udskiftning af hvidevare i lejebolig
Fra : Martin Møller

Dato : 05-07-05 19:48

Jeg bor til leje i en lejlighed. I lejekontrakten står der, at bl.a.
komfuret er udlejers ejendom. Nu er det sådan at jeg gerne vil udskifte det
nuværende komfur med et nyt og bedre keramisk komfur. Det betaler jeg selv
for. Kan jeg bare uden videre gøre det? Det gamle komfur bliver opbevaret
til genindsættelse i tilfælde af fraflytning. Jeg har også installeret
opvaskemaskine med udlejers accept. Vil det være en god ide at udfærdige et
stykke papir, hvorpå der står at jeg for egen regning har anskaffet et nyt
komfur, så udlejer ikke senere kan komme og påstå at det er hans? Eller er
det nok bare at gemme kvitteringen for det nye komfur med mit navn på?

Udlejer er ikke en bolighaj og har kun gode erfaringer med ham, men vil
helst ikke risikerer noget i fremtiden som gør at han stiller sig på
bagbenene.

Martin

Fra : Knud Thomsen

Dato : 05-07-05 20:03

Sp¸rg dog udlejer på forhånd!

Knud

Fra : Rune Wold

Dato : 05-07-05 20:42

Martin Møller wrote:

(klip]

> Kan jeg bare uden videre gøre det?

I det omfang udlejers ejendom ikke beskadiges, og i det omfang
lejekontrakten ikke udtrykkeligt forbyder det, så kan du installere det
nye komfur. Men ifølge lejeloven så bærer du et objektivt ansvar for de
skader, det nye komfur måtte forvolde på ejendommen. Og du hæfter
formentlig objektivt for det gamle komfurs forringelse eller undergang,
der skyldes, at det blev ombyttet.

[klip]

> Eller er det nok bare at gemme kvitteringen for det nye komfur med
> mit navn på?

En kvittering er i realiteten nok, men som andre også har skrevet, så
spørg udlejer på forhånd for en sikkerheds skyld.

/Rune Wold