Naboens høje træer generer.
Fra : Erling Simonsen

Dato : 26-06-05 11:48

Hej gruppe.
Jeg har det problem at min nabos høje birketræer er begyndt med at genere
modtagelse af signaler til min parabol.
Jeg har kunnet modage signaler uden problemer siden 1997, men nu
er træerne (2-3 stk.) efterhånden blevet så høje (ca. 15 m.), at de
generer signalet.
Efter aftale med naboen kappede jeg noget af toppen af træerne af for
ca. 3 år siden.
Nu er den gal igen. Jeg henvendte mig sidste sommer til naboen om
problemet, men gik med til at vi lige ventede indtil bladene var faldet
af træerne - så ville han sørge for at kappe noget af træerne igen.
Der skete imidlertid intet, så nu er den gal igen, nu hvor der er
blade på træerne. Har lige henvendt mig til ham idag, men han er
ikke så glad for at kravle op. Det er jeg heller ikke, da jeg ikke er
ung mere.
Kan jeg forlange, at han får gjort noget ved det?
Hvis han ikke gør noget, kan jeg henvende mig til kommunen for at få hjælp?

mvh
Erling S.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 26-06-05 13:08

Så længe træerne står på naboens egen grund, kan du (heldigvis) ikke
gøre noget - kun tale for din syge moster og gode hensigter med manden
direkte.
Jeg synes personligt det er synd at fælde store flotte træer - og ikke
mindst, hvis den reelle årsag er noget så banalt som modtagelsen af
TV - slut dig dog til kabelTV!

Knud

Fra : Erling Simonsen

Dato : 26-06-05 14:06

Knud Thomsen skrev:
> [...]
> Jeg synes personligt det er synd at fælde store flotte træer - og ikke
> mindst, hvis den reelle årsag er noget så banalt som modtagelsen af

Kan desværre ikke få kabel-tv, der det ikke findes i området.
Og der er ikke andre muligheder for at modtage DR2
/Erling.

Fra : Holst

Dato : 26-06-05 14:37

Knud Thomsen wrote:

> [...]
> Jeg synes personligt det er synd at fælde store flotte træer - og ikke
> mindst, hvis den reelle årsag er noget så banalt som modtagelsen af

Jeg kan kun være enig, selvom jeg ville anbefale at købe et par gode
bøger i stedet, men lad det ligge.

Man kan jo altid betale sig fra det. Spørg naboen hvad han skal have i
kolde kontanter for at fælde træerne. Alt kan købes, også træfældning:
både ejerens villighed til at lade dem fælde og en mand til at komme ud
og forestå fældningen.

Men ellers har du vist ikke så mange andre muligheder, medmindre han kan
overtales til at gøre det gratis

Alternativt til det kan du flytte din parabol, enten vertikalt eller
horisontalt. Få sat den fat øverst på en ti meter høj pæl eller lignende.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-06-05 14:54

"Holst" skrev 26/06/05 15:37:

> Alternativt til det kan du flytte din parabol, enten vertikalt eller
> horisontalt. Få sat den fat øverst på en ti meter høj pæl eller lignende

Et helt tredje alternativ var, om du foreslog naboen, at i kunne dele din
parabol. Så kan du sætte den op på hans grund og trække et kabel over til
dig selv. I skal så nok have hver jeres dekoder.

Som et lille kuriosum kan det nævnes, at den signalspredning der herved sker
er ophavsretlig relevant, men er fuldt tilladt (uden betaling af vederlag)
såfremt kabelanlægget ikke omfatter mere end 2 tilslutninger (altså de to
husstande), jf. ophavsretslovens § 35 stk. 2. (Så blev svaret også lidt
juridisk...)

--
/kristian

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 26-06-05 16:46

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BEE48010.18EB0%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> [...]
> såfremt kabelanlægget ikke omfatter mere end 2 tilslutninger (altså de to
> husstande), jf. ophavsretslovens § 35 stk. 2. (Så blev svaret også lidt

og hvad så hvis man modtager kabel TV må man også dele det med naboen??

Peter

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-06-05 16:58

"Peter K. Nielsen" skrev 26/06/05 17:45:

> og hvad så hvis man modtager kabel TV må man også dele det med naboen??

Det fremgår ganske givet af leveringsbetingelser, at det ikke er tilladt.

Hvad angår ophavsretslovens § 35 stk. 2, så gælder den kun signaler, der
sendes trådløst.

--
/kristian

Fra : Grunt

Dato : 26-06-05 17:03

in dk.videnskab.jura

Dekoder til DR 2 ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-06-05 17:54

Grunt formulated the question :

> Dekoder til DR 2 ?

Nok nærmere en dekoder boks til parabolsignalet så TV'et fatter hvad
den skal vise :)

Fra : Erling Simonsen

Dato : 26-06-05 21:16

Holst skrev:

> [...]
> kolde kontanter for at fælde træerne. Alt kan købes, også træfældning:
> både ejerens villighed til at lade dem fælde og en mand til at komme ud

Nu har det jo ALDRIG været på tale at fælde dem. Det ville jeg selv
synes var synd og har heller ikke skrevet det i mit indlæg.
Det eneste det drejer sig om, er at kappe en enkelt gren hist og her
i toppen - en længde på ca. 2 meter. Det vil jo ikke ødelægge træet,
og naboen kan ikke selv se nogen ændring på hans træer.
/Erling.

Fra : Grunt

Dato : 26-06-05 13:52

On Sun, 26 Jun 2005 12:47:53 +0200, Erling Simonsen <erling.nos@gmail.com>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>Kan jeg forlange, at han får gjort noget ved det?

Nej.

>Hvis han ikke gør noget, kan jeg henvende mig til kommunen for at få hjælp?

Til hvad ? Knægte naboen ejendomsret ? Måske er der tinglyst en maksimalhøjde på
træer ?

>mvh
>Erling S.

Er der ikke noget du har misforstået ? Et træ vokser, det gør en parabol ikke.
Et træ har slået rod og bliver hvor det er, en parabol har ikke rødder og kan
flyttes. Er du blevet for gammel til at flytte din parabol til en bedre (træfri
?) plads enten vertikalt eller horientalt ?

Fra : Erling Simonsen

Dato : 26-06-05 14:11

Grunt skrev:
> [...]
> flyttes. Er du blevet for gammel til at flytte din parabol til en bedre (træfri
> ?) plads enten vertikalt eller horientalt ?

Nej. Desværre har naboen en bræmme af træer, der gør, at lige meget
hvor jeg flytter min parabol, så er der bare lukket.
Men det er jo nok bare uheldigt for mig, da alle de andre naboer i
rækkehusene på gaden har muligheden for at modtage med deres parabol.
Jeg er desværre den sidste i rækken op mod træerne.
Jeg er ikke så glad mere for at klatre i træer mere (64). Naboen er kun
halvt så gammel.
Du kan se træerne i dk.binaer
/Erling.

Fra : Steen F.

Dato : 26-06-05 15:04

Erling Simonsen wrote:
> Du kan se træerne i dk.binaer

Hold da kæft! Det er jo en hel "mur" af træer din nabo har! Jeg ville også
være irriteret over SÅ høje træer lige op til min grund. Det svarer jo
næsten til at bygge en 20 meter høj væg i mursten... ok, træerne er nok
pænere end mursten men alligevel. Jeg forstår dig godt, Erling.

MVH Steen

Fra : Erling Simonsen

Dato : 26-06-05 15:20

Steen F. skrev:

> [...]
> næsten til at bygge en 20 meter høj væg i mursten... ok, træerne er nok
> pænere end mursten men alligevel. Jeg forstår dig godt, Erling.

Ja, det er faktisk en hel mur jeg har.
Min lille grund er ca. 450 kvm. - og jeg er så langt væk med min parabol
som jeg kan komme, idet den sidder på den terrassemur, der er mellem mig
og naboen på den anden side. Jeg har ca. 20 meter til træerne.
Desuden har jeg det meste af haven "dejlig" skyggefuldt, når vi kommer
omkring middagstid og en 3-4 timer frem.
Naboen har en kæmpegrund på mere end 2000 kvm - tror jeg nok.
Han kan ikke engang se de træer der generer mig - fra sit hus.
/Erling.

Fra : alexbo

Dato : 26-06-05 16:11

"Erling Simonsen" skrev i

> Ja, det er faktisk en hel mur jeg har.

For mig ser det ud som de opfylder betingelserne i hegnsloven, og så kan du
forlange dem beskåret.

http://www.hegnsyn.dk/

Træer kan som udgangspunkt ikke komme ind under reglerne for hegn.
Træer kan dog i specielle tilfælde betragtes som hegn. Det kræver, at de
står på en række og maksimalt 1,75 m fra skellet og at rækken af træer udgør
en væsentlig del af skellets længde. Det er hegnssynet, der afgør om en
række træer kan betragtes som et hegn og komme ind under reglerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 16:59

On Sun, 26 Jun 2005 16:19:55 +0200 skrev Erling Simonsen <erling.nos@gmail.com>
..

> [...]
>Naboen har en kæmpegrund på mere end 2000 kvm - tror jeg nok.
>Han kan ikke engang se de træer der generer mig - fra sit hus.

Nu ved jeg jo ikke hvordan det ser ud, men kunne du evt. sætte din parabol et
sted hvor den kunne 'se' imellem træerne, altså tættere på træerne og evt. med
lidt beskæring for neden så der kom 'hul igennem' ?

Jeg spekulerer på om træerne kan opfattes som et levende hegn og derfor være
omfattet af hegnsloven. Et hegn må som udgangspunkt være op til 1,80 m i
skellet, og 1 m højere for hver meter det står inde på naboens grund. Jeg kan
ikke ud af hvad du skriver danne mig et godt nok billede, men det var måske værd
at undersøge ?

VH Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-06-05 18:09

Martin Østerberg wrote:

> Nu ved jeg jo ikke hvordan det ser ud, men kunne du evt. sætte din
> parabol et sted hvor den kunne 'se' imellem træerne, altså tættere på
> træerne og evt. med lidt beskæring for neden så der kom 'hul igennem'

Du har en enestående chance for at se billederne i news:dk.binaer. Her
er direkte links til indlæggene:

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Christian

Dato : 26-06-05 20:53

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message

> Du har en enestående chance for at se billederne i news:dk.binaer. Her er
> direkte links til indlæggene:

det har da karakter af hegn!, intet andet!, få fat i kommunen!.

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-05 14:39

On Sun, 26 Jun 2005 19:08:54 +0200 skrev "Erik Olsen"
<modelbaneteknik@hotmail.invalid> .

>Du har en enestående chance for at se billederne i news:dk.binaer. Her
>er direkte links til indlæggene:

Det fik jeg gjort, og disse træer minder umiskendeligt om et levende hegn. Jeg
ville kontakte kommunens hegnssynsmand og høre om mulighederne, og helst i god
forståelse med naboen. En ting er at have ret og kræve sin ret, en anden er at
man også skal være naboer efterfølgende....

VH Martin

Fra : Grunt

Dato : 26-06-05 17:15

On Sun, 26 Jun 2005 15:10:46 +0200, Erling Simonsen <erling.nos@gmail.com>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>Nej. Desværre har naboen en bræmme af træer, der gør, at lige meget
>hvor jeg flytter min parabol, så er der bare lukket.

Og er der forbud mod at sætte en mast op ? En flagstang kan også bruges og den
kan de næppe forbyde, eller at du har en parabol på den. Fordelen er at den kan
lægges ned.

Hvis træerne er "lovlige" hvad så med at få lov til at sætte parabolen op i et
af dem med passende beskæring ? Hvis beskæringen udføres korrekt så vokser grene
ikke ud igen for at dække parabolen. Er alle træer omkring din grund ejet af
alle andre end dig ?

Alternativt kan du gro et træ der bliver højt og sætte parabolen op i det.

Fra : Brian Binnerup

Dato : 27-06-05 13:59

> Og er der forbud mod at sætte en mast op ? En flagstang kan også bruges

Efter at have instillet diverse parabolskærme til digitalt signal, så vil
jeg MEGET nødigt skulle indstille en parabol i en flagstang, eller et højt
træ for den sags skyld.

Den skal stå meget præcist for at få signal.

Mvh

Brian

Fra : J:K.Arning

Dato : 27-06-05 14:29

On Sun, 26 Jun 2005 18:15:11 +0200, Grunt wrote:

> Alternativt kan du gro et træ der bliver højt og sætte parabolen op i det.

Genialt!

så skal han bare vente de her 10 - 15 år før der er noget på tv igen.

--
:: J.K.Arning :: 27-06-2005 15:29:14 ::

Fra : Grunt

Dato : 27-06-05 17:43

On Mon, 27 Jun 2005 15:29:14 +0200, "J:K.Arning" <spam@arning.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Genialt!
>
>så skal han bare vente de her 10 - 15 år før der er noget på tv igen.

Hvornår har der været noget at se på tv de sidste 50 år ? Ikke en skid hvis det
drejer sig om danske stationer. Det er en så lav kvalitet at licensopkrævningen
kan glide ind under døren og ikke i brevsprækken.
Men det er klart, fidusen med licens er jo ikke hvad lort man kan se på tv men
blot det at have et tv.

Fra : Brian Binnerup

Dato : 27-06-05 14:01

> Nej. Desværre har naboen en bræmme af træer, der gør, at lige meget
> hvor jeg flytter min parabol, så er der bare lukket.

Hvis det var min nabo der havde træer på den måde, så kunne det pludseligt
være at de fik det dårligt, gik ud, og var nød til at blive fældet for ikke
at være til fare...

Jeg har hørt at et stort bor og et par liter saltpeterssyre kan hjælpe lidt
på vej...

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-06-05 14:20

"Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke at være til fare...
>
> Jeg har hørt at et stort bor og et par liter saltpeterssyre kan hjælpe

Det kaldes hærværk og man vil være erstatningspligtig for det man har
ødelagt

Fra : Brian Binnerup

Dato : 27-06-05 14:32

> Det kaldes hærværk og man vil være erstatningspligtig for det man har
> ødelagt

Nahh - det var jo nogle usunde træer, som pludselig ikke kunne - det kunne
man vel ikke gøre for....

Og det er jo også et meget stort under hvem der dog har lavet sådan nogle
huller i træet

Fra : Grunt

Dato : 27-06-05 14:40

On Mon, 27 Jun 2005 15:20:05 +0200, "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com>
wrote:
in dk.videnskab.jura
>"Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse

>Det kaldes hærværk og man vil være erstatningspligtig for det man har
>ødelagt

Gad vide hvorfor der er forholdsvis mange råd i denne, af alle grupper, der gør
brugeren af rådet til en kriminel person ?

Hvis det var en vittighed, temmelig malplaceret, så send den dog til
vittighedsgruppen, her er den OT.'

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-06-05 15:24

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> brugeren af rådet til en kriminel person ?
>
> Hvis det var en vittighed, temmelig malplaceret, så send den dog til

Ligesom råd om opstilling i paraboler i flagstænger? Gerner Gerner Gerner

Fra : Grunt

Dato : 28-06-05 13:28

On Mon, 27 Jun 2005 16:23:45 +0200, "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>der gør

>Ligesom råd om opstilling i paraboler i flagstænger? Gerner Gerner Gerner

Nåhja, du tror vel parabolen skal opsættes som et flag, tosse.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-06-05 15:28

> [...]
> wrote:
> in dk.videnskab.jura

> Nåhja, du tror vel parabolen skal opsættes som et flag, tosse.

Du er virkelig lost hvis du tror mit indlæg koncentrerede sig om
teknikaliteter mht. parabol ophæng i flagstænger.
Men jeg tror det er en rigtigt dårlig ide ligegyldigt hvordan du fantasere
dig til den skal opsættes, som andre allerede har sagt, og jeg tror osse
dine egne indlæg er ligeså OT som de indlæg du herser med din utrættelige
pegefinger.

Fra : Grunt

Dato : 28-06-05 17:42

On Tue, 28 Jun 2005 16:27:35 +0200, "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>dine egne indlæg er ligeså OT som de indlæg du herser med din utrættelige

Nu drejer tråden sig om de juridiske muligheder for at sætte en parabol sådan at
den kan modtage signaler og opsætte den lovligt.

At du og andre kun kan se mulighederne for ydeligere mudderkastning er jeres
egne problemer. Der er en gruppe specielt beregnet på jer. Fis der over !

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-06-05 00:18

> [...]
jeres
> egne problemer. Der er en gruppe specielt beregnet på jer. Fis der over !

Ja dit høje diskussions niveau er uforligneligt - bare synd du er den eneste
i verden med den opfattelse.

Fra : Geert Lund

Dato : 29-06-05 00:32

Jonas Kofod wrote:

[...snip...snap en masse ligegyldig quote...]

> Ja dit høje diskussions niveau er uforligneligt - bare synd du er den eneste
> i verden med den opfattelse.

Hvis I skal være offtopic og svine hinanden her i gruppen - kan I så
ikke begge i det mindste lære at quote ordentligt - og ikke mindst
fjerne alle de yderst irrelevante linier I pt. quoter blot for at
filføje yderligere to liniers ligegyldig kommentar?

Fx kigge nærmere på http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

På forhånd mange tak :)

Geert lund

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-06-05 00:01

"Geert Lund" <glund-news@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fjerne alle de yderst irrelevante linier I pt. quoter blot for at
> filføje yderligere to liniers ligegyldig kommentar?

Det betyder jo bare du læser det OT, svineri eller ej.

Fra : Grunt

Dato : 29-06-05 10:58

On Wed, 29 Jun 2005 01:18:21 +0200, "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>jeres
>
>Ja dit høje diskussions niveau er uforligneligt - bare synd du er den eneste

Men din opfattelse af at denne gruppe er til mudderkast er du ikke alene om.
Fis nu over i muddergruppen, der hører DU til.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-06-05 00:02

> [...]
om.
> Fis nu over i muddergruppen, der hører DU til.

Det du kalder mudderkast er jo bare sandheden om dig

Fra : Grunt

Dato : 30-06-05 10:19

On Thu, 30 Jun 2005 01:02:26 +0200, "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>eneste

>om.
>
>Det du kalder mudderkast er jo bare sandheden om dig

Du vil ikke kunne genkende sandheden om du så fik den skuppet op i ......

Fis nu over i muddergruppen, der hører DU til.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-06-05 13:22

> [...]
> >
> Du vil ikke kunne genkende sandheden om du så fik den skuppet op i ......
>
> Fis nu over i muddergruppen, der hører DU til.

Du er sikker på det egentligt ikke er dig der mudrer? Jeg prøvede bare at
gøre opmærksom på det paradoks der ligger i at de halvdelen af tiden sludrer
om tåbelige ting der ikke har noget som helst med jura at gøre (og stadig er
dårlige råd - jura eller ej) og den anden halvdel herser på andre med en
påtaget korrekthed. Dette til stor irritation for alle andre end dig selv.
Ydermere nu vi er ved paradokser - så snakker du nu om at "skuppe" ting op i
folk i samme sætning som at dømme andre til at høre til i muddergruppen.

Fra : Verner

Dato : 30-06-05 14:03

On Thu, 30 Jun 2005 14:22:29 +0200, "Jonas Kofod"
> [...]

>folk i samme sætning som at dømme andre til at høre til i muddergruppen.

Jeg tror du bruger alt for lange og svære ord, til at Grunt bare
fatter en brøk af hvad du mener !

Verner

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-06-05 15:24

"Verner" <Vernerha@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror du bruger alt for lange og svære ord, til at Grunt bare
> fatter en brøk af hvad du mener !

Det der forundrer mig er at manden kan læse

Fra : Grunt

Dato : 30-06-05 19:45

On Thu, 30 Jun 2005 16:24:11 +0200, "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>selv.
>op i

>Det der forundrer mig er at manden kan læse

Mere mudderkast !
Det her er JURA gruppen.

Fra : Grunt

Dato : 30-06-05 14:04

On Thu, 30 Jun 2005 14:22:29 +0200, "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>folk i samme sætning som at dømme andre til at høre til i muddergruppen.

Græd nu ikke over hele tastaturet og bild ikke folk ind du er den rene engel,
for du er til grin.

Denne tråd handler om et juridisk problem, jeg har været inde på det juridiske,
det har du aldrig været, kun mudderkastet, og hvis du som et lille barn ikke kan
tåle at for svar på tiltale, så fis da for pokker til muddergruppen, der er dine
ligesindede.

bye bye baby.
Giv folk et kvalificeret svar i stedet for det lort du fylder grupperne med.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-06-05 15:24

> [...]
<KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>

> Græd nu ikke over hele tastaturet og bild ikke folk ind du er den rene

Folk? Hvem er lige på din side? Det er jo ikke lige fordi du har en fanklub
herinde

> [...]
ikke kan
> tåle at for svar på tiltale, så fis da for pokker til muddergruppen, der

Det juridiske? Sæt din parabol i flagstangen LOL.

> bye bye baby.
> Giv folk et kvalificeret svar i stedet for det lort du fylder grupperne
med.

Kvalificeret svar!?
Kan du få bare en spørger til at sige "JA - ham Gerner han kom med et
kvalificeret svar til mig" - altså noget der er kvalificeret i andre end
dine egne øjne? Dvs. en sørgelig mand uden opbakning som må skifte sit navn
for at omgå kulfiltrene.
Hvis du selv tror på det så.... Ja jeg efterlader dig til udenfor pædagogisk
rækkevidde - hygge.

Fra : Grunt

Dato : 30-06-05 19:48

On Thu, 30 Jun 2005 16:23:40 +0200, "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>for at omgå kulfiltrene.
>Hvis du selv tror på det så.... Ja jeg efterlader dig til udenfor pædagogisk

Du spreder lort.