salg af gamle plader - skattepligtig
Fra : per

Dato : 24-06-05 11:53

Hej gruppe
Nogen har bildt mig ind, at indtægten ved salget af ens gamle ikke mere
brugte effekter, som f.eks. lp-plader i princippet skulle være
skattepligtig!?
Kan det være rigtigt?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-06-05 12:04

"per" <falskadrPer@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen har bildt mig ind, at indtægten ved salget af ens gamle ikke mere
> brugte effekter, som f.eks. lp-plader i princippet skulle være
> skattepligtig!?
> Kan det være rigtigt?

Nej, det er ikke rigtigt.
Der skal ikke betales skat ved salg af dine egne brugte ting.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-06-05 12:09

"Allan Soerensen" skrev 24/06/05 13:04:

> Nej, det er ikke rigtigt.
> Der skal ikke betales skat ved salg af dine egne brugte ting.

....og hvis vi også lige skal have en hjemmel på, så findes den i
statsskattelovens § 5 (som her gengives i stærkt forkortet version:

"§ 5. Til indkomsten henregnes ikke:
a) [...] indtægter, som hidrører fra salg af den skattepligtiges ejendele
[...] for så vidt disse salg ikke henhører til vedkommendes næringsvej,
[...] eller er foretaget i spekulationsøjemed[...]."

--
/kristian

Fra : MAndersen

Dato : 24-06-05 12:09

> [...]
> Nogen har bildt mig ind, at indtægten ved salget af ens gamle ikke mere
> brugte effekter, som f.eks. lp-plader i princippet skulle være

Aldrig. Du bliver heller ikke beskattet hvis du sælger din hun, bil, hus,
sofa, eller kone for den sags skyld.

MAndersen

Fra : Brian Binnerup

Dato : 24-06-05 12:25

> Aldrig. Du bliver heller ikke beskattet hvis du sælger din hun, bil, hus,
> sofa, eller kone for den sags skyld.

Det med konen er nok ikke at anbefale - der kommer nok en anden § ind
her....

Fra : Jens

Dato : 24-06-05 12:48

per <falskadrPer@tiscali.dk> wrote:

> Hej gruppe
> Nogen har bildt mig ind, at indtægten ved salget af ens gamle ikke mere
> brugte effekter, som f.eks. lp-plader i princippet skulle være
> skattepligtig!?

Hvordan bar de sig ad med at bilde dig det ind?

> Kan det være rigtigt?

Nej. Der er ikke tale om indtægt men om ombytning af formuegoder (ting
mod penge). Hvis omfanget er stort nok til at det kan betragtes som
erhvervsmæssigt, vil Told & Skat se noget moms og den lokale
skatteforvaltning noget skat. Så vær varsom med at købe ting ind med
henblik på at sælge dem videre.
--

Jens F

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-06-05 15:15

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> Så vær varsom med at købe ting ind med henblik på at sælge dem videre.

Så er sagen en helt anden.
Så snart man køber ind med salg for øje, driver man en forretning og skal
lave regnskab og betale skat af overskuddet (og opkræve moms hvis
omsætningen er over 50.000 Kr. årligt).