Nettoprisindeksreguleret huslejestigning m~
Fra : Lars Holst

Dato : 22-06-05 12:51

Vi har idag fået en masse "grimmer grimmer" post.

Først var der en fartbøde på 1500,-
Den æder jeg selvfølgelig. Ærgelige penge men så kan jeg måske lære det.

Den værste var dog at vi fik en skrivelse fra vores ejendomsselskab.
Heri fremgår det at vi bliver reguleret i husleje som følge af stigning i
Nettoprisindekset.

Jeg har tjekket med Danmarks Statistik og tallene stemmer overens.

Men stigningen sker med tilbagevirkende kraft fra januar 2002.
Dette er ½ md. efter at vi flyttede ind.

Der står i vores huslejekontrakt under §11. Særlige vilkår:
"Indtil år 2050 forhøjes den aftalte leje, ud over stigning i skatter og
afgifter, hvert år pr. 01.01. med stigningen i nettoprisindekset fra
oktober til oktober i de foregående 2 kalenderår. Opkrævningen kan vente
til regulering af skatter og afgifter, og vil ske med tilbagevirkende
kraft. Lejen kan dog aldrig overstige det lejedes værdi."

Nu er det sådan at vi flere gange tidligere, i Maj 2004, Maj 2003, Maj
2002 har fået varslede huslejestigninger p.g.a. skatter og afgifter.

Må ejendomsselskabet så gerne opkræve dette med tilbagevirkende kraft så
lang tid tilbage?

Reguleringen for perioden 1. januar 2002 til 31. juli 2005 vil blive
tillagt vores huslejeopkrævning i August måned.
Er det normal praksis?
Det drejer sig om en regulering på knap 12.000,- som skal betales oveni
huslejen på een måned.
De skriver dog at såfremt vi ikke er i stand til at betale hele beløbet
på én gang, kan vi kontakte dem for nærmere aftale om afdragsordning.

I beregningen af den nye årlige husleje medtager de skatter og afgifter
for samtlige år fra og med 2002 til og med 2004.
Såfremt de tidligere har reguleret huslejen p.g.a. stigning i skatter og
afgifter, kan de så regulere huslejen igen på det grundlag med mindre de
lige har fået ændret slutligningen af ejendomsskatten for de respektive
år?

--
Lars Holst

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-06-05 18:07

> [...]
> 2002 har fået varslede huslejestigninger p.g.a. skatter og afgifter.
>
> Må ejendomsselskabet så gerne opkræve dette med tilbagevirkende kraft så

De kan jo ikke så godt regulere lejen ud fra nettoprisindexet for de
foregående 2 år før der er gået de to år. Det, du skal holde øje med, er om
"lejen overstiger det lejedes værdi".

Mvh Maria

Fra : Lars Holst

Dato : 22-06-05 20:07

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> said in

> De kan jo ikke så godt regulere lejen ud fra nettoprisindexet for de
> foregående 2 år før der er gået de to år. Det, du skal holde øje med,
> er om "lejen overstiger det lejedes værdi".
>
> Mvh Maria

Hvordan finder jeg ud af om det overstiger det lejedes værdi?
Jeg har jo ikke nogen ejendomsvurdering på det jeg bor til leje i.

--
Lars Holst

Fra : KE

Dato : 23-06-05 10:51

> Hvordan finder jeg ud af om det overstiger det lejedes værdi?
> Jeg har jo ikke nogen ejendomsvurdering på det jeg bor til leje i.

Alle kommuner har kontorer som tager sig af den slags sager. For Aalborg
Kommune henvender man sig til huslejenævnet (lur mig om ikke det hedder det
samme andre steder ). Det koster forholdsvist lidt at oprette sagen
(skal i Aalborg være skriftelig). Inden da kan du jo kigge lidt på steder
omkring dig hos offentlige boligudlejnings'steder'.

I lejeloven bør du nok kigge nærmere på Kapitel 8 - § 47 ff. I den
forbindelse vil jeg høre om nogen ligger inde med en pdf version af
lejeloven, eller måske et pænt opstillet txt dokument. Jeg har kun en dårlig
version copy/pasted fra en hjemmeside.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-06-05 11:07

"KE" <kimkoruperiksen@[remove this]hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forbindelse vil jeg høre om nogen ligger inde med en pdf version af
> lejeloven, eller måske et pænt opstillet txt dokument. Jeg har kun en

Det nærmeste sted at hente den er vel på www.retsinfo.dk.
Her finder man altid den nyeste version (eller evt. links til lovændringer).
Det er forholdsvist pænt sat op, og meget nemt at kopiere og indsætte i
feks. Word.

/Per

Fra : Grunt

Dato : 23-06-05 12:41

On 22 Jun 2005 19:06:52 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Hvordan finder jeg ud af om det overstiger det lejedes værdi?
>Jeg har jo ikke nogen ejendomsvurdering på det jeg bor til leje i.

Kan du fortælle hviken boligform du lejer under ? Svaret bliver ikke korekt hvis
vi ikke ved hvilken lejelov der gælder for din bolig.

Ejendomsværdien har intet med lejeværdi at gøre og ved almen lejelov har det
ingen betydning.

Når lejeværdien har betydning er det en sammenligning med tilsvarende husrum i
nærområdet. Da der er rigtig mange sager om lejeforhøjelser i hele landet vil
der også være et stort kenskab til lejeværdien på forskellige boliger i
forskellige områder og det bedste sted at spørge er hos en lejerforening.

Men i almen bolig er det andre værdier der regnes på.

Fra : Lars Holst

Dato : 24-06-05 03:25

Grunt <gruntsaver@msn.com> said in

> [...]
> er hos en lejerforening.
>
> Men i almen bolig er det andre værdier der regnes på.

Det er et privat ejendomsselskab.
Dan-Ejendomme hedder det.

--
Lars Holst

Fra : Grunt

Dato : 24-06-05 10:10

On 24 Jun 2005 02:24:33 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Grunt <gruntsaver@msn.com> said in

>Det er et privat ejendomsselskab.
>Dan-Ejendomme hedder det.

Det siger intet om hvilken lejelov der gælder. 99% af alle ejendomsselskaber og
hvad de ellers kalder sig er private. Men det er mest troligt at det er almen
lejelov. Jeg kan ikke i den lov finde noget der giver udlejer lov til at forhøje
lejen tilfældigt på grund af et prisindeks. Det skal, så vidt jeg læser det,
være et bestemt beløb til et bestemt tidspunkt i en bestemt periode.
Klager over en lejeforhøjelse skal nok ske til beboerklagenævnet, men find ud af
hvilken lejelov der gælder.

Fra : Grunt

Dato : 22-06-05 21:12

On 22 Jun 2005 11:50:56 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>

>Den værste var dog at vi fik en skrivelse fra vores ejendomsselskab.
>Heri fremgår det at vi bliver reguleret i husleje som følge af stigning i

Når du skriver ejendomsselskab er det så almen leje ?

Jeg mener at der under sådanne lejekontrakter godt kan aftales lejeforhøjelser
til bestemte tidspunkter i en bestemt periode.
Men det skal være helt klart hvor meget lejen stiger per år, og jeg kan ikke se
at et prisindex på nogen måde kan betagnes som bestemte tidspunkter til en
bestemt pris per år.

Se at få undersøgt om jeres aftale om lejeforhøjelser i kontrakten er lovlig,
sådan set også uanset hvilken lejelov der gælder.

Der er noget skummelt ved at de vil vente med forhøjelserne til et eller andet
tidspunkt på året og ikke præcis 1-1.