Regenten rejser
Fra : Martin Møller

Dato : 20-06-05 16:46

Når Dronningen rejser, er der så nogle regler der siger at Kronprinsen ikke
må være med det samme fly?

Martin

Fra : Else Holm

Dato : 20-06-05 17:33

"Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Når Dronningen rejser, er der så nogle regler der siger at
> Kronprinsen ikke må være med det samme fly?
>
> Martin

Ifl. denne artikel i BT fra indvielsen af Operabygningen er det i
hvert fald usædvanligt men øjensynligt ikke forbudt.

http://www.bt.dk/royalt/artikel:aid=335884:fid=100021710/

--
Else

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-06-05 10:48

"Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> wrote in message
> Når Dronningen rejser, er der så nogle regler der siger at Kronprinsen
ikke
> må være med det samme fly?

Nu de alle er på Færøerne , er de ikke alle rejst med kongeskibet ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-06-05 14:31

On Tue, 21 Jun 2005 11:47:57 +0200, Christian B. Andresen wrote:

> Nu de alle er på Færøerne , er de ikke alle rejst med kongeskibet ?

Nej, de er fløjet derop men bor på skibet mens de er der.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Søren G

Dato : 21-06-05 13:22

"Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> wrote in message
> Når Dronningen rejser, er der så nogle regler der siger at Kronprinsen
ikke
> må være med det samme fly?

Nej det er der ikke regler for. Når både dronningen og kronprinsen er ude og
rejse gives "magten" videre til næste i årverækkefølgen (som vist så bliver
prins joakim). Det andet er vist en USA ting med præsidenten og
vicepræsidenten.

--
Søren

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 21-06-05 19:01

> [...]
> bliver
> prins joakim). Det andet er vist en USA ting med præsidenten og

Det handler ikke om hvem der er stedfortræder for dronningen og har som
sådan slet ikke noget med spørgsmålet at gøre...

Men det er normalt at de rejser hver for sig, de kom også med hver sit fly
til Færøerne.

Fra : Søren G

Dato : 22-06-05 08:02

"Jakob Johannessen" <whisky@*FJERN*post4.tele.dk> wrote in message
> Det handler ikke om hvem der er stedfortræder for dronningen og har som
> sådan slet ikke noget med spørgsmålet at gøre...

Hvorfor tror du så at spørgsmålet blev rejst, hvis det ikke handler om hvem
der er hvor i tronfølgerloven, og hvad der sker hvis både dronningen og
kronprinsen dør i samme flystyrt ?

--
Søren

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 22-06-05 08:36

> Hvorfor tror du så at spørgsmålet blev rejst, hvis det ikke handler om
> hvem
> der er hvor i tronfølgerloven, og hvad der sker hvis både dronningen og
> kronprinsen dør i samme flystyrt ?

Ja, nu snakker du også om hvad der sker, hvis de begge dør i et flystyrt,
men dit første indlæg handlede bare om hvem der styrer landet når de to er
ude og rejse

Fra : Søren G

Dato : 22-06-05 09:38

"Jakob Johannessen" <whisky@*FJERN*post4.tele.dk> wrote in message
news:42b914f1$0$48958> Ja, nu snakker du også om hvad der sker, hvis de
begge dør i et flystyrt,
> men dit første indlæg handlede bare om hvem der styrer landet når de to er
> ude og rejse

Der sker jo såmænd det samme.

--
Søren

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 22-06-05 17:55

> Der sker jo såmænd det samme.

Ikke helt, hvis dronningen og kronprinsen "bortfalder", er det jo den næste
i rækkefølgen som skal til - Joakim - mens stedfortræderen er "den der nu
lige kan" (ved godt at det er meget forenklet), eksempelvis er dronningens
søster tit stedfortræder, men ligger langt nede rækkefølgen.

Desuden var det heller ikke det jeg oprindeligt modsagde i din besked, det
var pointen om at det er en USA ting at man ikke rejser sammen.

Fra : Søren G

Dato : 23-06-05 13:45

"Jakob Johannessen" <whisky@*FJERN*post4.tele.dk> wrote in message
> Desuden var det heller ikke det jeg oprindeligt modsagde i din besked, det
> var pointen om at det er en USA ting at man ikke rejser sammen.

I USA er det en regel. Det er det ikke i danmark, men grundene kan være ens.

--
Søren