Palle Johansen wrote:
> Hjælp søges til nedenstående case:
>
> En fritidsklub sender en indberetning vedr. en 12 årig piges dårlige
> hygiejne til de sociale myndigheder og en kopi til mor. De henholder sig til
> deres skærpede indberetningspligt.
> Fritidsklubben har forinden intet foretaget sig - og mor er ikke inddraget i
> probelmstillingen før indberetningen.
>
> Familien bliver indkaldt af en soc.rådgiver, der efter en kort snak ikke
> finder anledning til yderligere tiltag. Socialrådgiveren finder, at klubben
> skulle have løst problemet med mor uden soc.rådgiverens indblanding.
>
> Mine spørgsmål:
>
> Må en klub uden yderligere tiltag indberette til en socialrådgiver. Det
> normale ville være, at klubben først tog en snak med mor, og hvis intet
> sker, så indberette videre i systemet...
>
> Men er det desideret ulovligt at gå direkte til de sociale myndigheder uden
> om mor ? (og hvilken paragraf/lov/vejledninger er der tale om) ?
>
>
> Med venlig hilsen
>
> P. Johansen
>
>
Det står i lov om social service LBK nr 280 af 05/04/2005 § 35 (den
skærpede) og §36 (den almindelige)
Den skærpede underretningspligt er uddybet i en bekendtgørelse, der
lyder således:
§ 1. Følgende personer har pligt til at underrette kommunen, når de i
deres virke bliver bekendt med forhold for et barn eller en ung under 18
år, der må give formodning om, at barnet eller den unge har behov for
særlig støtte:
1) Offentligt ansatte og andre med offentlige hverv,
2) læger, der ikke er omfattet af nr. 1,
3) ansatte ved frie grundskoler og frie kostskoler,
4) personer, der er beskæftiget ved daginstitutioner drevet som
selvejende institutioner efter aftale med kommunen, jf. lovens § 9,
puljeordninger oprettet efter lovens § 11, dagpasning med økonomisk
tilskud efter lovens § 26 og private dagpasningsordninger oprettet efter
lovens § 63, og
5) personer, der er beskæftiget ved opholdssteder, familiepleje,
krisecentre, behandlingstilbud eller andre private tilbud, der for det
offentlige udfører opgaver rettet mod personer med sociale eller andre
særlige problemer.
§ 2. Underretningspligten efter § 1 foreligger, når
1) barnet eller den unge har vanskeligheder i forhold til de daglige
omgivelser, skolen eller samfundet eller i øvrigt lever under
utilfredsstillende forhold, eller
2) der er behov for støtte på grund af nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne.
Stk. 2. Underretningspligten indtræder, når der ikke er rimelig mulighed
for gennem egen virksomhed i tide at afhjælpe vanskelighederne, herunder
gennem rådgivning og vejledning af forældrene og barnet eller den unge
samt gennem dialog og samarbejde eventuelt med henblik på inddragelse af
kommunen.
Stk. 3. Ved vurderingen af, om der skal foretages underretning, må det
tages i betragtning, at kommunerne yder forældre med børn og unge eller
andre, der faktisk sørger for et barn eller en ung, gratis
familieorienteret rådgivning efter lovens § 5 samt yder støtte, når det
må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller
en ungs særlige behov for støtte, jf. lovens § 40.
Underretning om gravide med alvorlige misbrugsproblemer
§ 3. Følgende personer har pligt til at underrette kommunen, når de i
deres virke får kendskab til en gravid med alvorlige misbrugsproblemer,
der må give formodning om, at der er behov for støtte:
1) Offentligt ansatte og andre med offentlige hverv, hvis opgaver retter
sig mod gravide, misbrugere eller personer med sociale eller andre
særlige problemer, og
2) andre personer, herunder læger, jordemødre og psykologer, der ikke er
omfattet af nr. 1, men som for det offentlige udfører opgaver rettet mod
gravide, misbrugere eller personer med sociale eller andre særlige
problemer.
§ 4. Underretningspligten efter § 3 foreligger, når der er formodning
om, at en gravid har et så alvorligt misbrug af alkohol eller
euforiserende stoffer, at det medfører behov for støtte på grund af
sundhedsrisiko for det kommende barn.
Stk. 2. Underretningspligten indtræder, når der ikke er rimelig mulighed
for gennem egen virksomhed i tide at afhjælpe vanskelighederne, herunder
gennem rådgivning og vejledning af den gravide samt gennem dialog og
samarbejde eventuelt med henblik på inddragelse af kommunen.
Stk. 3. Ved vurderingen af, om der skal foretages underretning, må det
tages i betragtning, at kommunerne skal sørge for, at enhver har
mulighed for gratis rådgivning, jf. lovens § 3. Endvidere skal det tages
i betragtning, at kommunerne skal sørge for, at forældre eller andre,
der faktisk sørger for et barn eller en ung, kan få en gratis
familieorienteret rådgivning, jf. lovens § 5, at kommunerne efter lovens
§ 68 skal sørge for tilbud om gratis rådgivning til personer med nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer,
og at amtskommunerne efter lovens § 69 yder gratis rådgivning til
personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
med særlige sociale problemer i tilslutning til de opgaver, der påhviler
amtskommunerne efter loven.
Ikrafttræden
§ 5. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2001. Samtidig ophæves
bekendtgørelse nr. 875 af 27. november 1997.
Socialministeriet, den 8. december 2000
Henrik Dam Kristensen
/Kirsten á Rogvi
--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge, 8660 Skanderborg
Tlf. 86577305 & 21407355
www.pederporse.dk
Venstrefolk har det altid dejligt.