Straffesag vedr. hæleri + dokumentfalsk
Fra : Anders

Dato : 07-07-05 09:10

Ved at det er muligt at selv vælge advokat (i stedet for en beskikket), men
kan man evt. også have 2-3advokater? Og hvem betaler i tilfælde af at man
bliver frifundet/dømt? Min tanke var bare at advokater jo også kun er
mennesker og mennesker laver fejl/overser ting, så hvis man havde mere end
1, ville jeg mene at man havde et bedre forsvar og var bedre sikret mht.at
de overså vigtige detaljer/vinkler i sagen??

mvh.
den uskyldige

Ps. Skriv gerne om du er jurist, advokat, dommer, anklager eller lign.
sagkyndig, eller om du blot er menig mand?

Pps. Svar kun i gruppe er træt af alle de spam mails

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-07-05 10:24

Den 07-07-05 10.09 skrev Anders følgende:

> Og hvem betaler i tilfælde af at man
> bliver frifundet/dømt?

Retten fastsætter et honorar, bliver det faktiske honerar højere (og det
gør det mange gange, selvom man kun har én advokat), skal man selv
betale forskellen.

> Ps. Skriv gerne om du er jurist, advokat, dommer, anklager eller lign.
> sagkyndig, eller om du blot er menig mand?

Menigmand.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få et flot eller sjovt vandmærke på skærmen.

Fra : Rune Wold

Dato : 07-07-05 11:41

Anders wrote:

[klip]

> den uskyldige

Jo større følge af advokater tiltalte mener at have brug for, desto
mindre uskyldig forekommer han at være.

/Rune Wold

stud.jur

Fra : Anders

Dato : 08-07-05 10:04

virker bare uretfærdigt at anklager/politi osv. har næsten ubegrænsede
tid/resourcer til rådighed, og så har man kun selv begrænset tid + 1advokat
til at fremlægge hele den anden side af sagen. Men sån er der jo så meget
der er

Fra : Rune Wold

Dato : 08-07-05 11:19

Anders wrote:

[klip]

> virker bare uretfærdigt

Derfor er politiet og anklagemyndigheden også underlagt et
objektivitetsprincip i alle dele af efterforskningens-, tiltale-, og
domsprocessen.

P.S. Her kommer et lidt mere juridisk funderet svar på dit oprindelige
spørgsmål:

Som udgangspunkt beskikkes kun offentlige forsvarere. Det tillades dog i
et vist omfang at beskikke en af sigtet valgt forsvarer, jf. f.eks. RPL
§ 733.

Retten kan *undtagelsesvist* beskikke flere forsvarere, jf. RPL § 738,
stk. 1. Men bestemmelsen omtaler kun offentlige forsvarere. Dvs. efter
ordlyden er det alene offentlige forsvarere, der kan beskikkes flere end
én af.

Hvis forsvaren beskikkes eller flere forsvarere beskikkes, så betaler
staten selvfølgelig, i de tilfælde tiltalte frifindes

Hvis du selv vælger flere forsvarer, uden at de beskikkes, så vil du
formentlig alene for dækket udgifter, der svarer til én beskikket
forsvarer, RPL § 1007, stk. 2.

Det kan blive dyrt, bare spørg Kurt Thorsen.

/Rune Wold