midlertidigt job og fagforening?
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-06-05 23:31

Hej NG.

Jeg har fået 2 jobs, hvoraf det ene kun er kortvarigt 10 timer/uge fra
næste uge og 4 uger frem. I ansættelsesaftalen til dette midlertidige
job står der bl.a under overskriften *fagforening*: "Det er en
forudsætning for ansættelsen, at du enten er medlem - eller inden 5 uger
indmelder dig i xxx Fagforening".

Det har jeg sådan set ikke lyst til for sådan et job her, der ikke
engang varer 5 uger fordi jeg også har travlt med et par andre ting. Der
er en overenskomst gældende - "mønsteroverenskomsten". Hvad siger i?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-05 23:43

It happens that Martin Jørgensen formulated :
> [...]

> varer 5 uger fordi jeg også har travlt med et par andre ting. Der er en
> overenskomst gældende - "mønsteroverenskomsten". Hvad siger i?

Der står du skal have meldt dig ind senest efter 5 uger - hvis du er
ude af jobbet igen (=kontrakten er afsluttet) efter 4 uger kan burde
der ikke være noget problem i at skippe fagforeningen.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-06-05 07:02

"Martin Jørgensen" skrev 26/06/05 0:30:

> [...]
> job står der bl.a under overskriften *fagforening*: "Det er en
> forudsætning for ansættelsen, at du enten er medlem - eller inden 5 uger

Dine forpligtelser i den henseende rækker ikke ud over kontraktens løbetid.
Efter kontraktens ophør (de 4 uger) er du ikke forpligtet af denne klausul.
Samtidig misligholder du ikke kontrakten, ved ikke at indmelde dig før de 5
uger er forløbet. Jeg kan ikke se noget problem.

Men tal evt. med din fagforening om det

--
/kristian

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-06-05 13:10

Kristian Storgaard wrote:
-snip-

> [...]
> Samtidig misligholder du ikke kontrakten, ved ikke at indmelde dig før de 5
> uger er forløbet. Jeg kan ikke se noget problem.

Tak for begge svar. Det var også sådan noget jeg håbede med

Jeg skriver en mail til dem og har ikke tænkt mig at melde mig ind hvis
jeg kan slippe, når det kun er et vikariat og kun 10 timer ugentligt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-06-05 13:51

Martin Jørgensen skrev den 26-06-2005 14:10:

> Jeg skriver en mail til dem og har ikke tænkt mig at melde mig ind hvis
> jeg kan slippe, når det kun er et vikariat og kun 10 timer ugentligt.

Hvorfor dog det?
Du risikerer bare at skabe en konflikt ved en sådan udmelding.

Hvad med, at du bare løser din opgave i de 10 timer pr. uge og går
stille med dørene.
Så kan det være, at de (tillidsrepræsentant og fagforenings-fortalere på
arbejdspladsen) slet ikke opdager at du har været der.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-06-05 11:33

Carsten Riis wrote:

> Hvorfor dog det?
> Du risikerer bare at skabe en konflikt ved en sådan udmelding.

Det skulle ikke forståes sådan at jeg i mailen ville skrive at jeg ikke
gider at melde mig ind, hvilken virksomhed det drejer sig om og
arbejds-perioden

> Hvad med, at du bare løser din opgave i de 10 timer pr. uge og går
> stille med dørene.

Det er jo netop det. Og her er det så at jeg til *gruppen* skriver at
jeg ikke har lyst til at bøvle for noget så lidt...

> Så kan det være, at de (tillidsrepræsentant og fagforenings-fortalere på
> arbejdspladsen) slet ikke opdager at du har været der.

Enig.