Plejehjem og andelsbolig
Fra : Ukendt

Dato : 02-07-05 13:03

Hej

I forbindelse med at en vens mormor skal flytte på plejehjem fra sin andelsbolig
i nær fremtid, er der opstået en situation han gerne ville have en mening om.

Andelsboligforeningen er som de fleste og kører med det normale regelsæt. I
forbindelse med flytningen til plejehjem, er det kommet min ven for øre, at
boligforeningen inden for det nærmeste halve år skal have revurderet ejendommen
med henblik på regulereringen af andelskronen. Det kom frem at forventningen var
at prisen på andelen ville stige omkring 45%, hvilket min ven jo gerne ville
have kom mormoren tilgode.

Kan man fremleje sin lejlighed efter boligforeningens reglerne, selvom man bor
på plejehjem ?

Og kan man bo på plejehjem samtidigt med man har en andelsbolig ?

Boligen og plejehjemmet ligger begge i København.

VH Martin Østerberg

Fra : Politico

Dato : 02-07-05 14:19

<Martin Østerberg> wrote in message

> Kan man fremleje sin lejlighed efter boligforeningens reglerne, selvom man
bor
> på plejehjem ?

Det kommer an på andelsboligforeningens vedtægter. Normalt kræver fremleje,
at fraværet fra boligen er midlertidigt. Det vil sige, at man på tidspunktet
for fremlejens begyndelse, skal have til hensigt at vende tilbage til
boligen. Der er også ofte nogle bestemte krav til årsagen til det
midlertidige fravær.

Både boligstyrelsens gamle normalvedtægt og ABF's standardvedtægter
indeholder kravet om midlertidighed, så de fleste andelsboligforeningers
vedtægter indeholder sikkert tilsvarende regler.

> Og kan man bo på plejehjem samtidigt med man har en andelsbolig ?
>
> Boligen og plejehjemmet ligger begge i København.

Lov om midlertidig regulering af boligforholdene:

§ 47. Uden kommunalbestyrelsens samtykke er det ikke tilladt personer, der
hører til samme husstand, at benytte mere end en bolig i samme kommune.
Københavns kommune, Frederiksberg kommune og kommunerne i Københavns,
Roskilde og Frederiksborg amter betragtes i denne henseende som en kommune.
[...]

§ 48. Bliver en bolig, der hidtil har været benyttet helt eller delvis til
helårsbeboelse, ledig, skal ejeren sørge for, at den fortsat benyttes til
beboelse. En bolig anses for ledig, når den ikke er udlejet til eller ikke
benyttes til beboelse.
[...]

Så hvis det ifølge andelsboligforeningens vedtægter er tilladt at udleje sin
bolig uden at ens fravær er midlertidigt, så kan hun godt bo på plejehjem
samtidigt med at hun har en andelsbolig. Kommunen kan dog muligvis have
nogle regler om det.

/ Politico

Fra : alexbo

Dato : 02-07-05 17:29

<Martin Østerberg> skrev

> Det kom frem at forventningen var
> at prisen på andelen ville stige omkring 45%, hvilket min ven jo gerne
> ville
> have kom mormoren tilgode.

Der kan være en mulighed for at sælge andelen til den kommende andelskrone.
D.v.s. at man aftaler med køber at købsprisen efterreguleres hvis
andelskronen ændres inden for en fastsat periode.
Man deler stigningen op i den tid sælger har ejet og den tid køber har ejet
andelen, siden sidste ændring.
Evt. med et loft for efterreguleringen, så køber ikke handler helt i blinde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-07-05 18:24

alexbo skrev den 02-07-2005 18:29:
> [...]
> andelen, siden sidste ændring.
> Evt. med et loft for efterreguleringen, så køber ikke handler helt i blinde.

Vær venlig at henvise til en relevant paragraf!

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : alexbo

Dato : 03-07-05 20:00

"Carsten Riis" skrev i

> Vær venlig at henvise til en relevant paragraf!

Angående hvad?

Eftersom jeg mener det er tilladt kan jeg næppe forventes at kunne en
paragraf der viser det er forbudt.
Hvis du mener en sådan aftale er forbudt, ville det være en ide at henvise
til en paragraf.

Selv om det ikke i sig selv fortæller om lovligheden, har jeg set en sådan
aftale.
Der var ganske vist ikke noget loft, det er min egen opfindelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 04-07-05 17:50

On Sun, 3 Jul 2005 21:00:18 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>paragraf der viser det er forbudt.
>Hvis du mener en sådan aftale er forbudt, ville det være en ide at henvise

Andelsboligloven, boligen sælges til en max-værdi af andelskronen +
eventuelle forbedringer.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : alexbo

Dato : 04-07-05 20:34

"Henning" skrev

> Andelsboligloven, boligen sælges til en max-værdi af andelskronen +
> eventuelle forbedringer.

Hvis det er nedenstående § du mener, så er andelskronen ikke nævnt, derimod
værdien af andelen.
Hvis det er en anden § du hentyder til, ville du så ikke være så venlig at
skrive det, så jeg ikke behøver gætte på hvad du mener.

§ 5. Ved overdragelse af en andel i en andelsboligforening, hvor der til
andelen er knyttet retten til en bolig, må prisen ikke overstige, hvad
værdien af andelen i foreningens formue, forbedringer i lejligheden og dens
vedligeholdelsesstand med rimelighed kan betinge.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 05-07-05 18:00

On Mon, 4 Jul 2005 21:34:16 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"Henning" skrev

>Hvis det er nedenstående § du mener, så er andelskronen ikke nævnt, derimod
>værdien af andelen.

"værdien af andelen i foreningens formue" er det samme som
andelskronen.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Henning

Dato : 05-07-05 18:04

On Sat, 02 Jul 2005 14:03:01 +0200, Martin Østerberg <> wrote:
> [...]
>at prisen på andelen ville stige omkring 45%, hvilket min ven jo gerne ville

Hvad nu hvis...
Du lokker din mormor til at "investere" et års husleje - måske kommer
vurderingen om et halvt år, sandsynligvis vedtages den først til den
ordinære generalforsamling til næste forår.
Hvad nu hvis, meget sandsynligt, at bestyrelsen beslutter/foreslår at
hensætte en stor del af værdistigningen til kommende
vedligeholdsarbejder på huset, frem for at dele friværdien ud til
andelshaverne.
Dermed hænger din mormor på et års husleje, hun ikke kan få
boligstøtte til, samtidig med hun er blevet beskattet af en eventuel
lejeindtægt, og i den sidste ende er stigningen måske mindre end det
har kostet hende. Hvem bliver så sorteper - det gør du!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-05 00:47

On Tue, 05 Jul 2005 19:04:21 +0200 skrev Henning <nomail@all.invalid> .

> [...]
>lejeindtægt, og i den sidste ende er stigningen måske mindre end det
>har kostet hende. Hvem bliver så sorteper - det gør du!

Rolig nu, jeg er 48 og lagde min mormor i graven for over 20 år siden,
spørgsmålet var fra en ven der ikke rigtigt har fundet usenets velsignelser. Jeg
har absolut intet at gøre med den aktuelle sag udover at være budbringer.

Jeg skal forøvrigt hilse og takke for de svar der er kommet, min ven er ikke
bedre stillet end før, men på et mere oplyst niveau...

VH Martin Østerberg