Reflekser på cykel
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-05 20:09

Min cykelhandler siger at det ikke længere er et krav at man skal have en
hvid refleks foran på cyklen, dem i hjulet og den røde bagpå er stadig
krævet.

Har han ret ? (jeg kan ikke finde hvilke love der bestemmer den slags)

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 20-06-05 20:36

"Henrik Stidsen" skrev
> [...]
> krævet.
>
> Har han ret ? (jeg kan ikke finde hvilke love der bestemmer den slags)

Bekendtgørelse om cyklers indretning og udstyr m.v.:

§7. En cykel skal være forsynet med mindst én hvid refleks, der er synlig
forfra. En cykel med mere end to hjul skal dog være forsynet med mindst to
sådanne reflekser, der er anbragt højst 0,4 m inden for cyklens yderste
punkter og med en indbyrdes afstand på mindst 0,6 m.

(Fundet på www.retsinfo.dk)

Mvh. Hans

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 21-06-05 10:06

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> wrote in message
> [...]
> sådanne reflekser, der er anbragt højst 0,4 m inden for cyklens yderste
> punkter og med en indbyrdes afstand på mindst 0,6 m.

Hej Hans.

Du glemte lige resten:

[...]

Stk. 2. En cykel skal være forsynet med mindst én rød refleks, der er synlig
bagfra. En cykel med mere end to hjul skal dog være forsynet med mindst to
sådanne reflekser, der er anbragt højst 0,4 m inden for cyklens yderste
punkter og med en indbyrdes afstand på mindst 0,6 m.

Stk. 3. En cykel skal være forsynet med mindst to gule reflekser, der
bevæger sig, når cyklen kører, og som er synlige bagfra.

Stk. 4. En cykel skal på hvert hjul være forsynet med mindst én gul refleks,
der er synlig fra siderne, eller med hvide reflekterende dæk- eller
fælgsider.

Stk. 5. En ethjulet påhængsvogn til cykel skal være forsynet med mindst én
hvid refleks, der er synlig forfra, og mindst én rød refleks, der er synlig
bagfra. Reflekserne skal være anbragt i påhængsvognens midterplan eller til
venstre herfor. En tohjulet påhængsvogn til cykel skal være forsynet med
mindst to hvide reflekser, der er synlige forfra, og mindst to røde
reflekser, der er synlige bagfra. Reflekserne skal være anbragt så tæt ved
påhængsvognens yderste punkter som muligt. Sidevogn til cykel skal være
forsynet med mindst én hvid refleks, der er synlig forfra, samt mindst én
rød refleks, der er synlig bagfra. Reflekserne skal være anbragt så tæt ved
sidevognens yderste højre punkt som muligt.

Stk. 6. En påhængsvogn til cykel skal på hver side være forsynet med mindst
to gule reflekser, der er synlige fra siden, eller med mindst én gul refleks
i hvert hjul, der er synlig fra siderne. En sidevogn til cykel skal på højre
side være forsynet med mindst to gule reflekser, der er synlige fra siden,
eller med mindst én gul refleks i hjulet, der er synlig fra siden.

Stk. 7. En cykel og påhængs- eller sidevogn hertil må ikke være forsynet med
trekantet refleks. Reflekser i et par skal være ens.

Stk. 8. En cykel og påhængs- eller sidevogn hertil kan forsynes med
supplerende reflekser efter følgende regler: Fastmonterede, fremadrettede
reflekser skal være hvide, bagudrettede røde og reflekser, der vender til
siden, gule. Bevægelige reflekser skal være gule.

Stk. 9. Refleks på cykel og påhængs- eller sidevogn hertil skal være mærket
efter bestemmelserne i § 16, stk. 4.

Stk. 10. Uanset bestemmelserne i stk. 9 kan refleks, der er erhvervet inden
den 1. januar 1998, fortsat anvendes. Påbudt refleks, der er erhvervet inden
den 1. januar 1998, skal dog være E- eller e-mærket eller mærket efter anden
godkendelsesordning.

§ 16. Lygter og reflekser til cykel og påhængs- og sidevogn hertil må
endvidere kun forhandles, såfremt de opfylder kravene i stk. 2-4.

Stk. 4. Hvid fremadrettet, rød bagudrettet og gul refleks, der vender til
siden, skal være godkendt i henhold til ECE-regulativ nr. 3 og »E«-mærket i
klasse IA eller IVA eller godkendt i henhold til EF-direktiv nr. 76/757/EØF
og »e«-mærket i klasse IA eller IVA. Hvide reflekterende dæk- eller
fælgsider skal være godkendt i henhold til ECE-regulativ nr. 88
og »E«-mærket eller godkendt og mærket i henhold til nationale standarder
eller regler i et andet EU-land eller EØS-land. Kravet om godkendelse og
mærkning af hvide reflekterende dæk- eller fælgsider gælder dog først fra
den 1. januar 2000. Gul bevægelig, bagudrettet refleks skal være godkendt i
henhold til ECE-regulativ nr. 3 og »E«-mærket i klasse I, IA eller IVA,
godkendt i henhold til EF-direktiv nr. 76/757/EØF og »e«-mærket i klasse I,
IA, eller IVA eller godkendt og mærket i henhold til nationale standarder
eller regler i et andet EU-land eller EØS-land.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Holst

Dato : 21-06-05 10:19

Aragorn Elessar wrote:

> Du glemte lige resten:

Der var da ikke meget i resten, der omhandlede den hvide refleks foran,
som spørgeren spurgte om?!

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 21-06-05 10:24

"Holst" <newsjun05@shelter.dk> wrote in message

> Der var da ikke meget i resten, der omhandlede den hvide refleks foran,
> som spørgeren spurgte om?!

Næh, det har du da ret i, ser jeg nu hvor jeg nærlæser din post.
My bad, undskyld!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 21-06-05 20:46

"Holst" <newsjun05@shelter.dk> wrote in message

> Der var da ikke meget i resten, der omhandlede den hvide refleks foran,
> som spørgeren spurgte om?!

Nu spurgte han jo også om dem til hjulet og bagpå.

Mogens

Fra : blue

Dato : 21-06-05 21:27

"Mogens Nielsen" <willemoesgadeFJERNDETTE@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu spurgte han jo også om dem til hjulet og bagpå.

Næh, det gjorde han vist ikke. Han burde dog nok have brugt et punktum i
stedet for et komma.

--
Malerier til salg
Mail vedr. pris

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 22-06-05 17:38

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> wrote in message
> "Mogens Nielsen" <willemoesgadeFJERNDETTE@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Næh, det gjorde han vist ikke. Han burde dog nok have brugt et punktum i
> stedet for et komma.

Ups....

Mogens