Usandheder på website
Fra : Ukendt

Dato : 25-06-05 20:37

Jeg har et enkeltmandsfirma, som sælger varer som kunne gå ind under
kategorien "sportsudstyr".

Desværre har flere andre som er konkurrenter til min forretning, valgt at at
tilsvine min forretning på diverse messageboards, måske fordi nogle af deres
kunder er kommet over til mig. Det er fint nok hvis de er sure, ikke at de
har nogen grund til det men det er jo deres valg. Det der gør mig rasende er
at de påstår at mit firma ikke betaler skat og moms og at jeg i det hele
taget snyder både staten og mine kunder.

Jeg har forsøgt at kontakte dem som ejer det pågældende messageboard for at
få dem til at fjerne beskederne men har ikke hørt fra dem.

Hvad kan man gøre i en sådan situation?... Det skader både min forretning og
min troværdighed som person og det er aldeles usandt det hele. Skal jeg bare
finde mig i det eller er der noget man kan gøre?

Mvh.

PB

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-06-05 21:20

In article <42bdb248$0$717$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, PB wrote:
> [...]
> min troværdighed som person og det er aldeles usandt det hele. Skal jeg bare
> finde mig i det eller er der noget man kan gøre?

Hvis det de skriver er sandt, så kan du ikke gøre så meget. Hvis det de
skriver er forkert, så kan du anmelde dem til politiet for bagvaskelse.
Derudover kan du anmelde dem for brud på markedsføringsloven.

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-05 21:39

> Hvis det de skriver er sandt, så kan du ikke gøre så meget. Hvis det de
> skriver er forkert, så kan du anmelde dem til politiet for bagvaskelse.
> Derudover kan du anmelde dem for brud på markedsføringsloven.

Det er helt og aldeles usandt. Jeg har bare desværre ikke noget bevis for at
det er mine konkurrenter som gør det. Det er bare en formodning jeg har, da
jeg ikke kunne se hvorfor andre skulle have lyst til at gøre det.
Spørgsmålet er om jeg kan gøre noget for at tvinge ejerne af sitet som
hoster messageboardet hvor usandhederne bliver postet, til at slette det.
Det er bestemt ikke fordi man bliver rig som selvstændig, så jeg vil
egentlig gerne bare vide om der er nogen grund til at få fat i en advokat
eller gå til politiet.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-06-05 00:38

Den 25-06-05 22.39 skrev PB følgende:

> Det er helt og aldeles usandt. Jeg har bare desværre ikke noget bevis for at
> det er mine konkurrenter som gør det. Det er bare en formodning jeg har, da
> jeg ikke kunne se hvorfor andre skulle have lyst til at gøre det.

De relevante paragraffer om bagvaskelse findes i Straffeloven §267 til §275:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040096029-REGL

Får du vished om, at det er dine konkurrenter, skal du tillige have fat
i Markedsføringsloven §2:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000069929-REGL

> [...]
> Det er bestemt ikke fordi man bliver rig som selvstændig, så jeg vil
> egentlig gerne bare vide om der er nogen grund til at få fat i en advokat

Som udgangspunkt er en udbyder af en informationstjeneste ikke ansvarlig
for indlæg i et forum, såfremt han:

1) ikke har kendskab til den ulovlige eller skadevoldende aktivitet
eller information og, for så vidt angår erstatningskrav, ikke har
kendskab til forhold eller omstændigheder, hvoraf den skadevoldende
aktivitet eller information fremgår, eller
2) fra det tidspunkt, hvor tjenesteyderen får et kendskab som nævnt i
nr. 1, straks tager skridt til at fjerne informationen eller hindre
adgangen til den.

Det fremgår af Lov om tjenester i informationssamfundet, §16.
http://www.legalriskmanagement.com/LECTURES/100902%20-%20FDIH.pdf

Du kan altså bede tjenesteyderen om at fjerne de pågældende indlæg. Men
medmindre det er indlysende, at indlæggene indeholder skadevoldende
aktivitet eller information, kan du risikere, at tjenesteudbyderen ikke
vil fjerne indlæggene, før du har en dom mod skribenterne.

Jeg er ikke klar over, om du som privatperson har mulighed for at få en
retskendelse, der kan pålægge tjenesteudbyderen at udlevere oplysninger,
der kan hjælpe med at finde frem til skribenterne. Måske andre kan svare
på det.

Det er heller ikke muligt for os at gætte på, om du overhovedet har en
sag, eftersom du ikke har fortalt, hvad der helt nøjagtigt er blevet
skrevet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-06-05 06:57

"Povl H. Pedersen" skrev 25/06/05 22:19:

> Hvis det de skriver er sandt, så kan du ikke gøre så meget. Hvis det de
> skriver er forkert, så kan du anmelde dem til politiet for bagvaskelse.
> Derudover kan du anmelde dem for brud på markedsføringsloven.

Straffelovens § 268 om bagvaskelse (eller § 267 om æreskrænkelser for den
sags skyld) kan aldrig undergives offentlig påtale, jf. § 275 stk. 1.

Det samme gælder for markedsføringslovens § 2 stk. 2 og 3 (som nok er den
mest relevante) om nedsættende omtale af andre erhvervsdrivende, jf. § 22
stk. 3.

Politiet er derfor ikke en relevant myndighed. Man er henvist til civil
rettergang.

--
/kristian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-06-05 11:53

Den 26-06-05 07.57 skrev Kristian Storgaard følgende:

> Politiet er derfor ikke en relevant myndighed. Man er henvist til civil
> rettergang.

Hvilke muligheder har man som privatperson for at få en retskendelse for
at få udleveret relevante oplysninger om skribenterne (for eksempel
ip-adresser) fra forummet?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slip musen fri, og styr i stedet computeren lynhurtigt med tastaturgenveje.

Fra : Rea721

Dato : 26-06-05 12:06

I news:42be8941$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev Kim Ludvigsen følgende tekst:

> Hvilke muligheder har man som privatperson for at få en retskendelse
> for at få udleveret relevante oplysninger om skribenterne (for
> eksempel ip-adresser) fra forummet?

Mig bekendt kan ingen private få nogen som helst retskendelser af den art,
men af interresse kunne jeg da tænke mig at høre nogle eksempler hvis det
skulle være tilfældet.

--
Rea721 AKA Leon Andrea
Vil du være pilot?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-06-05 13:29

"Rea721" skrev 26/06/05 13:06:

> Mig bekendt kan ingen private få nogen som helst retskendelser af den art,
> men af interresse kunne jeg da tænke mig at høre nogle eksempler hvis det
> skulle være tilfældet.

Retsplejelovens § 343 sammenholdt med §§ 299-300 giver mulighed for såkaldt
editionspålæg, altså krav om udlevering af oplysninger. En situation
lignende den her er til dels afgjort ved U 2003.2264 Ø, hvor landsretten
hjemviste byrettens afgørelse om at man ikke kunne udlevere oplysninger op
IP-numre. (Hovedsagen drejede sig om ophavsretskrænkelser)

--
/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 15:24

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BEE46C42.18EA5%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> [...]
> hjemviste byrettens afgørelse om at man ikke kunne udlevere oplysninger op
> IP-numre. (Hovedsagen drejede sig om ophavsretskrænkelser)

Det pågældende site har nu fjernet tråden(e) med usandhederne, efter trusler
om sagsanlæg men jeg siger mange tak for kommentarerne til jer som har brugt
tid på at svare.

PB