået før skattetræk!
>
> Kan det virkelig være rigtigt at jeg skal betale skat af et beløb, som

det er en skattepligtig indkomst.

> På denne måde kommer jeg jo til at betale dobbelt skat, første gang
> ved udbetalingen og igen ved tilbabetalingen.

Nej, for du trækker det bare fra i din indtægt når du tilbagebetaler det.
Og så har du vel fradrag med en højere trækprocent.

Fra : Carsten Berggreen

Dato : 10-07-05 14:11

On 10 Jul 2005 12:49:46 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

>det er en skattepligtig indkomst.

Hvordan - og hvorfor - kan et lån være skattepligtig indkomst?

>Nej, for du trækker det bare fra i din indtægt når du tilbagebetaler det.
>Og så har du vel fradrag med en højere trækprocent.

Selve trækprocenten har vel ikke nogen betydning?
Hvor på selvangivelsen skal jeg opføre tilbagebetalingen?
Hvis jeg tilbagebetaler allerede i år, så vil der vel blot skulle stå
nul i det felt, men hvis jeg først betaler tilbage til næste år, så
skal feltet vel være negativt. Kan det felt overhovedet være negativt?

Mvh
Carsten

Fra : Holst

Dato : 10-07-05 15:16

Carsten Berggreen wrote:

> Hvordan - og hvorfor - kan et lån være skattepligtig indkomst?

Fordi det ikke er et lån. Det er derimod tilbagebetalingspligtig
kontanthjælp.

Selvfølgelig er det et spørgsmål om definitioner, for du og jeg kan nemt
blive enige om, at det mest at alt er et lån. Men i henhold til loven er
det ikke givet som et lån, men derimod som tilbagebetalingspligtig
kontanthjælp.

> Selve trækprocenten har vel ikke nogen betydning?

Næh, ikke rigtig.

> Hvor på selvangivelsen skal jeg opføre tilbagebetalingen?

Det vil givetvis stå anført på det oplysningsskema, som du får sammen
med selvangivelsen.

> Hvis jeg tilbagebetaler allerede i år, så vil der vel blot skulle stå
> nul i det felt, men hvis jeg først betaler tilbage til næste år, så
> skal feltet vel være negativt. Kan det felt overhovedet være negativt?

Aner det ikke. Prøv at tal med kommunen.

Sikke en masse bekymringer, du kunne have sparet dig selv for, hvis du
havde lagt 50 kr. til side i hele din studie tid, for så havde du
sikkert rigeligt til at forsøge dig i den måned, hvor du har karens fra
A-kassen - en måned, som bestemt ikke burde være kommet som en
overraskelse. Hehe ...

Fra : Tommy Fer

Dato : 10-07-05 20:45

Holst:

> [...]
> sikkert rigeligt til at forsøge dig i den måned, hvor du har karens fra
> A-kassen - en måned, som bestemt ikke burde være kommet som en

Det er længe siden du har studeret ikke?

mvh Tommy Fer

Der klarede den overstående hurdel ved kun at være arbejdsledende i 20
dage og havde en sjat ferie penge.....

Fra : Holst

Dato : 10-07-05 14:10

Carsten Berggreen wrote:

> På denne måde kommer jeg jo til at betale dobbelt skat, første gang
> ved udbetalingen og igen ved tilbabetalingen.

Næppe. Om ikke før får du den "dobbelte skat" tilbage ved det
efterfølgende års selvangivelse.

Kontanthjælpen er jo en indtægt, og når du tilbagebetaler den, bør det
jo modregnes i din samlede indtægt for året. Dermed vil det af din
selvangivelse fremgå, at du har betalt for meget i skat, og denne
restskat vil du få tilbagebetalt ganske som normalt.

Men ellers prøv at tal med kommunen om de faktiske regler vedrørende
denne "dobbelt beskatning", som du kaldte den.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 10-07-05 14:23

On Sun, 10 Jul 2005 15:09:30 +0200, Holst <newsjul05@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>selvangivelse fremgå, at du har betalt for meget i skat, og denne
>restskat vil du få tilbagebetalt ganske som normalt.

Det er jo dette punkt jeg ikke kanfiorstå. Kommunen har jo allerede
besluttet at denne hjælp er tilbagebetalingspligtig, og vil faktisk
allerede have pengene med det samme (de har allerede sendt et
indbetalingskort på det fulde beløb selv om jeg først fik hjælpen i
tirsdags). Kommunen burde vel kun opkræve kontant indbetaling af
nettobeløbet, da de jo burde vide at beløbet så skal modregnes i
indtægten?

Det er jo derfor at jeg ikke forstår det. Kommunen udbetaler X kr. med
fradrag af Y kr. i skat så jeg kun får Z kr. men kommunen vil allerede
nu have X kr. tilbage.

>Men ellers prøv at tal med kommunen om de faktiske regler vedrørende
>denne "dobbelt beskatning", som du kaldte den.

Det er mit indtryk at kommunen bare siger at sådan er det og at der er
tre-fire forskellige kontorer hvor den ene ikke ved hvad den anden
laver.

Mvh
Carsten

Fra : Holst

Dato : 10-07-05 15:06

Knud Berggreen wrote:

> Det er jo derfor at jeg ikke forstår det. Kommunen udbetaler X kr. med
> fradrag af Y kr. i skat så jeg kun får Z kr. men kommunen vil allerede
> nu have X kr. tilbage.

Ja, men du får de Y kr. tilbage, om ikke før så som restskat for
skatteåret 2005.

Og så går det lige op.

> Det er mit indtryk at kommunen bare siger at sådan er det og at der er
> tre-fire forskellige kontorer hvor den ene ikke ved hvad den anden
> laver.

Ja, sådan er det desværre ofte. Men prøv nu at spørg.

Fra : Politico

Dato : 10-07-05 16:28

"Carsten Berggreen" <carsten@berggreen-dk.invalid> wrote in message

> [...]
> modtaget er med tilbagebetalingspligt i henhold til §95 i lov om aktiv
> socialpolitik, og det de opkræver er det fulde beløb, altså det jeg

Fik du ikke at vide at ydelsen var tilbagebetalingspligtig, senest da du
modtog pengene?

Lov om Aktiv Socialpolitik, §93, stk. 2: "Kommunen skal senest ved
udbetaling af hjælpen oplyse modtageren om, at hjælpen skal betales tilbage
og med hvilken begrundelse."

Hvis du fik pengene inden du blev oplyst om at de er
tilbagebetalingspligtige, er du efter min opfattelse ikke forpligtet til at
betale dem tilbage.

/ Politico

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-07-05 19:24

Carsten Berggreen skrev den 10-07-2005 14:14:
> [...]
> uddannelse, og derfor har jeg jo været nødt til at søge lidt hjælp hos
> kommunen og fået noget der hedder "Kontanthjælp ung udeboende"

Er du med i Akassen i forvejen eller har du først meldt dig i
forbindelse med afslutningen af din uddannelse?

Hvis du er med i forvejen, så kan du få dagpenge fra den dag du melder
dig ledig (typisk dagen efter din eksamen).

Hvis du først har meldt dig ind ved uddannelsens afslutning, så er der
den omtalte karensperiode..

Pøj pøj med din jobsøgning.
For lige at være lidt nysgerrig: Hvad er du uddannet som og hvor i landet?

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Holst

Dato : 10-07-05 20:38

Carsten Riis wrote:

> Er du med i Akassen i forvejen eller har du først meldt dig i
> forbindelse med afslutningen af din uddannelse?

Man kan normalt ikke være medlem af en A-kasse, når man er studerende.
Den kan man først melde sig ind i, når man er færdiguddannet. Man skal
jo typisk være lønmodtager, selvstændig eller færdiguddanet for at kunne
blive medlem af en A-kasse. Derfor kan man typisk først indmelde sig,
når man er færdiguddannet.

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-07-05 21:19

Holst skrev den 10-07-2005 21:38:

> Man kan normalt ikke være medlem af en A-kasse, når man er studerende.

Det kommer helt an på om man har opnået adgang til en akasse inden man
studerede!

Det er helt normalt!

> Den kan man først melde sig ind i, når man er færdiguddannet. Man skal
> jo typisk være lønmodtager, selvstændig eller færdiguddanet for at kunne
> blive medlem af en A-kasse.

Ikke typisk, men sådan er det. Der er de fire muligheder, så vidt jeg er
orientere.

Men har man engang meldt sig ind, så kan man bevare sit medlemskab i
studietiden.

> Derfor kan man typisk først indmelde sig,
> når man er færdiguddannet.

Hold nu.
Naturligvis kan man bevare sit medlemskab i sin akasse, når man en gang
har meldt sig ind.
Man mister kun sit medlemsskab i tilfælde af, man bliver
(invalide)pensioneret eller misligeholder kassens regler. samt
naturligvis hvis man er så dum at melde sig ud (men så har man jo også
aktivt selv gjort noget for at komme ud).

Fx når man har opnået sin bachelorgrad, så har man mulighed for at melde
sig ind i en akasse. Og så bevare sit medlemsskab mens man læser
overbygningen.
Når man så er færdig med sin overbygning, så kan man gå direkte på
dimitend-dagpenge uden karensperiode.
Det kan faktisk godt betale sig, når man læser overbygningen på 2 år.

hvorfor tror du, at jeg stiller det spørgsmål? det er da netop for at
få at vide hvordan manden er blevet medlem af sin akasse.
Samt at der findes andre muligheder end kontanthjælp, når man er medlem
i en akasse i forvejen.

--
mvh Carsten Riis, der har RIGTIG god kendskab til dagpengesystemet

Fra : Joke

Dato : 11-07-05 09:23

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> [...]
> med afslutningen af din uddannelse?
>
> Hvis du er med i forvejen, så kan du få dagpenge fra den dag du melder dig

forkert når man dimentere er der i loven indført 4 uger hvor man ikke kan få
sine dagpenge, er man dog medlem af a-kassen i en periode under sin
uddannelse giver visse faglige organisationer kompensation alt efter hvor
lang tid man har været medlem

Kan nævne at sådan er det blandt andet hos Dansk Metal.

Hilsen

Johnny

Fra : ellisa

Dato : 11-07-05 10:45

"Joke" <lpogjpspamershit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lang tid man har været medlem
>
> Kan nævne at sådan er det blandt andet hos Dansk Metal.

Også hos 3F (tidl. SID)

/ellisa

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-07-05 16:48

ellisa skrev den 11-07-2005 11:45:

> Også hos 3F (tidl. SID)

Og som intet har med fagforenings-forholdet at gøre, da akassereglerne
er ens uanset akasse!

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-07-05 16:43

Joke skrev den 11-07-2005 10:23:

> [...]
> lang tid man har været medlem
>
> Kan nævne at sådan er det blandt andet hos Dansk Metal.

Lad os lige slå en ting fast med 18 tommer galvaniserede rustfrit
StålSøm med modhager og dyvler:
Akasse-reglerne er ens uanset hvilken akasse man vælger!

Så når din sagsbehandler i DanskMetal har bildt dig, at det kun er noget
de gør i DanskMetal og tilsvarende faglige organisationer, så er skal
hun mildest talt tage de røde briller af.

Og så slutter den diskussion forhåbentlig.
For der er ingen særregler dagpengemæssigt for fagforenings-akasser.
Jeg kan ikke udelukke, at visse faglige organisationer har en
uddannelsesfond og derigennem vil hjælpe medlemmer i en karensperiode
efter endt uddannelse. Men det har intet med akassen at gøre.
Det kan snildt være, at det er samme person der både er din faglige
sekretær, akassesagsbehandler og fondshjælper. Men det er så den
arbejdsdeling de har valgt i DanskMetal.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 13-07-05 17:01

On Sun, 10 Jul 2005 at 12:14 GMT, Carsten Berggreen <carsten@berggreen-dk.invalid> wrote:
> Jeg har netop afsluttet min uddannelse, og står (naturligvis) uden
> arbejde i øjeblikket.

Hvorfor er det en naturlighed at være arbejdsløs lige efter endt uddannelse?

--
Anders Vind Ebbesen
It has always been the prerogative of children and half-whits to point out that

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-07-05 22:03

Anders Vind Ebbesen skrev den 13-07-2005 18:00:

> Hvorfor er det en naturlighed at være arbejdsløs lige efter endt uddannelse?

Fordi der er rigtig mange som altså står uden arbejde efter endt uddannelse.

Få dig en og du vil mærke det på egen krop.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 13-07-05 22:43

Carsten Riis skrev:

>Fordi der er rigtig mange som altså står uden arbejde efter endt
>uddannelse.

Hvorfor så tage en uddannelse, det kræver ingen uddannelse at gå
arbejdsløs, og at uddanne sig hvis man alligevel er arbejdsløs efter endt
uddannelse er det spild af ressourcer.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Holst

Dato : 14-07-05 07:17

Ivan V. Klattrup wrote:

> Hvorfor så tage en uddannelse, det kræver ingen uddannelse at gå
> arbejdsløs, og at uddanne sig hvis man alligevel er arbejdsløs efter endt
> uddannelse er det spild af ressourcer.

Problemet er vel, at jobsøgningen kræver tid. Man er oppe i en
konkurrence med andre, så selvom man har søgt ti job, så er det ikke
sikkert, at man lige får ét af disse ti job.

Men der er ingen tvivl om, at det er spild af ressourcer, at disse folk
ikke kommer i arbejder med det samme.

Jeg er egentlig enig med Anders i, at der jo ikke er noget til hinder
for, at en cand.merc arbejder som ekspedient i Fakta, mens hun søger
arbejder. Jeg tror bare, at der er en fare for, at det vil være et endnu
større spild af ressourcer. Faren vil være, at denne cand.merc ikke har
den samme tid til rådighed til jobsøgningen og derfor måske ikke får
søgt så mange job - med den ultimative fare til følge, at personen
aldrig ender med at forlade Fakta. Og det er jo spild af ressourcer at
have højtuddannede siddende som ekspedienter i Fakta.

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-07-05 21:38

Ivan V. Klattrup skrev den 13-07-2005 23:43:

> Hvorfor så tage en uddannelse, det kræver ingen uddannelse at gå
> arbejdsløs, og at uddanne sig hvis man alligevel er arbejdsløs efter
> endt uddannelse er det spild af ressourcer.

Du ved udemærket hvad jeg mener.

Naturligvis tager man ikke en uddannelse for at blive til arbejdsløs,
men nu er verden altså ikke perfekt, at man kan gå fra eksamensbordet
til et job.

Det samme med, når man mister sit arbejde, så hænger det næste altså
ikke altid lige på hjemvejen efter den sidste fyraften.

Hvis du bilder dig selv ind, at der er arbejde til alle, så er du
mildest talt naiv.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 14-07-05 02:58

On Wed, 13 Jul 2005 at 21:03 GMT, Carsten Riis <.@.> wrote:

> Fordi der er rigtig mange som altså står uden arbejde efter endt uddannelse.

Jeg kender statistikken, men da jeg ikke kender nogen personligt som har været
arbejdsløse pga. afsluttet uddannelse personligt undrer det mig. Jeg kan ikke
se hvad der forhindrer f.eks. en cand.merc uddannet i at søge job, mens man
arbejder som ekspedient i Fakta eller lignende efter endt uddannelse. Det er
vist primært et spørgsmål om at gide fremfor at kunne finde arbejde.

> Få dig en og du vil mærke det på egen krop.

Nådada. Jeg vælger nu at arbejde og uddanne mig samtidigt. Det er ens eget
valg (hvis man er rask) om man vil være arbejdsløs eller ej - også lige
efter endt uddannelse (og har man kunnet gennemføre en uddannelse, har man også
kapacitet til en lang række jobs).

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-07-05 21:48

Anders Vind Ebbesen skrev den 14-07-2005 03:58:

> [...]
> se hvad der forhindrer f.eks. en cand.merc uddannet i at søge job, mens man
> arbejder som ekspedient i Fakta eller lignende efter endt uddannelse.

Fordi det ser sgu sjovt ud på ens CV, at du tager en kandidateksamen for
at få job som ekspedient i Fakta.

Så er der jo et eller andet galt med vedkomende, hvis han ikke kan finde
andet. Ik?

Det er det negative ved at have holdningen, at man ikke er for fin til
noget operationelt arbejde.
Og desværre har læsere af jobansøgninger ikke tilvalgsbrillerne på, når
de læser 300 jobansøgninger til 1 stilling. Snarere fravalg dvs. hvad
kan man gøre for at fravælge så mange ansøgninger som muligt.

> Det er
> vist primært et spørgsmål om at gide fremfor at kunne finde arbejde.

Det snarere et spørgsmål om, at lave nogen aktiviteter som bringer en i
det job man har uddannet sig til.
Og et kasseassistentjob er ikke "skridtet" før en specialiststilling.

> [...]
> efter endt uddannelse (og har man kunnet gennemføre en uddannelse, har man også

Jamen tillykke med, at du har fundet din sti og den tilsyneladende er
uden de store forhindringer. Vær du glad for det. Tænk så dog lige på,
at ikke alle er så heldige.

Hvis du virkelig er så dygtig til at løse samfundets arbejdsløsheds
problem, så burde du jo ikke have problemer i at få et job som en
toneangivende embedsmand i fx beskæftigelsesministeriet.
Du burde jo snildt kunne finde akademikerjob til alle akademikere,
tømrerjob til alle tømrer, kontorassistentjob til alle
kontorassistenter. Osv osv osv.