|
| Købeloven, sikkert for 7000 gang.... :-) Fra : Peter |
Dato : 22-06-05 20:14 |
|
Hej.
Jeg har et spørgsmål til købeloven.
§78 stk. 3. siger:
Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Hvis sælger to gange har forsøgt reperation, men samme fejl sker igen, hvor
mange gange har han så, "men loven i hånden" mulighed for at forsøge
reperation af produktet ??
Findes der ikke en eller anden limit for hvor mange gange han kan udsætte en
evt. ophævelse af købet ??
Og kan sælger efter x antal reperationer, frit bestemme at nu vil han så
(som det hedder) omlevere i stedet for at ophæve købet ??
Faktum i denne sag er, at produktet har været til reperation 2 gange i løbet
af det sidste halve år, og nu er gået i stykker igen, med precis samme fejl
som ved de to tidligere reperationer.
Og jeg ønsker derfor egentlig en ophævelse af købet, da jeg ikke har lyst
til at betale mere porto.... Der er nemlig tale om en internet handel, så
jeg kan ikke bare gå ned i butikken.
Jeg har talt med butikken, og de er ikke afvisende over for ideen, men vil
lige tale med importøren og værkstedet først.
Så grunden til at jeg stiller mit spørgsmål her og nu, er at jeg gerne vil
være lidt forberedt, ud over bare at kunne svare: nå.....
Mvh.
Peter Dall
| |
Povl H. Pedersen (22-06-2005)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 22-06-05 20:22 |
|
In article <BLiue.480$KU4.354@news.get2net.dk>, Peter wrote:
> Hej.
>
> Jeg har et spørgsmål til købeloven.
>
> §78 stk. 3. siger:
> Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
> kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
>
> Hvis sælger to gange har forsøgt reperation, men samme fejl sker igen, hvor
> mange gange har han så, "men loven i hånden" mulighed for at forsøge
> reperation af produktet ??
Køberen har valget mellem afhjælpning eller omlevering, så man kan
kræve omlevering første gang der er fejl, medmindre sælger kan overbevise
køber om, at der er uforholdsmæssigt store omkostninger forbundet hermed.
> Findes der ikke en eller anden limit for hvor mange gange han kan udsætte en
> evt. ophævelse af købet ??
> Og kan sælger efter x antal reperationer, frit bestemme at nu vil han så
> (som det hedder) omlevere i stedet for at ophæve købet ??
Det er køber der til enhver tid har valget jf købeloven.
> Faktum i denne sag er, at produktet har været til reperation 2 gange i løbet
> af det sidste halve år, og nu er gået i stykker igen, med precis samme fejl
> som ved de to tidligere reperationer.
Så er der jo 5 års garanti på netop denne fejl. Du har reklameret over
den, og det er således et simpelt krav med 5 års forældelse.
> Og jeg ønsker derfor egentlig en ophævelse af købet, da jeg ikke har lyst
> til at betale mere porto.... Der er nemlig tale om en internet handel, så
> jeg kan ikke bare gå ned i butikken.
Han kan slet ikke forlange du skal betale mange gange, da der så er
væsentlig ulempe for dig ved afhælpning.
> Jeg har talt med butikken, og de er ikke afvisende over for ideen, men vil
> lige tale med importøren og værkstedet først.
>
> Så grunden til at jeg stiller mit spørgsmål her og nu, er at jeg gerne vil
> være lidt forberedt, ud over bare at kunne svare: nå.....
Du har ca. fundet de rigtige paragraffer, men de skal ses under et hele,
da man ellers kan misforstå eksempelvis den du har postet. Denne skal ses
sammen med stk 1 hvor der står at køber vælger.
| |
Peter (22-06-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 22-06-05 20:22 |
|
Derudover:
Ved en evt. omlevering, vil man/jeg så kunne forlange et større/bedre
produkt under forudsætning af at man selvfølgelig betaler merprisen ??
Mvh.
Peter
| |
HKJ (22-06-2005)
| Kommentar Fra : HKJ |
Dato : 22-06-05 20:44 |
|
Peter wrote:
> Ved en evt. omlevering, vil man/jeg så kunne forlange et større/bedre
> produkt under forudsætning af at man selvfølgelig betaler merprisen ??
Nej, købeloven giver dig kun ret til nøjagtig samme produkt.
Du må selvfølgelig gerne lave en anden aftale med forhandleren, men
hverken du eller forhandleren kan stille krav om dette.
| |
Peter (22-06-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 22-06-05 21:13 |
|
Hej, tak for svar....
> Du må selvfølgelig gerne lave en anden aftale med forhandleren, men
> hverken du eller forhandleren kan stille krav om dette.
Det var nok også for meget forlangt.... Det ville svare lidt til at få
pengene tilbage, og så købe et andet produkt i stedet.....
Mvh.
Peter
| |
HKJ (22-06-2005)
| Kommentar Fra : HKJ |
Dato : 22-06-05 21:26 |
|
Peter wrote:
>>Du må selvfølgelig gerne lave en anden aftale med forhandleren, men
>>hverken du eller forhandleren kan stille krav om dette.
>
> Det var nok også for meget forlangt.... Det ville svare lidt til at få
> pengene tilbage, og så købe et andet produkt i stedet.....
Og det er så der du havner hvis forhandleren ikke kan leverer en
ombytter, eller varen bliver ved med at gå istykker.
| |
Peter (23-06-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 23-06-05 06:43 |
|
Hej.
> eller varen bliver ved med at gå istykker.
Her tænker du på hvis første vare har været gået i stykker x antal gange, og
omleveringen også går i stykker, eller ??
Mvh
Peter
| |
HKJ (23-06-2005)
| Kommentar Fra : HKJ |
Dato : 23-06-05 17:25 |
|
Peter wrote:
>>eller varen bliver ved med at gå istykker.
>
> Her tænker du på hvis første vare har været gået i stykker x antal gange, og
> omleveringen også går i stykker, eller ??
Hvis varer ikke bliver fuld funktionsdygtig efter et antal
(uspecificeret, men normal ikke mere end 2-4 gange)
reperationsforsøg/ombytninger.
Og det er egentlig ligegyldigt om varer holder et par måneder eller slet
ikke virker, når den kommer tilbage fra reperation/ombytning, antal
forsøg tæller hver gang.
| |
Povl H. Pedersen (22-06-2005)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 22-06-05 21:28 |
|
In article <eDjue.500$dk5.43@news.get2net.dk>, Peter wrote:
> Hej, tak for svar....
>
>> Du må selvfølgelig gerne lave en anden aftale med forhandleren, men
>> hverken du eller forhandleren kan stille krav om dette.
>
> Det var nok også for meget forlangt.... Det ville svare lidt til at få
> pengene tilbage, og så købe et andet produkt i stedet.....
Ikke helt. Hvis man trader op har sælger avancen. Ved penge tilbage kan
de bruges andetsteds.
| |
Peter (23-06-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 23-06-05 06:41 |
|
Hej.
> Ikke helt. Hvis man trader op har sælger avancen. Ved penge tilbage kan
> de bruges andetsteds.
Ja, det har du selvfølgelig ret i.....
Mvh.
Peter
| |
Zulu (24-06-2005)
| Kommentar Fra : Zulu |
Dato : 24-06-05 15:14 |
|
Peter wrote:
>...
>
> Faktum i denne sag er, at produktet har været til reperation 2 gange
> i løbet af det sidste halve år, og nu er gået i stykker igen, med
> precis samme fejl som ved de to tidligere reperationer.
> Og jeg ønsker derfor egentlig en ophævelse af købet, da jeg ikke har
> lyst til at betale mere porto.... Der er nemlig tale om en internet
> handel, så jeg kan ikke bare gå ned i butikken.
Jeg har ikke lige paragraffen på hånden, men så vidt jeg husker, skal køber
holdes omkostningsfri ved reklamationer.
Hvilket vil sige at sælger skal betale for portoen (både til og fra sælger)
de gange varen har været til reparation.
Zulu
| |
|
|