Stjålet af kassen.
Fra : Bjarne_2000

Dato : 24-06-05 14:12

Hej Gruppe

Jeg er kommet i en rigtig dum situation på mit arbejde
Der er forsvundet kr. 24.000 fra vores kasse.

Lidt om vores system:
Vi logger på kassen med en kode ( som er kendt af alle)
Dette gør vi for at vi kan registrere vores salg og få løn efter
fortjeneste.
Når der kommer kunder som vil retunere noget logger vi på med den sælgers
kode som har solgt varen, for ellers bliver det jo trukket i ens egen løn.
Der er sket det at jeg har solgt noget til en kunde for ca 24.000,-
I mellem 2 x betaling er der lavet nogle "mystiske" transaktioner med mit
log in og alt i alt er alle pengene for denne ordre forsvundet.
Jeg har idag været til samtale med min chef og bogholder som viste mig disse
papire, og vi havde en meget fornuftig snak om sagen, men det endte ud med
at, efter som jeg ikke ville indrømme at have taget pengene, vil min chef gå
vidre til en advokat og måske senere politiandmeldelse af sagen, dette er
jeg jo lidt bekymret for, for jeg kan godt se at beviserne er imod mig, med
samtidig vil jeg ikke indrømme noget som jeg ikke har gjort.
Vi er ialt 6 der har adgang til kassen.

Uden for samtalen på kontoret har jeg kun en ide om hvem det kan være, men
har valgt at holde denne oplysning for mig selv lidt endnu, da jeg ikke har
lyst til at kaste mistanke på andre og min mistanke er fuldstændig
ubegrundet, det er udelukkende noget med personens holdninger og plettet
baggrund.
Jeg er gået på ferie fra idag og vi får først en snak om det i firmat igen
om 14 dage, hvor jeg også vil tage fat i en advokat, men jeg syntes at det
er lidt meget at tage med på ferie, så derfor søger jeg nogle svar.

Hvad kan jeg forvente af en evt, retsag?
Hvad vil mine omkostninger være til advokat?
Er der store changcer for at jeg bliver dømt? ( læses som skal jeg bare
betale de 24.000, og så se at komme vidre, for jeg er sikker på at en
anmeldelse er væsentlig dyre for mig end 24.000 )

Har i nogle henvisninger til evt. domme i ligendene sager ?

På forhånd tak
Bjarne

Fra : Martin

Dato : 24-06-05 14:49

"Bjarne_2000" <Not@not.not> skrev i en meddelelse
> [...]
> er lidt meget at tage med på ferie, så derfor søger jeg nogle svar.
>
> Hvad kan jeg forvente af en evt, retsag?

En umiddelbar vurdering må være, at hvis det kan godtgøres at alle kender
alles koder, så vil det ikke kunne bruges som (fældende) bevis i en evt.
retssag. Hvis der således ikke er andre beviser imod dig, tror jeg ikke at
du vil kunne dømmes.

> Hvad vil mine omkostninger være til advokat?

Fra 0 kr. til mange kr! Det kan man ikke vurdere på dette grundlag. Har du
ikke en fagforening, som du kan få hjælp af?

> Er der store changcer for at jeg bliver dømt? ( læses som skal jeg bare
> betale de 24.000, og så se at komme vidre, for jeg er sikker på at en
> anmeldelse er væsentlig dyre for mig end 24.000 )

Læs ovenfor. Anmeldelsen som sådan er ikke "dyr" for dig - det er først i
det tilfælde at du bliver dømt at det bliver dyrt.

> Har i nogle henvisninger til evt. domme i ligendene sager ?

Nej - ikke umiddelbart.

/Martin

Fra : Bjarne_2000

Dato : 24-06-05 15:05

> Læs ovenfor. Anmeldelsen som sådan er ikke "dyr" for dig - det er først i
> det tilfælde at du bliver dømt at det bliver dyrt.

Jammen jeg skal jo bruge en masse penge på advokater og nej jer er ikke
medlem af en fagforening.

mvh
Bjarne

Fra : Henning

Dato : 26-06-05 21:07

On Fri, 24 Jun 2005 16:05:00 +0200, "Bjarne_2000" <Not@not.not> wrote:

>Jammen jeg skal jo bruge en masse penge på advokater og nej jer er ikke
>medlem af en fagforening.

Meld dig ind allerede i morgen, så er de klar til at hjælpe dig fra i
overmorgen!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jorn Christensen Koc~

Dato : 24-06-05 15:32

"Bjarne_2000" <Not@not.not> wrote in message
> [...]
>

> I mellem 2 x betaling er der lavet nogle "mystiske" transaktioner med mit
> log in og alt i alt er alle pengene for denne ordre forsvundet.

In case du ikke har tænkt på det ... Har DU været på job , i tidsrummet hvor
de "mystiske" transaktioner er foregået ...
/jørn

Fra : Bjarne_2000

Dato : 24-06-05 19:30

"Jorn Christensen Koch" <Chrisko@mail.dk> wrote in message

> In case du ikke har tænkt på det ... Har DU været på job , i tidsrummet
hvor
> de "mystiske" transaktioner er foregået ...
> /jørn

Ja jeg har været på arbejde i de pågældende tidspunkter, det har vi alle.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-06-05 15:54

"Bjarne_2000" skrev 24/06/05 15:11:

> Jeg er gået på ferie fra idag og vi får først en snak om det i firmat igen
> om 14 dage, hvor jeg også vil tage fat i en advokat, men jeg syntes at det
> er lidt meget at tage med på ferie, så derfor søger jeg nogle svar.

Jeg kan forstå din frustration, men vær opmærksom på, at de svar du får her
i gruppen ikke kan sidestilles med egentlig juridisk rådgivning. Der er i
vidt omfang tale om lægfolk, der giver deres besyv med (i bedste mening,
forstås).

> Hvad kan jeg forvente af en evt, retsag?

Det er muligt at sige på det grundlag du har skrevet her, og det kommer an
på om du mener en civil sag eller en straffesag.

> Hvad vil mine omkostninger være til advokat?

Hvis det er en straffesag (altså, hvis chefen politianmelder det, og
politiet på baggrund af deres efterforskning vælger at rejse tiltale mod
dig), så kan du få beskikket en forsvarer. Det koster som udgangspunkt ikke
noget, hvis du ikke bliver dømt.

> Er der store changcer for at jeg bliver dømt? ( læses som skal jeg bare
> betale de 24.000, og så se at komme vidre, for jeg er sikker på at en
> anmeldelse er væsentlig dyre for mig end 24.000 )

For at du skal kunne dømmes i en straffesag, skal din skyld jo bevises
udover enhver rimelig tvivl. Det lyder umiddelbart ikke som om det er
muligt.

Vent og se, hvad din chef gør. Hvis han politianmelder forholdet, vil du
ganske givet blive afhørt, og politiet vil foretage efterforskning af sagen.

Personligt synes jeg bestemt ikke du skal betale pengene, hvis du ikke har
taget dem, og virksomheden har intet grundlag for at kræve det. Hvis sagen
spidser til - altså med politianmeldelse eller krav om tilbagebetaling - bør
du søge professionel hjælp.

Nyd ferien.

--
/kristian

Fra : blue

Dato : 24-06-05 16:35

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BEE1EB24.18E16%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk:

> Det er muligt at sige på det grundlag du har skrevet her, og det kommer an
> på om du mener en civil sag eller en straffesag.

Jeg regner med, du mener *u*muligt

> For at du skal kunne dømmes i en straffesag, skal din skyld jo bevises
> udover enhver rimelig tvivl. Det lyder umiddelbart ikke som om det er
> muligt.

Enig og når du ikke har taget fra kassen, kan politiet jo heller ikke bevise
det.

> Nyd ferien.

Nemlig og lad endelig være med at betale pengene - afvent firmaets næste
udspil.

Husk at vende tilbage til gruppen, når der sker noget nyt eller når sagen
afsluttes.

--
Malerier til salg
Mail vedr. pris

Fra : Snuden

Dato : 24-06-05 15:54

On Fri, 24 Jun 2005 15:11:46 +0200, "Bjarne_2000" <Not@not.not> wrote:

> [...]
>jeg jo lidt bekymret for, for jeg kan godt se at beviserne er imod mig, med
>samtidig vil jeg ikke indrømme noget som jeg ikke har gjort.

Det har ikke meget med jura at gøre, men ovenstående illustrerer
hvorfor passwords og brugernavne bør være *personlige* og behandles
med samme omhu som PIN-koden til et Dankort. Aldrig, aldrig, aldrig
udlevere personlige passwords til andre. Nogensinde.

Det undrer mig dybt at der overhovedet er blevet lavet personlige
brugernavne og passwords når praksis lader til at være at alle kender
alle passwords. Hvad siger firmaets politik på området om dette?

"Jamen det er for besværligt at skulle logge af og på hele tiden" er
det argument jeg oftest hører for fælles-bruger eller at alle kender
hinandens passwords. Muligt, men hvis det potentielle alternativ er
noget snavs som ovenstående, vil jeg hellere tage "besværet" med at
logge af/på oftere.

Hvor jeg er ansat er politikken klar: Brugernavne/passwords er
personlige. De må ikke udleveres til andre under nogen omstændigheder,
og skal behandles med samme omhu som PIN-koden til Dankortet.

FUT: dk.edb.sikkerhed

--
Snuden

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-05 17:36

"Det handler ikke om hvad der er sket, men hvad du & de kan bevise."

Så de kan "bevise" at det er sket med dit login?

kan du "bevise" at alle kender alles koder? (eventuelt med vidne udsagn
fra dine kollegaer? vil disse vidne "mod" firmaet?)

Jeg syntes det ville være en meget dårlig ide at du "glemmer sagen" i 14
dage, da det sagen formentlig vil fortsætte uden at du så får mulighed
for at komme med indvendelser.

Istedet burde du tage mindst 1 dag til at forsøge at få afklaret
situationen med din chef (hertil bør du have en advokat til at hjælpe dig).

Kontakt dine kollegaer, og få dem til skriftligt at beskrive/bekræfte
arbejdsmetoden med kodeordene. Og forlæg så kopier for din chef. Så
burde der slet ikke komme nogen sag ud af det.

/Kris

ps. dette er blot almene gode råd, og jeg er ikke jurist.. så kontakt
hellere en advokat.

Fra : Bjarne_2000

Dato : 24-06-05 18:18

Tak for alle svarene, jeg vil sove lidt roligt, da det kan bevises at alle
kender alles password.

Desværre er jeg nød til at glemme sagen i 14 dage da vi rejser på ferie i
morgen, men jeg har fået afklaret med chefen at han kontakter sin advokat
for at høre om der er en sag, og han foretager sig ikke andet før jeg kommer
hjem fra ferie.

MVH
Bjarne

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-06-05 09:38

Bjarne_2000 wrote:
> [...]
> for at høre om der er en sag, og han foretager sig ikke andet før jeg kommer

Jeg synes at du burde snakke med en advokat og din
fagforening _FØR_ du tager på ferie

JonB

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-06-05 17:10

> [...]

> for at høre om der er en sag, og han foretager sig ikke andet før jeg kommer

Kan der godt vaere flere logget ind samtidig ?

Er det fra en computer eller har I flere ?

Er der slet ikke nogen unikke passwords til brugerne?

I burde kunne se praecist hvem der har logget ind og foretaget
fiflerier, hvis ellers jeg server er sat korrekt op.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-06-05 19:49

Bjarne_2000 wrote:

-snip-

> Er der store changcer for at jeg bliver dømt? ( læses som skal jeg bare
> betale de 24.000, og så se at komme vidre, for jeg er sikker på at en
> anmeldelse er væsentlig dyre for mig end 24.000 )

Du skal ikke betale. Det er ligesom at tage skylden på dig, for noget du
end ikke har gjort og det er bortvisningsgrund uden løn m.m. Meget,
meget dårlig ide...

Hold du bare fast på din forklaring, så sker der nok ikke videre...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-06-05 20:09

In article <nETue.48$_%2.24@news.get2net.dk>, Bjarne_2000 wrote:
> [...]
> Der er forsvundet kr. 24.000 fra vores kasse.
>
> Lidt om vores system:
> Vi logger på kassen med en kode ( som er kendt af alle)

Dette er direkte tåbeligt. Koder er hemmelige. Så det er ikke en kode,
men en identifikation / et personalenummer. Koder er hemmelige.

> Når der kommer kunder som vil retunere noget logger vi på med den sælgers
> kode som har solgt varen, for ellers bliver det jo trukket i ens egen løn.

Det er ikke en kode når den er hemmelig.

> [...]
> jeg jo lidt bekymret for, for jeg kan godt se at beviserne er imod mig, med
> samtidig vil jeg ikke indrømme noget som jeg ikke har gjort.

Der er ingen beviser. Såfremt der er videovervågning i butikken, så vil
jeg anbefale at du sikrer at der tages kopi af båndet, og at man ser
dette igennem sammen med tiddstemplet fra transaktionerne.

Eventuelt vil video der viser andre dele af butikken kunne vise du ikke
stod ved kassen.

Fra : Bjarne_2000

Dato : 24-06-05 20:46

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message
> In article <nETue.48$_%2.24@news.get2net.dk>, Bjarne_2000 wrote:

Snip

> Der er ingen beviser. Såfremt der er videovervågning i butikken, så vil
> jeg anbefale at du sikrer at der tages kopi af båndet, og at man ser
> dette igennem sammen med tiddstemplet fra transaktionerne.

de beviser de blafre mig om ørene med er at der er logget i deres system med
nogle koder som er til diverse vare numre, disse kan man + og - som man nu
kunne have behov for.
Dette sammenholdt med at jeg i den uheldige situation er kommet til at
skrive kundens telefonnummer forkert, således at man ikke kan finde kunden
som evt. kunne komme med en forklaring. kopi af kundens faktura... hvad det
nu er de kunne tænke sig at spørge kunden om.

Jeg kan godt huske kunden og handlen, det er de mystiske transaktioner jeg
er uvidende om.

> Eventuelt vil video der viser andre dele af butikken kunne vise du ikke
> stod ved kassen.

Desværre er butikken ikke video overvåget

mvh
Bjarne

Fra : ha

Dato : 24-06-05 21:45

Bjarne_2000 wrote:
>SNIP>. kopi af kundens
> faktura... hvad det nu er de kunne tænke sig at spørge kunden om.

Ja, da du solgte varen i første omgang må der jo have været tale om en
eller anden form for faktura/kvittering eller lignende. Hvordan blev det
betalt ? - det er vel de færreste der går rundt med 24.000 kr. i kontanter.
Er der betalt med dankort, check eller tilsv. kan kunden jo spores den vej.

/ha

Fra : Bjarne_2000

Dato : 24-06-05 22:46

"ha" <minnewsmail@gmail.slet.com> wrote in message

> [...]
kontanter.
> Er der betalt med dankort, check eller tilsv. kan kunden jo spores den

Der blev betalt med kontanter i 2 omgange, a 12.000 pr. gang, det gør ca 5%
af vores kunder.
så der er ikke mulighed for at spore ham den vej.

mvh
bjarne

Fra : Thomas L

Dato : 25-06-05 11:37

..

> [...]
> af vores kunder.
> så der er ikke mulighed for at spore ham den vej.

Hvis kunden har betalt over 2 omgange, er der så ikke tale om at han /
hun har afleveret adresse / kontakt oplysning. Jeg har svært ved at
forestille sig at man "bare" udleverer en vare, hvor der mangler
betaling for 12.000,- kroner.

TL

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-06-05 21:43

Bjarne_2000 wrote:

> Vi logger på kassen med en kode ( som er kendt af alle)

Selv en chef må da kunne se, at det dummeste ville være at lave fusk
under sit eget login, når man kender de andres.

Hvis der ikke er mere i sagen, så tag du roligt på ferie. (Bare din
ferie ikke tilfældigvis koster 24.000 kr...)

Jeg er ganske sikker på, at der har været sager, hvor beviset er faldet
på, at andre har haft adgang samme maskine/login som den mistænkte.
Desværre har jeg ikke adgang til nogen domme, men måske andre kan
bidrage med noget?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henning

Dato : 26-06-05 21:06

On Fri, 24 Jun 2005 22:43:21 +0200, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

>Selv en chef må da kunne se, at det dummeste ville være at lave fusk
>under sit eget login, når man kender de andres.

Netop ikke, det smarteste er da at bruge sit eget login, netop for at
fjerne mistanken fra sig selv

Henning
hsb(at)image.dk