Gerningsmand anonym
Fra : Jens

Dato : 28-06-05 15:40

Efter et nyligt indbrud har jeg fået en kvittering for anmeldelse fra
politiet. Af kvitteringen fremgår:

"Hvis politiets efterforskning fører til, at en gerningsmand bliver dømt
eller frifundet, vil De blive underrettet, når der er truffet en
afgørelse i sagen."

Videre hedder det:

"Hvis De har fremsat erstatningskrav i sagen, vil De tillige blive
indkaldt til retsmødet."

Belært af et tidligere indbrud véd jeg, at politiet ikke ved ovennævnte
underretning om en evt. afgørelse oplyser identiteten på gerningsmanden,
uanset om pågældende dømmes eller frikendes. Muligheden for at få at
vide, hvem der er brudt ind i ens hjem, består således i at være til
stede ved retsmødet.

Jeg har erfaret, at visse krav overtages af forsikringsselskabet i
forbindelse med udbetaling af erstatning for det mistede indbo og evt.
bygningsskade. Hvilke erstatningskrav kan man forestille sig derudover
at rejse i sagen, således at jeg indkaldes til retsmødet?
--

Jens F

Fra : Rune Wold

Dato : 28-06-05 16:17

Jens wrote:

[klip]

> Hvilke erstatningskrav kan man forestille sig derudover at rejse i
> sagen, således at jeg indkaldes til retsmødet?

Hvis det er fordi du ønsker at være tilstede ved retsmødet, så kan du
bare møde op. Retsmødet er som udgangspunkt offentligt. Din ret til at
være tilstede ved retsmødet er ikke afhængigt af, om forsikrings-
selskabet overtager visse erstatningskrav. Iøvrigt har du vel en
selvrisiko. Dette beløb må du selv kræve erstattet, da
forsikringsselskabet ikke overtager denne del af kravet.

/Rune Wold

Fra : Jens

Dato : 28-06-05 17:49

Rune Wold <uu@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> selvrisiko. Dette beløb må du selv kræve erstattet, da
> forsikringsselskabet ikke overtager denne del af kravet.

Tak for tippet. Jeg skal lige checke om jeg har en selvrisiko, der kan
blive aktuel.

Det er mig bekendt, at retsmødet som udgangspunkt er offentligt. Mit
problem i den sammenhæng er, at politiet i en tilsvarende tidligere sag
ikke ville oplyse mig, hvilken sag jeg skulle møde op og overvære.
Retslisten kan ikke bruges til meget, når man ikke ved, hvem "ens" sag
er rejst mod
--

Jens F

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-06-05 11:11

"Jens" skrev 28/06/05 18:49:

> [...]
> ikke ville oplyse mig, hvilken sag jeg skulle møde op og overvære.
> Retslisten kan ikke bruges til meget, når man ikke ved, hvem "ens" sag

Et andet tip: I nogle (alle?) retskredse fremgår politiets journalnummer
også af retslisten ved straffesager. (I hvert fald her i Århus, se fx
http://www.domstol.dk/?id=21150 ).

Fremgår det ikke af noget af din korrespondance med politiet?

--
/kristian

Fra : Jens

Dato : 29-06-05 17:41

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> [...]
> http://www.domstol.dk/?id=21150 ).
>
> Fremgår det ikke af noget af din korrespondance med politiet?

Den oplevelse, jeg referede til, hvor jeg ikke kunne etablere en
forbindelse mellem politiets og rettens journalnumre er 9 år gammel.
Min - fejlagtige - antagelse var, at intet havde forandret sig i
mellemtiden. (Av - mine ører brænder )

Politiets journalnr. har jeg jo fra kvitteringen for anmeldelsen.

Tak for at Du bragte mig på omgangshøjde.
--

Jens F

Fra : Jens

Dato : 30-06-05 09:41

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
> mellemtiden. (Av - mine ører brænder )
>
> Politiets journalnr. har jeg jo fra kvitteringen for anmeldelsen.
>
> Tak for at Du bragte mig på omgangshøjde.

En lille eftertanke: Når indbrudstyve undtagelsvis bliver fanget og
retsforfulgt sker der vel ofte at sagen "skæres til", således at kun de
mest oplagte forhold bliver behandlet. Dahver anmeldelse har sit eget
journalnummer hos politiet, kan ikke alle anmeldere påregne at se
"deres" nummer på retslisten.
--

Jens F