Ang. faktura og mangelfuld arbejde:
Fra : dsh

Dato : 01-07-05 06:17

Hej alle,

Jeg har haft en anlægsgartner til at lægge nogle (relativt mange)
belægningssten i min have og rundt om mit hus. Jeg har nu modtaget en
regning, - hvor jeg i øvrigt opdager at tilbuddet, var uden moms (må man
godt det til privatpersoner?) - men mener ikke at arbejdet udført efter
min forklaring, samt at der er nogle ting, der bør rettes op på. På
regningen har jeg 14 dage til betaling før der løber 2% (over 1000
kroner) renter på per måned. Kan jeg sige til ham at jeg ikke betaler
før det er i orden, og kan han så i øvrigt bare smække renter på, hvis
jeg ikke betaler.

Hvis det har nogen betydning; Bedte jeg om en plantegning, så vi var
enige, men det mente han ikke var nødvendigt, så der er kun en mindre
skitse jeg tegnede før arbejdet begyndte.

På forhånd tak,

Daniel

--
Daniel Henriksen
dsh [at] vip.cybercity.dk

Soccer Games Homepage:
http://sgh.soccergaming.com

Fra : ha

Dato : 01-07-05 09:21

dsh wrote:
> [...]
> belægningssten i min have og rundt om mit hus. Jeg har nu modtaget en
> regning, - hvor jeg i øvrigt opdager at tilbuddet, var uden moms (må

Hvis det af tilbudet tydeligt fremgår at prisen er *excl. moms* så burde du
jo have set det. Det havde selvfølgelig været bedre hvis anlægsgartneren
havde skrevet de par ekstra beløbslinier på tilbudet, så du selv slap for at
beregne momsen.

- men mener ikke at arbejdet udført
> efter min forklaring,

Hvorfor gjorde du så ikke opmærksom på det efterhånden som arbejdet
skred frem ? Var det et større arbejde, havde du jo mulighed for at gribe
ind medens arbejdet blev udført.

> samt at der er nogle ting, der bør rettes op

Det meddeler du bare til ham. Fejl og mangler skal han selvf. rette.

> på. På regningen har jeg 14 dage til betaling før der løber 2% (over
> 1000 kroner) renter på per måned. Kan jeg sige til ham at jeg ikke
> betaler før det er i orden,

Hvilke betalingsbetingelser er aftalt ?
Almindeligvis har man ret til at tilbageholde et beløb der svarer til
hvad koster at udbedre fejlen/manglen

og kan han så i øvrigt bare smække renter
> på, hvis jeg ikke betaler.

Ja.

> Hvis det har nogen betydning; Bedte jeg om en plantegning, så vi var
> enige, men det mente han ikke var nødvendigt, så der er kun en mindre
> skitse jeg tegnede før arbejdet begyndte.

Du har jo åbenbart accepteret at arbejdet blev udført *uden* tegning, så
der tror jeg desværre ikke du kan hente noget.

Prøv at tage en fornuftig snak med anlægsgartneren, - hvis ellers det er
et ordentligt firma du har entreret med, så finder I sikkert en løsning I
kan blive enige om. Det vil være meget uklogt af dig ikke at betale for
det arbejde der er iorden, for så har du ligesom selv fremprovokeret
*en sag*.

/ha

Fra : dsh

Dato : 01-07-05 09:56

> Hvorfor gjorde du så ikke opmærksom på det efterhånden som arbejdet
> skred frem ? Var det et større arbejde, havde du jo mulighed for at gribe
> ind medens arbejdet blev udført.

Det gjorde jeg også, - der er bare ikke gjort noget ved det.

> Det meddeler du bare til ham. Fejl og mangler skal han selvf. rette.

Skæve/løse sten, som jeg først har opdaget nu, men selvom jeg siger det
til ham ved jeg jo ikke hvornår der vil blive gjort noget ved det.

> [...]
> hvad koster at udbedre fejlen/manglen
>
> og kan han så i øvrigt bare smække renter

Hvilket jo så vil betyde at han kan trække tiden ud til han kan lade sig
pensionere af de renter der er løbet på beløbet ... ? =)

> Du har jo åbenbart accepteret at arbejdet blev udført *uden* tegning, så
> der tror jeg desværre ikke du kan hente noget.

Ja, jeg er så naiv at jeg stoler på folk; Burde være klogere ...

> [...]
> kan blive enige om. Det vil være meget uklogt af dig ikke at betale for
> det arbejde der er iorden, for så har du ligesom selv fremprovokeret

Selvfølgelig. Jeg vil heller ikke male fanden på væggen, bare ruste mig
til samtalen, i så fald at den skulle tage en uheldig vending.

Tak for dine svar,

Daniel

--
Daniel Henriksen
dsh [at] vip.cybercity.dk

Soccer Games Homepage:
http://sgh.soccergaming.com

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-07-05 10:11

"dsh" <dsh@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket jo så vil betyde at han kan trække tiden ud til han kan lade sig
> pensionere af de renter der er løbet på beløbet ... ? =)

Skriv ham et brev, hvori du anfører de mangler, du mener der er.
Prissæt manglerne på en rimelig måde (evt. ved et bud fra en anden gartner)
Skriv at du tilbageholder dette beløb, indtil manglerne er udført.
Betal resten.

Skulle han derefter fastholde den fulde betaling, og kræve renter for den
manglende del kan du i første omgang undlade at betale renterne.
Det vil så være op til ham, at føre sagen til domstolene, for at få
indkrævet pengene.
Da du skriftligt har anført hvorfor pengene er tilbageholdt (og beløbet er
rimeligt) vil du stå ganske godt i en sag.

Han kan ikke umiddelbart sende betalingen til inkasso, når beløbet er
omstridt.

Det kan være, at han har en anden opfattelse af, hvad et rimeligt beløb for
manglerne er.
Det må så være op til en forhandling. Her er det godt at have præcise
argumenter på hånden, som feks. et bud fra en anden gartner, eller en
udregning på arbejdets omfang ifht. det samlede arbejde.

Irriterende sag, og det kan komme til at tage noget tid at arbejde med.
Men hvis du vil sikre dig fremover, så er det nu, der skal noget præcist og
skriftligt på bordet.

/Per

Fra : dsh

Dato : 01-07-05 10:51

> [...]
> Men hvis du vil sikre dig fremover, så er det nu, der skal noget præcist og

Ok, tak.
Jeg vil først tage mig en snak med ham og håbe på fornuft fra gartnerens
side, - forhåbentlig ender det ikke i problemer.

Daniel

--
Daniel Henriksen
dsh [at] vip.cybercity.dk

Soccer Games Homepage:
http://sgh.soccergaming.com

Fra : Ulrik Guldb?k

Dato : 01-07-05 13:28

dsh <dsh@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<vl4xe.30192$b01.21438@fe07.usenetserver.com>...
> [...]
> kroner) renter på per måned. Kan jeg sige til ham at jeg ikke betaler
> før det er i orden, og kan han så i øvrigt bare smække renter på, hvis

Renterne kommer an på, hvad der er aftalt. Det fremgår af dit
spørgsmål at det forgår i din have og i dit hus. Jeg går derfor ud
fra, at du handler som forbruger (altså at det ikke vedrører din
erhvervsejendom).

Rentelovens §5, 1. pkt.:
"Renten efter forfaldsdagen fastsættes til en årlig rente, der svarer
til den fastsatte referencesats med et tillæg på 7 pct."

Denne bestemmelse kan fraviges ved aftale. Der kan aftales en lavere
eller en
højere rente. Men ikke i forbrugeraftaler.

Rentelovens §7:
"§5 kan ikke fraviges til skade for en skyldner ved aftale, som en
erhvervsdrivende indgår som led i sit erhverv, når skyldneren
hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Den erhvervsdrivende har
bevisbyrden for, at en aftale, han har indgået, ikke er omfattet af 1.
pkt."

Disse renter har han krav på af det rigtige beløb fra den aftale
forfaldsdato. Hvis en sådan ikke er aftalt er betalingsbetingelserne
30 dage.

Man må gerne afgive tilbud eksl. moms. Det beror på kutymer, om det er
sædvanligt. Det sikreste er at anføre, at der er tale om en
tilbudspris eksl. moms. I forbrugerforhold er der ingen kutyme for at
opgive priser uden moms.

Så du vil formentligt ikke være forpligtet til at acceptere en
forhøjelse af den aftale pris begrundet i, at den oprindelige pris var
eksl. moms.

Se evt. også denne afgørelse:
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/aeldre-afg/jb97/afgoerelser-fra-forbrugerklagenaevnet/1/#3

Den er kort og klar. Der er oplyst en pris. Der er ikke oplyst, at
prisen er eksl. moms. Forbrugeren vinder.

Ulrik Guldbæk