At købe et dyr i et EU-land
Fra : Kit

Dato : 23-06-05 14:24

Hej gruppe.

Jeg ville gerne høre, hvad der skal til, for at man må købe et dyr (en
fritte) i et andet EU-land og bringe det til Danmark?

På forhånd tak

VH Kit

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 24-06-05 10:22

> Jeg ville gerne høre, hvad der skal til, for at man må købe et dyr (en
> fritte) i et andet EU-land og bringe det til Danmark?
>

> På forhånd tak
>
> VH Kit

Hejsa Kit

Jeg ved ikke regler ang. fritter. Men du kan kontakte dit lokale
fødevaredirektorat eller kredsdyrlæge.

Jeg ved med marsvin, kan man frit indfører op til 10 stks. fra andet
EU-land, uden at skulle ansøge om importtilladelse eller lign.
Vil man importere flere end 10, skal man registreres som importør.

VH Pernille

Fra : Kit

Dato : 25-06-05 22:28

Tak for hjælpen!
MVH Kit

Fra : BT

Dato : 26-06-05 00:46

"Pernille Lauridsen" <pl@praxis-it.nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
> EU-land, uden at skulle ansøge om importtilladelse eller lign.
> Vil man importere flere end 10, skal man registreres som importør.

Nu har jeg ikke fulgt ret meget med i en debat, som kørte på
www.nhf.dk/forum.
Men jeg er meget sikker på at der ved årskiftet er kommet nye regler ved
indførelse af dyr fra et andet EU-land..
Den væsentlige ændring skulle være at man skal oplyse hvilket dyr man vil
importere, uanset antal...
Men som skrevet før, så kontakt din lokale fødevaredirektorat. De ligger
inde med de helt rigtige oplysninger

/Brian

Fra : Kit

Dato : 26-06-05 13:42

Tak Brian :)

Fra : Kenneth

Dato : 04-07-05 06:10

> [...]
> EU-land, uden at skulle ansøge om importtilladelse eller lign.
> Vil man importere flere end 10, skal man registreres som importør.

Er du sikker på det? I så fald har du en henvisning til en lov/hjemmeside?

Jeg har nemlig selv kontaktet Fødevarestyrelsen og spurgt hvordan jeg skulle
forholde mig hvis jeg tog til Sverige (eller Tyskland) og købte en hamster.
Svaret var at jeg _skulle_ registreres som importør. Ikke noget med at det
kun galdt ved over 10 dyr.

Jeg troede nemlig også at det var noget med 10 dyr, ligesom i Sverige:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/ovrigasallskapsdjur/smagnagare.4.7502f61001ea08a0c7fff51648.html
Men ikke i følge de dyrlæger jeg snakkede med.

Kenneth