Rapsolie som brændstof, import af....
Fra : Q

Dato : 02-07-05 18:20

Nu kommer der lige en af de luskede som formentlig hører til her (?):

Jeg pønser på at bygge bilen om til at køre på rapsolie istedet for den
efterhånden halvdyre diesel..

Nu er det bare sådan at vores politikere ikke har gennemskuet den
miljømæssige fidus ved rapsolie som brændstof og dermed har valgt at pålægge
rapsolie til brændstof i køretøjer med en afgift på 278 øre/liter hvilket
tager livet af den økonomiske fidus

I DK koster rapsolie 4.25 + moms pr liter + de 2.78 i afgift dvs. det
koster ca. det samme som diesel på "billigdage"..

Kører jeg derimod til tyskland og tanker rapsolie koster olien godt det
samme, men der skal ikke betales afgift selvom det sælges som brændstof..

Lad og for eksemplets skyld sige at jeg smutter til tyskland og henter 2000
liter rapsolie ( ca. hvad jeg har plads til i varevognen, og eftersom
rapsolie ikke anses som farligt gods er det heller ikke noget problem i
forhold til diesel / fyringsolie )..

Hvordan vil told/skat se på det?... Olien er købt som brændstof til privat
brug ( ikke videresalg )

Hvis dette kan lade sig gøre kan jeg tjene prisen for ombygningen hjem
iløbet af godt et år selvom jeg skal til tyskland efter brændstof..

/peter

Fra : Allan Hansen

Dato : 02-07-05 18:34

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> Nu kommer der lige en af de luskede som formentlig hører til her (?):
>
> Jeg pønser på at bygge bilen om til at køre på rapsolie istedet for den
> efterhånden halvdyre diesel..

Ja såå.

> [...]
> pålægge
> rapsolie til brændstof i køretøjer med en afgift på 278 øre/liter hvilket

Nej politikerne har nok ikke, men hvad med dem der fra Told og Skat.

> [...]
>
> Kører jeg derimod til tyskland og tanker rapsolie koster olien godt det
> samme, men der skal ikke betales afgift selvom det sælges som brændstof..

Nej ikke hvis du vil spise /drikke dig igennem det.

> [...]
> liter rapsolie ( ca. hvad jeg har plads til i varevognen, og eftersom
> rapsolie ikke anses som farligt gods er det heller ikke noget problem i

2000 L jeg kan allerede høre tandhjulene kværne ved Told og Skat.

> Hvordan vil told/skat se på det?... Olien er købt som brændstof til privat
> brug ( ikke videresalg )

Kværner stadig!!!

> Hvis dette kan lade sig gøre kan jeg tjene prisen for ombygningen hjem
> iløbet af godt et år selvom jeg skal til tyskland efter brændstof..

Det kan du sikkert godt, men hvis Told og Skat finder ud af at du har
foretaget en konstruktiv ændring på din motor vil du få en bøde og der vil
blive foretaget et skøn over hvor meget olie du har brugt med efterfølgende
afregning.

Men har du fået godkendt din bil til rapsolie og betalt en afgift for det ,
så vil jeg tro at det kan lade sig gøre medmindre at olien skal være tilsat
et farvestof.

Mvh AJH

Fra : Q

Dato : 02-07-05 18:43

"Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nej ikke hvis du vil spise /drikke dig igennem det.

Øhh... Hvis jeg køber rapsolie i tyskland et sted hvor de tydeligt
annoncerer med at det er til brug som brændstof ( rapsolie til brændstof er
afgiftsfrit i tyskland ) er der vel ikke noget galt med det?

> 2000 L jeg kan allerede høre tandhjulene kværne ved Told og Skat.

Mængden eller ?... Kan da nøjes med 1000 liter ad gangen.. Hvad er
grænsen?... De tyske grænsebutikker sælger fyringsolie tilsyneladende uden
begrænsning for mængder..

> [...]
> foretaget en konstruktiv ændring på din motor vil du få en bøde og der vil
> blive foretaget et skøn over hvor meget olie du har brugt med

Det betragtes ikke som en konstruktiv ændring iflg. SBI..

> [...]
,
> så vil jeg tro at det kan lade sig gøre medmindre at olien skal være

Hele fidusen ved at hente i tyskland er at skidtet ikke er belagt med
afgifter...

Ellers kunne jeg ligesågodt tage chancen og smide et par olietønder i bilen
og fylde dem op med fyringsolie til 4.75/liter i tyskland

/peter

Fra : Henning Wangerin

Dato : 03-07-05 20:19

On Sat, 02 Jul 2005 19:42:57 +0200, Q wrote:

> Ellers kunne jeg ligesågodt tage chancen og smide et par olietønder i
> bilen og fylde dem op med fyringsolie til 4.75/liter i tyskland

Ja for at være kynisk, kan man jo sige at det er ligesom i gamle dage
da der blev smuglet alkohol.
-bliv stoppet og betal 3 gange prisen for den flaske du har med i dag.
Samlet set var stadig billigt, hvis du kun blev stoppet hver tiende
gang

Men du har muligvis et sikkerhedsmæssigt problem, men det er jo en helt
anden sag.

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 03-07-05 20:35

"Henning Wangerin" <news_via_pan+041124@hpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Nope det gider man da ikke mere, du bestiller 1000L bio-olie til dit fyr og
hælder det på bilen.
Køber du derimod det som "bil-brændstof" tillægges en afgift så man havner
på ca diesel prisen.

Ombygning af bilen er ikke det store besvær, lidt pumpe justering og en
opvarmnings-koppe så er den hjemme.
http://www.folkecenter.dk/plant-oil/selvbyg/selvbyg_kursus.htm

Leon

Ønsker jer alle Hobie-vejr og 20+kn - sejl-blyfrit
55.18.728N 11.10.018E
www.hobieco.com/linked_images/nissan_hobietiger.wmv

Fra : Henning Wangerin

Dato : 03-07-05 20:15

On Sat, 02 Jul 2005 19:34:19 +0200, Allan Hansen wrote:

> [...]
> foretaget en konstruktiv ændring på din motor vil du få en bøde og der
> vil blive foretaget et skøn over hvor meget olie du har brugt med

Med hvilken begrundelse?

Så vidt jeg ved (og jeg er ikke mekanikker), er det blot et spørgsmål om
justering af motoren. Jeg mener ikke der skal skiftes noget ud, og dermed
kan det vil heller ikke være et spørgsmål om konstruktiv ændring?

> Men har du fået godkendt din bil til rapsolie og betalt en afgift for det
> , så vil jeg tro at det kan lade sig gøre medmindre at olien skal være
> tilsat et farvestof.

Vil der være nogle problemer i at køre fast til Tyskland for at tanke
rapsolie?

Fra : Allan Hansen

Dato : 03-07-05 22:08

> [...]
> kan det vil heller ikke være et spørgsmål om konstruktiv ændring?

> Vil der være nogle problemer i at køre fast til Tyskland for at tanke

Som Leon skriver så skal der monteres noget udstyr på bilen og den skal
justeres, = konstruktiv ændring, ved omskift til andet brændstof skal du
muligvis i en anden afgiftsklasse (grønafgift).

Om der er problemer i at tanke i Tyskland ved jeg ikke og her tænker jeg kun
på det skattemæssige. Jeg ved at da der kom farvestof i fyringsolien tog
flere til Tyskland for at tanke, dette har Told og Skat gjort meget for at
stoppe, rent juridisk er det ikke tilladt for danske biler at køre på
fyringsolie.

Mvh AJH

Fra : MAndersen

Dato : 02-07-05 22:01

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> [...]
> pålægge
> rapsolie til brændstof i køretøjer med en afgift på 278 øre/liter hvilket

Det har de sikkert gennemskuet. Men, det vil få meget store økonomiske
konsekvenser for statskassen, hvis de ikke får afgifterne ind på diesel,
benzin m.m.
Af samme årsag, må en vindmølle ejer ikke selv bruge den strøm han kan, uden
at skal betale afgift af sin egen strøm.
Det samme gjorde/gør sig gældende ved anvendelse af bioenergi - blot med
modsat fortegn, de kan ikke få støtte, som vindmøller m.m. gør.

MAndersen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-07-05 22:41

In article <42c700a6$0$302$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, MAndersen wrote:

> [...]
> Det samme gjorde/gør sig gældende ved anvendelse af bioenergi - blot med
> modsat fortegn, de kan ikke få støtte, som vindmøller m.m. gør.

Men det vi taler om er ikke selvindvundet energi. Det er brændstof købt
i et andet EU land, og momset, beskattet og afgiftbelagt som dette land
nu ønsker, ligesom den fyringsolie danskerne henter dernede.

Hvis man kan hente fyringsolie, så er der vel heller ikke noget galt med
at hente andet brændstof.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 03-07-05 07:17

> In article <42c700a6$0$302$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, MAndersen
> wrote:
klip

> Hvis man kan hente fyringsolie, så er der vel heller ikke noget galt med
> at hente andet brændstof.

Uden at kende reglerne, så er det ikke tilladt at hente fyringsolie i ret
store mængder i Tyskland. Kender et par stykker der har fået ret store bøder
+ afgiftsbetaling for at hente 200 liter i tromler.
Hilsen Matthias

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-07-05 09:17

In article <42c782ef$0$285$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Matthias H Matthiessen wrote:

> [...]
> store mængder i Tyskland. Kender et par stykker der har fået ret store bøder
> + afgiftsbetaling for at hente 200 liter i tromler.

Det er fordi det er farligt gods. Der er nogle der låner en speciel
godkendt vogn til formålet og gør det.

Jeg tvivler på de fik lov til at betale afgift.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 03-07-05 16:04

> Det er fordi det er farligt gods. Der er nogle der låner en speciel
> godkendt vogn til formålet og gør det.
>
> Jeg tvivler på de fik lov til at betale afgift.

Så læs venligst denne afgørelse:
http://www.erhverv.toldskat.dk//ToldSkat.aspx?oID=166270&vID=0&search=fyringsolie

Hilsen Matthias

Fra : Carsten Holck

Dato : 05-07-05 22:26

Povl H. Pedersen said the following on 03-07-2005 10:16:

> Det er fordi det er farligt gods. Der er nogle der låner en speciel
> godkendt vogn til formålet og gør det.

Og så skal de lige have de rigtige stempler på kørekortet til at køre
med farligt gods.

/carsten

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-07-05 22:53

KLIP<<

> Og så skal de lige have de rigtige stempler på kørekortet til at køre
> med farligt gods.
>
> /carsten

Nu er det ikke kørekortet der skal stemples, men et ADR-certifikat du skal
have.

Farlig gods (ADR) reglerne træder først i kraft når køretøjets/ vogntogets
samlede totalvægt er over 3500 kg.

Dog er der også krav om tilladelse til transport af ADR kl 1 (sprængstoffer)
og for radioaktive stoffer i biler under 3500 kg.

Private må uden certifikat med bringe 5 kg (brutto) fyrværkeri / 10l benzin
/
50l diesel / 13 kg fordråbende ikke-giftige gasser / 20l komprimerede
ikke-brandfarlige gasser / 5l oxygen + 5l acetylen.

Mvh AJH

Fra : Spangkuk

Dato : 03-07-05 11:53

"Q" <Q@Q.Q> skrev

> Hvis dette kan lade sig gøre kan jeg tjene prisen for ombygningen hjem
> iløbet af godt et år selvom jeg skal til tyskland efter brændstof..

Hvorfor Tyskland...

http://www.bio-olie.com/rammer/fyringsolie.htm

Spang

Fra : Grunt

Dato : 03-07-05 13:54

On Sun, 3 Jul 2005 12:52:46 +0200, "Spangkuk" <øæøæååæøæ@æøæåæø.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>"Q" <Q@Q.Q> skrev

>Hvorfor Tyskland...
>
>http://www.bio-olie.com/rammer/fyringsolie.htm
>
>Spang

Hvorfor juragruppen ?

Fra : Spangkuk

Dato : 03-07-05 15:51

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev

> Hvorfor juragruppen ?

Fordi det indtil jeg fandt indlægget interessant, begyndte at søge
nettet for alternativer og leverede mit resultat, var et spørgsmål
om afgiftregler o.lign.

Enig ?

Spang

Fra : Grunt

Dato : 03-07-05 17:31

On Sun, 3 Jul 2005 16:51:23 +0200, "Spangkuk" <øæøæååæøæ@æøæåæø.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev

>Fordi det indtil jeg fandt indlægget interessant, begyndte at søge
>nettet for alternativer og leverede mit resultat, var et spørgsmål
>om afgiftregler o.lign.

Hvor står det ?

>Enig ?

Nej.

Fra : Q

Dato : 04-07-05 12:14

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> Nu kommer der lige en af de luskede som formentlig hører til her (?):
>
> Jeg pønser på at bygge bilen om til at køre på rapsolie istedet for den
> efterhånden halvdyre diesel..

Jeg har lige snakket med en venlig medarbejder fra Told/Skat, som åbenbart
kunne grave lidt dybere i reglerne end jeg var i stand til:

Iflg. en ny version af rejsegodsbekendtgørelsen omkring biologisk brændstof
skal der betales afgift på alt rapsolie udover det jeg har i tanken +
reservedunken.. Afgiften udgør pt. 248.5 øre / liter, så fidusen er der
stadig i kraft af at rapsolien er billigere end diesel i sig selv, men det
gør bare at ombygningen ikke er rentabel for mit vedkommende

/peter