Hvornår butikstyveri ( bagatelgrænse)
Fra : Jens B

Dato : 22-06-05 18:17

Hej

Hvornår er der tale om butikstyveri. Findes der en bagatelgrænse?

Jeg arbejder i en butik hvor vi sælger bland-selv-slik. Af en eller anden
grund mener en meget stor andel af kunderne åbenbart, at ting der ikke er
pakket ind i papir, de er gratis. De færreste kunne finde på at stjæle en af
de slikkepinde vi har til 1 kr. men vores bland-selv-slik det mener de er
helt iorden at tage en håndfuld af, som de så kan spise mens de går rundt i
butikken.

Lad os lige slå fast med det samme, at nej, jeg har ikke tænkt mig at spilde
politiets tid på at anmelde en der har stjålet et par vingummier. Så normalt
husker vi bare folk på, at slikket skal vejes og betales inden det spises.
Men forbløffende ofte bliver folk faktisk fornærmede, og det er tydeligt at
de på ingen måde kan se noget galt i at de har snuppet et par stykker slik,
og det kan irriterere mig. At folk ligefrem svarer igen, når man beder dem
pænt om ikke at stjæle.

Af ren nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at vide, om det er
butikstyveri? ville man i teorien kunne anmelde det? Eller kan det passe at
jeg har hørt noget om en bagatelgrænse? Ville man kunne anmelde dem, i det
de har spist slikket, eller skal de først forlade butikken? Hvordan med
bevis, kræver det at vi har det på video? Er vi i vores gode ret til, at
anslå hvor meget slik de har spist, og forlange at de betaler for det?

Jens

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-06-05 19:04

Jens B skrev den 22-06-2005 19:16:
> Hej
>
> Hvornår er der tale om butikstyveri. Findes der en bagatelgrænse?

snip: om spisning af vejselv-slik

Dansk Supermarked bortviser har tidligere bortvist en medarbejder for
den type adfærd du beskriver. Og vi taler ikke om "håndfulde" af slik.
Om det blev til en politisag i den aktuelle sag.
Det kan jeg så desværre ikke huske.

Det er vel tyveri uanset størrelsen af værdien det stjålne.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-06-05 19:30

Jens B wrote:

> Hej
>
> Hvornår er der tale om butikstyveri. Findes der en bagatelgrænse?
-snip-

§ 276. For tyveri straffes den, som uden besidderens samtykke
borttager en fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller andre
uberettiget vinding ved dens tilegnelse. Med rørlig ting sidestilles her
og i det følgende en energimængde, der er fremstillet, opbevaret eller
taget i brug til frembringelse af lys, varme, kraft eller bevægelse
eller i andet økonomisk øjemed.

Der er ikke nogen bagatelgrænse. Loven er klar. Eneste undskyldning er
hvis kunderne tror at det er "en service". Du kunne sørge for at der
blev hængt et skilt op med: "Butikstyveri politianmeldes". Det burde
virke. Videokamera er også en god ting. Skiltning med:
"Videoovervågning" eller lign.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jens B

Dato : 22-06-05 19:44

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> Der er ikke nogen bagatelgrænse. Loven er klar. Eneste undskyldning er
> hvis kunderne tror at det er "en service".

Ok tak.

Fra : Rune Wold

Dato : 22-06-05 20:37

Jens B wrote:

[klip]

> Hvornår er der tale om butikstyveri. Findes der en bagatelgrænse?

Ikke ifølge ordlyden af § 276, jf. også Martins indlæg.

Men det er faktisk diskuteret i teorien, om der ikke alligevel findes
visse begrænsninger. Følgende er gjort gældende:

Ifølge RPL § 722, stk. 1, nr. 5, *kan* anklagemyndigheden frafalde
tiltale, hvis procesøkonomiske hensyn tilsiger dette.

Anklagemyndighedens (AM) afgørelse om tiltalerejsning eller frafald, er
en forvaltningsretlig afgørelse. Hvis AM i én retskreds frafalder
tiltale med henvisning til nr. 5 et vist antal gange, vil der dannes en
praksis, hvor det stjålnes værdi reelt afgører tiltalespørgsmålet.

AM er bundet af de forvaltningsretlige grundsætninger, herunder en
lighedsgrundsætning, der medfører, at borgere i denne retskreds, der
sigtes for overtrædelse af § 276, kan kræve tiltalefrafald i
overensstemmelse med myndighedens praksis.

Det skal dog tilføjes, at ovenstående vistnok ikke er flertallets holdning.

/Rune Wold

Fra : #2066

Dato : 23-06-05 01:59

"Jens B" <ingen.spam@til.mig> wrote in message
> [...]
> af de slikkepinde vi har til 1 kr. men vores bland-selv-slik det mener de
> er helt iorden at tage en håndfuld af, som de så kan spise mens de går

Helt OT: Heromkring hvor jeg bor, har flere supermarkeder bland-selv-slik.
De har sat en lille spareboesse op ved hylderne med godterne og et skilt
hvor der forlanges 10 cents (~50 oere?) per smagsproeve. Saa det er klart at
der ikke er gratis smagsproever - og jeg har som kunde endnu ikke set nogen
der tager for sig uden at enten afveje og afmaerke koebet for senere
betaling eller smide et par moenter i spareboessen.

Fra : Bo Warming

Dato : 23-06-05 03:36

"#2066" <neslein@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> nogen der tager for sig uden at enten afveje og afmaerke koebet for senere
> betaling eller smide et par moenter i spareboessen.

Måske det er smart trick i Hellerup og minder folk om at smagsprøver bør
være få
Måske det ikke har effekt i Brøndby - hvor butikker med tagslik måske taber
% af % af omsætning
Jeg tror at omsætning øges mere end der tabes, ved at man ser stort på hvad
sjæles-i-maven. Bagatelgrænse bør ikke forstyrre de rethaverisk smålige

Fra : Thomas Jari

Dato : 23-06-05 14:24

On Wed, 22 Jun 2005 19:16:48 +0200, "Jens B" <ingen.spam@til.mig>
wrote:

> [...]
>bevis, kræver det at vi har det på video? Er vi i vores gode ret til, at
>anslå hvor meget slik de har spist, og forlange at de betaler for det?

Jeg havde samme problem i den butik jeg tidligere var ansat i. Hver
gang jeg så dette optrin, som skete et par gange om dagen, kontaktede
jeg kunden med så høj stemme at alle omkring os kunne høre det. et
simpelt "VIL DE VÆRE VENLIG AT VEJE DET STYKKE SLIK DE HAR I MUNDEN"
kan gøre folk temmelig røde i hovederne.

Problemet var dog til at overse, da leverandøren dækkede alt svind.

Thomas Jari