Forsikrings regler.. Bil Venstre sving
Fra : Ingelsen

Dato : 29-06-05 14:27

Har et spørgsmål.

Hvis man kommer kørende ud af en landevej og bremser ned, holder stille og
blinker til venstre (Fordi man skal ned af en lille indkørsel modsatte side
af vejen, så snart der bliver frit)

Så kører en bil op i en bagfra
(vedkommende har nok ikke set man holdt stille og skulle til venstre)

Hvem har skylden?

Hilsen Jan

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 29-06-05 14:30

Ingelsen wrote:
> [...]
> af vejen, så snart der bliver frit)
>
> Så kører en bil op i en bagfra
> (vedkommende har nok ikke set man holdt stille og skulle til venstre)

Du kan starte med at kikke på reglerne for venstresving
Hvis der ikke er plads så skal du faktisk holde ind til højre og give
plads for bagvedkørende før du kan svinge til venstre (når der er
fri bane fra begge sider)

- Peter

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-06-05 14:58

peter.aghl@gmail.com wrote:

> [...]
> Hvis der ikke er plads så skal du faktisk holde ind til højre og give
> plads for bagvedkørende før du kan svinge til venstre (når der er

Det gør næppe den store forskel. I den slags forsikringsspørgsmål er det et
klart udgangspunkt, at bagvedkørendes forsikring dækker påkørsler. Det må
være en skærpende omstændighed, at forreste bil holdt stille.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : anders majland

Dato : 29-06-05 16:46

> Det gør næppe den store forskel. I den slags forsikringsspørgsmål er det
> et klart udgangspunkt, at bagvedkørendes forsikring dækker påkørsler. Det
> må være en skærpende omstændighed, at forreste bil holdt stille.

Uden at have reglerne lige her så er den alligevel lidt mere speget. Der har
været nogle afgørelser hvor en venstresvingende har fået skylden efter at
være blevet ramt af en overhalende (altså bagfrakommende).

Så Jan - det vigtige i forhold til forsikringen er helt sikkert hvorvidt du
holdt stille da du blev ramt eller var igang med et venstresving .....

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 29-06-05 22:49

meddelelse news:42c2c329$1$18646$14726298@news.sunsite.dk...

> Uden at have reglerne lige her så er den alligevel lidt mere speget. Der
> har været nogle afgørelser hvor en venstresvingende har fået skylden efter
> at være blevet ramt af en overhalende (altså bagfrakommende).

I de sager hvor det er den venstresvingende som har fået skylden, er det
fordi de har påbegyndt svinget uden at orientere sig bagud i deres venstre
side (og dermed spottet overhalende). Og jeg mener også at deres (den
venstresvingende) blinklys ikke skal være aktiviteret, for at de får 100 %
skyld.

> Så Jan - det vigtige i forhold til forsikringen er helt sikkert hvorvidt
> du holdt stille da du blev ramt eller var igang med et venstresving .....

I denne her tråd, står der at den påkørte holdt stille og tilmed blinkede
til venstre på en landevej, altså er det bagvedkørende som har skylden.

Mvh

Emil

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 01-07-05 00:19

> [...]
>
> Så kører en bil op i en bagfra
> (vedkommende har nok ikke set man holdt stille og skulle til venstre)

Har selv været i en ligende ulykke, jeg skulle til venstre men så en der
overhalede, var på vej mod billund i ferie trafikken, så jeg bremser helt op
MEN, dem bagved(heldigvis ikke mig) ender i et harmonikasammenstød, hvor
hverken jeg eller den overhalende bil er impliceret.

Så hold afstand derude.........

vh
jeppe