PC på arbejdet
Fra : steffen

Dato : 22-06-05 07:36

Hej,
Jeg har en arbejds pc her på mit arbejde,

Er det tilladt at min chef, af ren intresse logger ind for at rode den
igennem.

Vi har en masse private e-mails og dokumenter liggende som han ikke har
noget at gøre i

Steffen

Fra : Søren G

Dato : 22-06-05 08:16

"steffen" <steffen@sbrandsborg.dk> wrote in message
> Hej,
> Jeg har en arbejds pc her på mit arbejde,
>
> Er det tilladt at min chef, af ren intresse logger ind for at rode den
> igennem.

Som udgangspunkt ja, da det jo er virksomhedens ejendom, men det spørgsmål
vil din fagforening meget gerne hjælpe dig med at få besvaret.

En del firmaer har udarbejdet en politik der besvarer dit spørgsmål. Måske
har dit firma også ?

OT START :
Hvor jeg arbejder kan private filer f.eks lægges i en mappe der hedder
"privat" i roden af C: drevet, og private e-mails kan lægges i en mappe der
hedder "privat" i outlook. Disse mapper bliver der så ikke kigget i (Med
mindre der er en ualmindelig god grund, som f.eks mistanke om at man har
sendt klassificeret matriale ud af huset eller lign.)
OT SLUT :

> Vi har en masse private e-mails og dokumenter liggende som han ikke har
> noget at gøre i

Din chef skal stoppe med at læse dine private e-mails og dokumenter så snart
det står klart for ham/hende at det drejer sig om en privat e-mail eller et
privat dokument. Du kan så hjælpe ham/hende lidt på vej ved at placerer dine
private dokumenter og emails i navngivne mapper og orienterer chefen om at
filer og e-mails der ligger der er af privat karakter.

--
Søren

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-06-05 08:23

"steffen" <steffen@sbrandsborg.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
> Jeg har en arbejds pc her på mit arbejde,
>
> Er det tilladt at min chef, af ren intresse logger ind for at rode den
> igennem.

Umiddelbart ja. Computeren er firmaets (og et arbejdsredskab), så
selvfølgelig må han undersøge den.

> Vi har en masse private e-mails og dokumenter liggende som han ikke har
> noget at gøre i

Han må ikke kigge i private mails eller dokumenter.
Dog må han gerne (hvis det er oplyst som en del af firmaets
it-retningslinjer) undersøge hvor mange mails eller dokumenter du har
liggende.
(Det er en noget forkortet udgave af Datatilsynets praksis, men den er i al
væsentlighed korrekt).

/Per

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-06-05 08:37

> [...]

> igennem.
>
> Vi har en masse private e-mails og dokumenter liggende som han ikke har

Selvfoelgelig har du ikke en masse private ting liggende.

Du bruger jo din webmail og en ftp server til dine dokumenter, da du jo
skal passe dit arbejde og ikke bruge tiden paa private ting.

Hvis der ligger private mails paa din arbejds PC, saa skyldes det enten
at du har sat din private mail konto op i dit mail program paa din
arbejds PC eller at du benytter din arbejdsemail til privat mail.

Begge dele er lige dumt.

Selvfoelgelig har din arbejdsgiver ret til at kigge i din ARBEJDS PC -
der skal jo kun ligge relevante arbejdsmaessige ting paa den.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Søren G

Dato : 22-06-05 09:44

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

* CUT en masse personlige meninger *

> Selvfoelgelig har din arbejdsgiver ret til at kigge i din ARBEJDS PC -
> der skal jo kun ligge relevante arbejdsmaessige ting paa den.

Det er en så tilpas firkantet mening så den vel næsten behøver en paragraf,
så gider du ikke lige smide den § på bordet der sætter straffelovens §263 ud
af funktion ?

--
Søren

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-06-05 17:15

"Søren G" wrote

> [...]
> paragraf,
> så gider du ikke lige smide den § på bordet der sætter straffelovens §263

Overtrædelse af §263 kræver fortsæt (ond tro)

<Quote>
Regelgennemgangen viser, at det generelt er lovligt at kontrollere
medarbejdernes brug af e-post og internet, forudsat at
Kontrollen har et sagligt formål, og organisationen en berettiget interesse
i kontrolforanstaltningen.
Medarbejderne forud er informeret herom.
Der bør indhentes samtykke fra medarbejderne til læsning af privat
e-post, hvis organisationen finder behov herfor under nærmere angivne
omstændigheder.
</quote>
http://www.videnskabsministeriet.dk/fsk/publ/2002/brugafepost/brugafepost.htm

HK's anbefaling at man på forhånd har aftalt retningslinjer på
arbejdspladsen mht "privat" email

- Peter

Fra : Søren G

Dato : 23-06-05 11:57

"Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> wrote in message
> Overtrædelse af §263 kræver fortsæt (ond tro)

Som jeg også skrev i mit første indlæg i tråden er det som udgangspunkt
lovligt, men chefen skal stoppe med at læse e-mails og dokumenter i det
øjeblik det går op for hm/hende at der er tale om et personligt dokument
eller personlig e-mail.

Mit ønske om paragraffen til Jesper var fordi han virker meget sikker i at
chefen må.

--
Søren

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-06-05 15:26

Søren G <soreng@invalid.wq> wrote:

> [...]
> eller personlig e-mail.
>
> Mit ønske om paragraffen til Jesper var fordi han virker meget sikker i at

Hvis jeg som chef stiller en computer til raadighed overfor en ansat,
saa er det firmaets computer og jeg kan kigge i alt.

At saa medarbejderen vaelger at laegge mp3 filer, emails og andet ikke
relevant paa sin laane computer, er jo ikke mit problem.

Mener du at jeg som arbejdsgiver skal bruge min tid paa at sortere i
indholdet paa MIN computer, som jeg har laant til en medarbejder, for
ikke at komme til at laese vedkommendes private ting ?

Jeg kan ikke en paragraf.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-06-05 16:00

In article <1gymap0.3v03b611fsndcN%jesper@gylling.net>, Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hvis jeg som chef stiller en computer til raadighed overfor en ansat,
> saa er det firmaets computer og jeg kan kigge i alt.

Korrekt.

> At saa medarbejderen vaelger at laegge mp3 filer, emails og andet ikke
> relevant paa sin laane computer, er jo ikke mit problem.

Jo, det er det netop. I det øjeblik der er ulovlig musik, software
etc på maskinen, så er virksomheden ansvarlig. Det er alene en rent
hjemmePC hvor arbejdsgiveren ikke har kontrolmuligheder der er undtaget.

> Mener du at jeg som arbejdsgiver skal bruge min tid paa at sortere i
> indholdet paa MIN computer, som jeg har laant til en medarbejder, for
> ikke at komme til at laese vedkommendes private ting ?

Nej, men når du læser noget og konstaterer det er privat, så skal
læsningen ophøre.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-06-05 17:04

"Povl H. Pedersen" wrote

> Nej, men når du læser noget og konstaterer det er privat, så skal
> læsningen ophøre.

Nemlig
Man må undersøge hvad der ligger af filer på computeren

BrevtilmosterAnna.doc er åbenlyst privat og der ingen reel (driftmæssig)
grund til at undersøge hvad der står i dokumentet
temp.doc kan man jo godt åbne - men står der så "Til moster Anna" på første
linje så lukker man blot dokumentet igen

Hvor svært kan det være?

Det reelle problem opstår fordi der måske ikke er en it-politik i firmaet
mht hvad den ansatte må og ikke må mht sine arbejdsværktøjer stillet til
rådighed af firmaet

- Peter

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-06-05 09:18

> [...]

> temp.doc kan man jo godt åbne - men står der så "Til moster Anna" på første
> linje så lukker man blot dokumentet igen

Til moster Anna

Som jeg skrev til dig i sidste uge er jeg pissetraet af mit job og min
chef er en ulidelig og fladpandet nar. Faktisk er jeg kun her paa grund
af frynsegoderne. Du ved fri computer og mobiltelefon. I gaar ringede
jeg privat det meste af aftenen til mine venner i Dubai - skoent med en
betalt telefon.

Hvordan gaar det hos dig ? Er du og ................

> Hvor svært kan det være?

Som jeg ser det - svaert.

> Det reelle problem opstår fordi der måske ikke er en it-politik i firmaet
> mht hvad den ansatte må og ikke må mht sine arbejdsværktøjer stillet til
> rådighed af firmaet

Vi er helt enige.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-06-05 09:33

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> betalt telefon.
>
> Hvordan gaar det hos dig ? Er du og ................

Hvor svært er det lige at se, at der i eksemplet ovenfor er tale om en
privat korrespondance?
Det der måske gør det svært, er en iboende trang til at undersøge, hvad den
ansatte fortæller privat.
Men det må man altså ikke.

/Per

Fra : Søren G

Dato : 24-06-05 11:34

> [...]
> betalt telefon.
>
> Hvordan gaar det hos dig ? Er du og ................

At medarbejderen syntes at chefen og arbejdspladsen er ulidelige gør ikke
brevet mindre personligt, og fuldstændig uden relevans for arbejdsgiveren.

> Som jeg ser det - svaert.

Problemet er måske mere at du er alt for nysgerrig i ting som ikke kommer
dig ved. (så som en medarbejders personligt mening om chefen).

> Vi er helt enige.

Muligt, men det er nu engang loven.

--
Søren

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-06-05 16:33

> [...]

> betalt telefon.
>
> Hvordan gaar det hos dig ? Er du og ................

Næhh, jeg kan sagtens springe det over
Det var førs da jeg læste de andre svar at jeg blev opmærksom på indholdet

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-06-05 18:26

Jesper Haaber Gylling wrote:

-snip-
> At saa medarbejderen vaelger at laegge mp3 filer, emails og andet ikke
> relevant paa sin laane computer, er jo ikke mit problem.

Det er lodret forkert og pure opdigtet.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : k&y

Dato : 23-06-05 20:26

> Jesper Haaber Gylling wrote:
>
> -snip-
>
> Det er lodret forkert og pure opdigtet.

Med fare for at blive kaldt firkantet,en arbejds Pc er en arbejds Pc,syntes
ikke det holder med at sidde og sende privat mail i arbejds tiden,ej heller
private breve lav det hjemme på den private Pc i fritiden.Det er vel også et
spørgsmål om arbejdgiveren skal betale for den tid der bliver brugt på
private ting.

/Kim

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-06-05 20:49

k&y wrote:

> Det er vel også et spørgsmål om arbejdgiveren skal betale
> for den tid der bliver brugt på private ting.

Det tales der ikke om her, det kan sagtens foregå udenfor arbejdstiden.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : k&y

Dato : 23-06-05 20:54

> Det tales der ikke om her, det kan sagtens foregå udenfor arbejdstiden.
>
> --
> Venlig hilsen
> Erik Olsen

Men de tales om en arbejds Pc ikk'

kim

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-06-05 21:48

"k&y" wrote

> Men de tales om en arbejds Pc ikk'

Jeg har endnu ikke oplevet at blive bedt om at forlade arbejdspladsen ved
arbejdstids ophør, hvis jeg fx sad 10 minutter over tid
Jeg har heller oplevet ikke at kunne lukke mig selv ind hvis jeg kom før
tiden eller i weekenden/om aftenen

- Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-06-05 10:51

k&y wrote:

> Men de tales om en arbejds Pc ikk'

Jo, men det er ikke ensbetydende med at brugen foregår i arbejdstiden.

Fra : Lyrik

Dato : 26-06-05 23:55

> Hvis jeg som chef stiller en computer til raadighed overfor en ansat,
> saa er det firmaets computer og jeg kan kigge i alt.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du er et fjols og en skiderik!
Hvis du giver din medarbejder en kuglepen, så har du vel ikke ret til at
snage i alt hvad han skriver med den!"?
Tumpe!

Jens

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-06-05 05:58

In article <42bf325b$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Lyrik wrote:

> [...]
> Du er et fjols og en skiderik!
> Hvis du giver din medarbejder en kuglepen, så har du vel ikke ret til at

Du mangler også at ændre FUT til DK.Mudderkastning.

Som chef vil jeg som udgangspunkt have ret til at læse alt det der sendes
ud af huset på firmaets brevpapir.

Tænk på, at din firmamail sendes i firmaets navn, og du derfor ikke skal
bruge den privat. Brug i stedet i hotmail eller et af de mange bedre
alternativer. Så står firmaet ikke som afsender.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-06-05 07:26

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Du er et fjols og en skiderik!
> Hvis du giver din medarbejder en kuglepen, så har du vel ikke ret til at

Det maa du gerne mene.

Imidlertid saa mener jeg stadigvaek at hvis en medarbejder benytter sin
arbejdscomputer til private goeremaal, saa kan det aldrig blive chefens
arbejde at bruge tid paa decikere mails og andet for
"maaske-indeholder-det-noget-privat" for at overholde loven.

Hvad nu hvis en mail indeholder baade lidt privat samt jobmaessigt -
saadan paa skift ned igennem teksten ? Skal man saa laese lidt og saa
stoppe med at laese ? Hordan skal man saa finde ud af hvornaar man maa
starte igen ?

Hvis man er saa fladpandet at man ikke kan hitte ud af at skille arbejde
og privat ad fx. med en hotmail eller eget domain, saa maa man ogsaa
acceptere at ens chef kigger i SIN (den computer vedkommende venligst
stiller til raadighed), naar der er behov for det.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Søren G

Dato : 28-06-05 12:43

> [...]
> saadan paa skift ned igennem teksten ? Skal man saa laese lidt og saa
> stoppe med at laese ? Hordan skal man saa finde ud af hvornaar man maa

Der er ingen der har sagt at det skulle være nemt, men selvom noget er svært
betyder det ikke at loven ikke skal holdes, også på det punkt.

> [...]
> acceptere at ens chef kigger i SIN (den computer vedkommende venligst
> stiller til raadighed), naar der er behov for det.

Hvis en chef virkelig har lov til at kigge i og på alt hvad en medarbejder
laver, er der jo ikke noget i vej for at installere en keylogger på
medarbejderens PC. Det er jo noget af en fladpandet medarbejder der taster
sit password til hotmail ind på firma computeren.

--
Søren

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-06-05 13:22

> [...]
> arbejde at bruge tid paa decikere mails og andet for
> "maaske-indeholder-det-noget-privat" for at overholde loven.

Det er så et spørgsmål du må tage op med politikerne.

> [...]
> acceptere at ens chef kigger i SIN (den computer vedkommende venligst
> stiller til raadighed), naar der er behov for det.

Skulle vi prøve at holde diskussionen til juridiske emner (der ligger trods
alt en fundats til grundlag for denne gruppe)?
Personlige meninger om en retstilstand ligger per definition uden for dette.

/Per